Uneori succesul vine cu cele mai simple produse posibile. Bram Kanstein a fondat Startup Stash, un director de unelte pentru startup-uri care a devenit viral. Pe lângă utilitatea sa, Bram a reușit să strângă o comunitate impresionantă de fani, odată cu lansarea produsului prin Product Hunt. Am vorbit cu el în avanpremiera How to Web 2015, acolo unde va fi speaker.
Startup Stash e o unealtă folosită de toți cei care vor să își lanseze un business și au nevoie de câteva unelte online. E locul unde te duci să afli care sunt cele mai bune produse de marketing online și ce site-uri să folosești pentru logo. E un director care a devenit viral cu ajutorul tacticilor de engagement a comunității folosite de Bram Kanstein, fondatorul companiei.
Efortul din spatele unui produs extraordinar de simplu a fost foarte amplu. Documentare de durată și implementare rapidă. dar ce a contat mai mult a fost cum a strâns oameni interesați. Despre asta și despre ecosistemul european am vorbit cu Bram Kanstein într-un interviu acordat cu o lună înainte de startul conferinței How to Web din București, care va avea loc între 26 și 27 noiembrie.
Ai derulat campania cea mai de succes de pe Product Hunt. Cât de important ți s-a părut să dezvolți un produs în care să crezi cu adevărat, chiar dacă nu dispui de finanțare?
Cu Startup Stash totul a pornit din dorința de a construi ceva singur. Pe atunci lucram ca investitor tech și eram deja preocupat să strâng cât mai multe instrumente interesante și utile pentru startup-uri. În momentul în care mi-a venit idea de a crea Startup Stash tot ce a trebuit să fac a fost doar să strâng din ce în ce mai multe astfel de resurse. Am crezut întotdeauna că produsul final va fi util pentru antreprenori, însă nu m-am gândit niciodată că va deveni viral. Mă bucur că am transformat o investiție de 100 de dolari în așa ceva.
Care sunt punctele comune pe care le împărtășesc proiectele de succes și startup-urile prezente pe Product Hunt, unde ești acum European Community Manager?
Atunci când produsul tău este sau urmează să ajungă pe Product Hunt, cel mai important lucru prin care atragi atenția este tagline-ul tău. Am văzut aplicații foto cu descrieri precum “Fotografiază. Distribuie. Inspiră” care nu spun nimic despre produs. Tagline-ul trebuie să fie cât mai descriptiv pentru că așa ieși în evidență. Un alt lucru foarte important este să fii cât mai activ în discuțiile inițiate pe pagina ta de produs: să le mulțumești oamenilor pentru participare, să dai voturi, comentarii. Simplu: să fii amabil!
Înainte de Product Hunt, e totuși important să ai o comunitate deja construită care să te susțină?
În momentul în care construiam Startup Stash am reușit să adun o comunitate de circa 900 de persoane folosind site-uri precum BetaList, StartupList sau social media. Am trimis două newslettere prin care le arătam o imagine de ansamblu asupra proiectului și i-am rugat să îmi dea un feedback. Circa 80 de persoane au răspuns la aceste e-mailuri, iar pe baza comentariilor am creat următoarea variantă a produsului. În momentul în care pregăteam lansarea, toți m-au ajutat să raspândesc informația în social media.
Să construiești și să antrenezi o comunitate este extrem de important. Imaginează-ți doar cum ar fi să ieși pe stradă și să încerci să găsești 80 de oameni cărora:
1. să le placă ideea produsului
2. să petreacă timp gândindu-se la moduri în care ar putea fi îmbunătățit și să fie dispuși să dea feedback.
E foarte greu, însă aici social media și Internetul contribuie extrem de mult.
Bun, dar dacă ești în punctul inițial al construcției și dezvoltării comunității în jurul unui produs, care sunt sfaturile tale?
Primul lucru pe care trebuie să îl facă este să se asigure că oferta lor este foarte bine definită: construiești o aplicație sau un site? Ce problemă rezolvi? Pentru cine? Ai deja ceva de arătat? De ce ar trebui ca lumea să îți acorde încredere sau să îți ofere din timpul său? Site-uri precum BetaList, StartupList, Reddit sau Twitter te pot ajuta să găsești și să interacționezi cu oameni care ar putea deveni parte din comunitatea ta încă de la început. Cel mai important lucru pe care trebuie să îl clarifici este povestea din spatele produsului. Cei deschiși spre nou văd foarte multe lucruri în fiecare zi, de aceea trebuie să încerci să ieși în evidență.
Care sunt cele mai de succes canale pentru promovarea unui produs spre audiența potrivită?
Ador Twitter așa că îmi place să interacționez acolo cu audiența mea. Alte canale de succes pe care le-am folosit pentru Startup Stash ar fi e-mailul, Facebook, Reddit și alți influenceri pe care îi aveam deja în rețeaua mea.
Scriai într-un post recent pe blogul de pe Medium că un lucru pe care nu ar trebui să îl prezinți într-un pitch este acela că ai lucrat 4 ani la produs. Cât de repede crezi că ar trebui să lansezi un produs și când este momentul potrivit de a vorbi cu presa?
Am spus acest lucru pentru că nu cred că e o informație relevantă pentru a demonstra cât de bun este produsul tău. Produse create într-o săptămână ar putea fi mai bune. În schimb, aș încerca să răspândesc informația cât se poate de repede, să construiesc o comunitate cât mai repede (ar putea fi chiar și 10 oameni care cred în ideea ta, totul se reduce la timpul pe care ei îl investesc) și să dezvolt produsul alături de ei. Construiește o primă versiune a produsului, una care rezolvă cea mai importantă parte a problemei pe care o ataci. Acela este momentul în care te poți adresa presei potrivite pentru startup-ul tău și pentru stadiul de dezvoltare în care te afli.
Ce greșeli ar trebui să evite startup-urile înainte de lansare?
Să nu vorbească despre produsul pe care îl construiesc. Atât!
Are potențialul de a deveni un hub ecosistemul antreprenorial european?
Cred că potențialul este acolo; Londra și Berlin fiind, bineînțeles, lideri. Amsterdam crește și ar putea deveni principala legătură între Europa de Vest și de Est.
În noiembrie te vedem pe scena How To Web. Despre ce vei vorbi și de ce ar trebui să vină publicul?
Discursul meu este intitulat ”Cum să construiești o comunitate în jurul startup-ului tău”. Să te asiguri că ai audiența potrivită pentru startup-ul tău este un element esențial pentru supraviețuirea lui pe viitor. Dar cum poți găsi oamenii potriviți și ce faci cu ei? Voi împărtăși din experiența mea, modul în care poți construi o comunitate în jurul produsului tău și voi oferi și exemple concrete mai ales din ceea ce am văzut și făcut realizând Startup Stash și lucrând pentru Product Hunt.
Acest interviu face parte dintr-o serie de discuții cu principalii speakeri de la How to Web 2015, care va avea loc în București între 26 și 27 noiembrie. Evenimentul va avea și o competiție dedicată startup-urilor, numită Startup Spotlight.