Burnout-ul este un fenomen global recunoscut oficial de către Organizația Mondială a Sănătății (WHO), având efecte grave asupra sănătății și cu pierderi financiare foarte ridicate, atât la nivel personal cât și la nivel de organizație. Cu toate că există un număr ridicat de soluții în zona de well-being, numărul cazurilor de burnout este în creștere.

Okaya este o platformă digitală care folosește jocuri și metode de relaxare pentru a lupta cu burnout-ul, o problemă din ce în ce mai gravă la nivel mondial. Noi am vorbit cu Silviu Șerban, cofondator al startup-ului, pentru a afla mai multe despre idee și cum funcționează platforma.

„Misiunea Okaya este să protejeze oamenii de burnout, oferind unelte inovatoare și mediul propice unde aceștia pot să își îmbunătățească stilul de viață și să găsească cu ușurință profesioniștii potriviți pentru ei”, afirmă Silviu, unul dintre fondatorii startup-ului.

În acest proiect, Silviu își aduce experiența în R&D de software și AI. Alături de el sunt Bill, cu background în management și antreprenoriat, Agnes, specializată în zona de product și Gregory, CEO Okaya și antreprenor în serie.

Silviu i-a cunoscut pe ceilalți membri ai echipei în cadrul comunității Intel Software Innovators, un program Intel Corporation concentrat pe dezvoltarea de proiecte cu un factor ridicat de inovație, folosind tehnologii de ultimă generație. Colaborarea lor a început cu proiectul SmartTrans, un dispozitiv de siguranță pentru autovehicule, capabil să detecteze instantaneu dacă șoferul este obosit și este în pericol să adoarmă la volan.

„O parte din tehnologia SmartTrans a reprezentat punctul de plecare pentru dezvoltarea componentei Vision AI pentru Okaya, prin care, pornind de la un selfie video putem estima nivelul de energie al utilizatorului”, povestește Silviu.

Tehnologia, pusă în slujba sănătății mentale

În ceea ce privește legătura dintre AI și well-being, Silviu este de părere că potențialul pe care îl are AI este imens. „Prin intermediul dezvoltării de soluții bazate pe inteligența artificială, zona de health&well-being se deschide unui număr exponențial mai mare de oameni și poate aduce o contribuție majoră la dezvoltarea unei culturi bazate pe sănătate și prevenție.”, adaugă el.

Urmărește și: VIDEO "Înăuntru e furtună". Cum ajungi și cum ieși din burnout

Aplicația Okaya oferă utilizatorului un set de unelte pentru evaluarea nivelului de energie și de well-being, respectiv posibilitatea de a-și urmări evoluția în timp. Utilizatorul are, de asemenea, la dispoziție o secțiune de remedii unde poate urmări exerciții propuse de către profesioniștii de pe platformă. Mai mult decât atât, are posibilitatea să lucreze direct cu profesioniști specializați în zona problemelor acestuia.

„Ne place să privim lucrurile din perspectiva "re:charge", a recăpătării de energie”, spune Silviu referitor la indicatorii în baza cărora se stabilește nivelul de oboseală.

Algoritmul nostru utilizează mai multe tipuri de date de intrare, cum ar fi chestionare, jocuri interactive sau Vision AI, unde utilizatorul înregistrează un selfie video care este analizat de către sistemul nostru.

Componenta Vision AI analizează zone cheie ale feței utilizatorului și deduce nivelul de energie al acestuia, folosind tehnologii proprietare bazate pe inteligența artificială. Cei de la Okaya explică elementele pe care se bazează computer vision și spun că, din punct de vedere hardware, este nevoie de o cameră foto foarte bună, preferabil chiar una care înregistrează 3D, și un dispozitiv de captare, un calculator. Computer vision funcționează în baza unui model antrenat - îi furnizezi informații pe care le reține. În cele din urmă, algoritmul folosit este instruit să facă o acțiunie în baza elementelor colectate de hardware și datele furnizate.

În cazul Okaya, tehnologia de computer vision poate detecta oboseala uitându-se la reperele de bază, dar fondatorii vor să își extindă analiza și la alte modele.

Pentru o monitorizare mai bună a stării de sănătate fizică și mentală, este recomandată utilizarea dispozitivelor purtabile, iar odată conectate toate datele IoT, utilizatorii primesc sugestiile potrivite pentru a-și îmbunătăți calitatea vieții. Astfel, accesoriile inteligente pot contribui, la rândul lor, cu date de intrare pentru algoritmul Okaya. Exemple foarte bune în acest sens ar fi numărul de pași efectuați de o persoană într-o zi sau numărul de ore dormite.

Acces gratuit la specialiști de well-being

Așa cum menționam mai sus, Okaya oferă acces la specialiști în diverse sfere ale well-being-ului, cum ar fi: nutriție, fitness, yoga, life-coaching, meditație sau sofrologie (știința care se ocupă cu studiul conștiinței umane). În plus, utilizatorii pot apela nu doar la serviciile specialiștilor din orașul sau țara de origine, ci din toată lumea.

Înainte de a putea activa pe platformă, aceștia trec printr-un proces de verificare. Pentru faza beta, specialiștii trebuie să îndeplinească un set de cerințe. Printre acestea se numără faptul că dețin o diplomă sau licență în domeniul de practică, au posibilitatea de a face consultații remote, au un număr de cel puțin 50 de clienți și, nu în ultimul rând, un set de recomandări din domeniul de practică.

În funcție de zonele de interes ale utilizatorilor și un set de markeri personali, algoritmul recomandă 3 profesioniști cu un grad ridicat de potrivire pentru profilul utilizatorului.

Având în vedere că utilizatorul introduce mai multe date personale, l-am întrebat pe Silviu cum asigură confidențialitatea datelor utilizatorilor, mai ales că acesta este un subiectiv intens dezbătut în prezent. „Abordarea noastră pornește de la conceptul «Privacy by Design». Este o prioritate pentru noi ca utilizatorul să aibă control total asupra datelor sale, care, în mod implicit, nu sunt accesibile altor persoane. Utilizatorul poate decide atât tipul de date, cât și persoana care le poate vedea”, explică Silviu.

Suntem pro anonimizare, opt-in, opt-out și limitare la informația strict necesară pentru funcționarea soluției.

Silviu spune că au „un număr promițător” de pre-înscrieri pentru beta din partea utilizatorilor, alături de 50 de profesioniști well-being și câteva organizații care abordează probleme legate de burnout. Utilizatorii pot folosit platforma gratuit, în timp ce monetizarea se face la nivel de organizații și profesioniști care se înscriu și își oferă serviciile.

La capitolul finanțare, Okaya a primit un early investment de la The Refiners, un accelerator din San Francisco, iar în prezent sunt în proces de lansare a unei runde pre-seed pentru a continua dezvoltarea.

Aplicația este în stadiul private beta. „Ne apropiem de următorul milestone și avem o listă de așteptare pentru accesul preferențial al utilizatorilor. Înregistrearea pentru profesioniști și companii interesate de a-și oferi serviciile pe platformă se face contactându-ne direct.”

„Când un utilizator folosește Okaya, acesta primește un scor care îl încadrează într-un nivel de well-being - 1 fiind cel mai slab, iar 5 cel mai bun. Ținta noastră pentru următoarea perioadă este să construim o platformă unde majoritatea utilizatorilor pot să se îndrepte către nivelul maxim în cel mai scurt timp”, conchide Silviu Șerban, cofondator Okaya.

Citește și despre Burnout: generația care învață să spună „Nu”