Despre Paul Ungureanu, barista de mai bine de 15 ani, campion național la latte art, fondatorul primei școli de cafea din București, trainer și consultant în deschiderea a numeroase coffee shop-uri de la noi, vă povesteam în 2017, în acest material.

Pe drum, în conturarea poveștii Boiler, i s-a alăturat și Radu Solo, barista, consultant în domeniul specialty coffee și coffee explorer pasionat de gust și de dezvoltarea celor mai produselor pe bază de cafea de specialitate.

Echipa a fost completată de Răzvan Gabriel Popa, business angel și responsabil de strategie financiară, în momentul în care a devenit clar că următorul pas este extinderea business-ului spre cartiere.

”Cred că din 2017 am început să ne uităm după spații noi iar spațiul de la Piața Muncii l-am închiriat în vara 2019 și i-am dat drumul la 1 an după. A ținut și de feeling: locul (care are 18mp) era bun de coffee-shop: era luminos, avea vitrină mare, aveam o energie bună: pur și simplu vedeam acolo un espressor și un barista. Zona o știam, îmi doream ceva în cartier, să merg acolo unde locuiesc oameni, să nu mai depindem atât de mult de traficul ”ocazional””, ne povestește Paul Ungureanu.

Gusturile pentru cafea nu se discută

Asta deși mult timp după deschiderea spațiului din zona Pieței Romane au fost convinși de faptul că specialty coffee se poate consuma doar într-un loc mai high-end din centru. ”Cartierul îți dă foarte mult și este frumos să comunici cu oamenii și să creezi comunități închegate de oaspeți”, este crezul lui Paul acum.

De aceea și pentru viitoarea extindere a Boiler cofondatorii mizează de acum pe același principiu: zone în care oamenii locuiesc/lucrează. ”Acum e clar că cele două se întrepătrund. Căutăm ”noduri” ale orașului, nu neapărat zone centrale. E foarte fain că sunt comunități din București care au deja o identitate, un ”orgoliu”, iar noi am trecut peste prejudecata că se consumă specialty coffee doar în centru. Dacă găsim un spațiu bun, mergem și în Drumul Taberei, și în zona Tineretului, Domenii, și așa mai departe, suntem deschiși”, completează Paul Ungureanu.

Planul pentru deschiderea unei noi locații Boiler era conturat încă de la începutul acestui an. Inițial, cafeneaua de la Piața Muncii trebuia să fie inagurată în luna martie.

”Investisem deja o sumă, importantă, dacă ne raportăm la un business mic, susținusem chiria spațiului o perioadă de timp și eram entuziasmați că totul va merge conform planului, începusem lucrările de amenajare”, detaliază Paul.

Reorientare în pandemie

După începutul lockdown-ului au fost nevoiți să se reorienteze complet și au amânat deschiderea noului coffee-shop până în iunie (noua cafenea de specialitate Boiler a fost inaugurată pe 5 iunie, după o investiție de circa 35.000 de euro – n. red.).

”Am redefinit cumva business core-ul, am început să facem și livrări, am redefinit totul pe concept to-go”, spune Paul.

”Ultimul an a fost unul de-a dreptul uimitor de la A la Z, nu cred ca pot să descriu altfel. Pandemia ne-a făcut să ne resetăm total, să o luăm de la 0, re-evaluăm ce avem noi mai bun din ce făceam, de ce facem ceea ce facem, pentru cine și mai ales ce ne ține încă pe linia de plutire”, adaugă el.

Tot în acest an fondatorii Boiler Milk&Coffee au luat decizia de a extinde portofoliul de produse pentru a răspunde cât mai mult dorințelor clienților. Mai ales că, în ultimele luni, consumatorii au devenit mult mai atenți la calitate și la procesul din spatele preparării.

”Ne-a ”zdruncinat” un pic pandemia, ne-a adus la back to basics, în punctul în care mergem pe firul întrebării ”ce-i face pe oameni să fie nebuni după treaba asta cu cafeaua”?”, spune Paul.

Mai întâi au extins partea de produse Cold Brew, cafea extrasă la rece și îmbuteliată în diverse forme, care se consumă acasă pe perioadă mai lungă și poate fi preparată în mai multe combinații (apă tonică, simplu, cocktail).

”Am experimentat mai mult cu partea de BREW, cafea la filtru, mai puțin populară la noi, necesită mai mult timp de preparare dar un gust care merită, aici a contribuit colegul meu Radu Solo pasionat de brew coffee. Avem în meniu un ”special brew” deja cunoscut de oaspeți”, adaugă el.

În timpul verii au experimentat cu produse din gama cold coffee, freddo cappuccino, ”preparată cu cremă rece, un produs mai puțin popular în București, dar toata vara a fost best-seller”.

În plus, au implementat și un sistem de delivery. ”Două zile pe săptămâna livrăm cafea boabe de preparat acasă, cold brew apă tonică (chiar și prosecco). În curând vom avea un e-shop unde vom vinde o gamă mai extinsă de cafea, merchandise, echipamente de preparat cafea acasă”, precizează cofondatorul Boiler.

Franciza Boiler?

Și dacă tot și-au propus să scoată conceptul de speciality coffee din zona de high-end și să îl ducă mai aproape de consumatori, ar fi posibil să vedem dezvoltarea Boiler pe viitor printr-un sistem de franciză? Paul nu refuză ideea, dar nu vede dezvoltarea Boiler așa cum înțelegem o franciză în mod tradițional.

”Genul de business cu care lucrăm noi nu se poate replica scala și replica atât de ușor din motivele pe care le enunțam și mai devreme. Se bazează foarte mult pe calitate și pe experiență pe care tu ca oaspete o ai acolo, iar asta este dată de oamenii care prepară, servesc și stârnesc curiozitatea celor care apreciază cafeaua. E multă muncă aici, ideea de a forma o echipa bună. Asta e dificil de replicat, dar nu imposibil de găsit un model”, explică el.

În opinia sa, vom vedea tot mai multe colaborări extinse de tip hibrid în care mai mulți oameni din domeniu se unesc - barista, prăjitorii de cafea, distribuitori de echipamente- pentru a crea noi ramuri de business.

Ce urmează pentru Boiler Milk&Coffee

Așa cum spune Paul, după deschiderea coffee shopului de la Piața Muncii, vânzările de cafea to-go și pentru acasă au crescut cu aproximativ 30%.

I se pare, totuși, dificil să facă previziuni pentru ce ar putea urma în 2021 din punct de vedere al business-ului. ”Cert este că plănuim deschiderea unui nou coffee-shop luând în considerare absolut toate măsurile de siguranță posibile, încercăm să fim cât mai prezenți și agili, să înțelegem mai bine consumatorul și piața la momentul acesta complet atipic”, afirmă el.