Un articol din "Quartz" vorbește despre cei mai noi concurenți pe piața mașinilor electrice care vin din China. Și nu-i știm, dar sunt mari. Investitorii par deciși să pompeze bani mulți în acest domeniu. Un exemplu ar fi Xiaopeng Motors, un startup de mașini electrice finanțat de Alibaba, care a primit 580 de milioane de dolari investiție și a ajuns la o evaluare financiară de 3,6 miliarde de dolari.

Cu toate acestea, remarcă analiza, compania, ca multe alte startup-uri, nu a livrat încă nicio mașină. Are 6.000 de precomenzi pentru modelul G3, un SUV electric. Potrivit reprezentanților Xpeng, așa cum e cunoscută compania, anul acesta vor fi livrate 1.000 de comenzi.

Xpeng nu e primul startup de mașini electrice din China. Guvernul de la Beijing susține astfel de companii, pe lângă cele care produc baterii și sisteme hibrid. Suportul guvernamental vine sub forma de subvenții și avantaje economice. China vrea să ajungă o economie care să se bazeze pe modalități ecologice de transport, deoarece țara are mari probleme de poluare. În plus, guvernul susține produsele Made in China.

Xpeng nu e primul startup care a primit investiție și încă nu a livrat. NIO, un startup de mașini electrice din Shanghai vrea să se listeze pe bursa de la New York, dar a amânat livrarea modelului ES8, după ce a livrat doar 10 bucăți în aprilie. Cu toate acestea, a reușit să livreze 1.000 de mașini în iulie și face 80 de mașini pe zi. Până la finalul anului vor să livreze 10.000 de mașini. Printre investitori? Motorul de căutare Baidu, un Google al Chinei, și Tencent, un Facebook al Chinei. Evaluarea e de peste un miliard de dolari.

Alt startup e WM Motor, care a ajuns la statutul de unicorn, și a spus că va livra 10.000 de unități în viitorul apropiat. Ceasul ticăie și pentru startup-urile chineze, dar și pentru Tesla. Compania americană construiește o fabrică în China, ceea ce va duce prețurile la un nivel mai mic pentru Tesla.