În continuare singurul brand românesc prezent în Banking 500, Banca Transilvania este acompaniată de puține branduri din Europa Centrală și de Est: șase bănci din Polonia – incluzând PKO Bank Polski pe locul 121, cea mai bine plasată bancă Central/Est Europeană – și câte o bancă din Cehia, Ungaria si Slovacia.

„Creșterea Băncii Tansilvania a venit prin dezvoltare organică și prin achiziții strategice (recent anunțând consolidarea Bancpost), precum şi prin orientarea către segmentul IMM, care este cel mai dinamic segment al economiei românești. În viitorul imediat, rămâne de văzut cum va contracara banca recentele măsuri fiscale agresive, lansate de guvern în decembrie 2018 – care vor afecta negativ cu precădere brandurile românești – și în ce măsură acest mediu neprielnic va afecta progresele facute în ultimii ani”, a declarat Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance Romania. Banca Transilvania este clasată în după locul 400 în clasamentul Banking 500.

Băncile din China continuă să crească în valoare

Principalele bănci din China domină poziţiile de frunte în clasamentul Brand Finance Banking 500 2019, publicat de revista The Banker. ICBC, Banca pentru Industrie şi Comerţ a Chinei, este cel mai valoros brand bancar, cu o creştere de 35%, atingând 79,8 miliarde de dolari, şi cu un rating de forţă a brandului AAA+. China Construction Bank ocupă locul al doilea (69,7 miliarde de dolari), iar Agricultural Bank of China (55 miliarde de dolari) şi Bank of China (51 miliarde de dolari), locurile al treilea şi, respectiv, al patrulea.

Brian Caplen, redactor la The Banker, comentează situația spunând că „băncile au sfidat perspectiva sumbră din economia generală, crescându-şi valoarea de brand cu 15%, până la 1357 de miliarde de dolari, depăşind creşterea de 10% de anul trecut. Băncile chineze au fost lideri şi deţin în prezent patru dintre cele cinci poziţii de vârf din clasament. Spre deosebire de acestea, băncile europene au avut o evoluţie mai slabă, iar Germania a înregistrat o scădere de 24% a valorii de brand”.

Traiectoria de creştere a băncilor din China – pe fundalul fricţiunilor comerciale şi al preocupărilor legate de cursul valutar – rămâne ascendentă, graţie creşterii clasei de mijloc şi sprijinului guvernamental. Creşterea generală de brand a Chinei a fost de 28%, dublu faţă de creşterea totală a SUA. În plus, prezenţa Chinei şi rata de creştere sunt întărite de valoarea totală a brandurilor sale bancare de 406,9 miliarde de dolari, cu peste 100 de miliarde de dolari mai mare decât valoarea totală a brandurilor bancare din SUA (297 de miliarde de dolari).

Băncile europene nu se bucură de creștere

Dacă băncile americane şi-au revenit, sistemul bancar european trece printr-o perioadă dificilă din cauza unei abordări mai puţin active a crizei financiare. Ca urmare, valoarea de brand a scăzut, iar satisfacţia clienților a atins un minim istoric.

Băncile germane, de pildă, au pierdut 24% din valoarea totală de brand, Deutsche Bank fiind singura bancă germană care a intrat în Top 100. Banca a căzut de pe locul 47 pe locul 70 şi a pierdut 30% din valoarea brandului, până la 4,3 miliarde de dolari, din cauza pierderilor continue şi a volatilităţii managementului.

Piaţa financiară britanică, cu complicaţiile şi incertitudinea pe termen lung cauzate de viitoarea ieşire din Uniunea Europeană, stagnează. La zece ani de la programul de bailout din sistemul bancar britanic, RBS a pierdut 32% din valoarea brandului, căzând 52 de poziţii, până pe locul 234. Din rândul băncilor mai mari, subsidiara RBS, NatWest, oferă motive de optimism, cu o creştere a valorii brandului de 19%, atingând 7,7 miliarde de dolari.

Sistemul bancar islamic creşte substanțial

În Orientul Mijlociu, banca QNB din Qatar e lider ca valoare de brand, crescând cu 19%, până la 5 miliarde de dolari, în timp ce NBD, din Emiratele Arabe Unite, a crescut cu 14%, până la 4 miliarde de dolari, iar First Abu Dhabi – banca din Orientul Mijlociu cu cea mai rapidă creştere – a urcat cu 25%, până la 3,9 miliarde de dolari. Orientul Mijlociu a jucat un rol important în sistemul bancar islamic, segmentul bucurându-se de o creştere de 20% a valorii brandului anul acesta. Potrivit studiului realizat de Brand Finance, brandurile din regiune se clasează foarte bine și în privinţa reputaţiei şi a calităţii.

Banca rusească Sberbank, lider în industria bancară

Pe lângă calcularea valorii brandului, Brand Finance determină şi forţa relativă a brandurilor. În acest scop, este analizată investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții / consumatorii, angajații și alte părți interesate) și respectiv impactul acestora în performanța de piață. Ţinând cont de aceste criterii, banca moscovită Sberbank devine, pentru prima oară, cel mai puternic brand bancar din lume, cu un punctaj de 93,1 şi un rating AAA+. Având peste 14 000 de sucursale, active în valoare de 446 de miliarde de dolari şi deținând 45% dintre toate depozitele bancare în Rusia, brandul Sberbank se bucură de un succes remarcabil. Banca are un punctaj ridicat în privinţa familiarităţii (92,2%), a loialităţii (94,6%) şi a respectului (92,7%). Mai mult, într-o perioadă în care băncile nu stau bine la capitolul reputaţie, Sberbank are un punctaj remarcabil de 7,99 din 10.

Deţinută majoritar de Banca Centrală a Rusiei, poziţia Sberbank pe piaţa financiară din Rusia este aproape imbatabilă. Banca are circa 2,5 milioane de clienţi corporativi şi îşi construieşte un ecosistem prin care clienţii pot să aibă acces la platforme online comerciale, guvernamentale şi profesionale, la servicii digitale şi offline.

David Haigh, CEO Brand Finance, a declarat că „serviciile şi produsele de calitate oferite de Sberbank creează loialitatea care se transformă într-o relaţie pe termen lung. De neegalat în Rusia, banca îşi poate cultiva relaţia cu clienţii şi se poate extinde în zona de noi produse şi servicii şi chiar şi industrii”.

Foto credit: Adriana Iacob / Shutterstock