Flex este un pantof care se finanțează în acest moment pe Kickstarter și a reușit să primească 91.500 de lire sterline, deși obiectivul inițial era de 12.000 de lire sterline. Cu ce e diferit? El vrea să îmbine flexibilitatea unui pantof sport cu eleganța unuia care poate fi purtat la costum. Este creația Temporary Forevers, o echipă de români care nu e la primul proiect de succes pe Kickstarter. Am vorbit cu Alex Buzăianu, fondator al Temporary Forevers, pentru a afla detalii din spatele inițiativei și despre Flex, pantoful pentru toate scenariile.

Flex, un pantof multifuncțional creat în România

Flex este un pantof care are o talpă flexibilă, ca de pantof sport, dar o formă superioară ce poate fi asortată la orice costum. Un avantaj al acestui produs e că poate fi purtat toată ziua la birou, dar să nu te bată ca un pantof obișnuit.

Campania e disponibilă pe Kickstarter încă, așadar poți să-l precomanzi de aici.

Pantoful e creat cu piele italiană și fabricat în România. Pantoful costă de la 105 lire sterline și primele bucăți vor fi livrate în februarie 2020 de echipa de români.

În momentul de față mai sunt cinci zile din campania de Kickstarter și a reușit să primească peste 90.000 de lire sterline.

"Mereu mi-am dorit să ajungem să dezvoltăm colecțiile noastre de pantofi. Flex e un rezultat al stilului nostru din ce în ce mai activ și uneori chiar haotic de a alerga de la o întâlnire la alta. Am simțit că e nevoie de un pantof elegant, dar care să aibă calitățile unuia sport. Am căutat șase luni talpa potrivită și am ajuns în momentul de astăzi în care urmează să începem producția", spune Alex Buzăianu, membru al echipei Temporary Forevers care a creat pantoful.

Potrivit fondatorului, procesul de creație a fost unul lung. Au fost luni întregi pentru cercetare și pentru a înțelege cu adevărat ce doresc să facă. „Următorul pas a fost să găsim un producător de pantofi care să aibă un standard înalt și să aibă răbdarea necesară să investească timp pentru a ajunge la produsul final. Sunt foarte încântat de atelierul din împrejurimile Craiovei care are o linie de producție cu tehnologie modernă și are la bază un spirit antreprenorial”, a mai spus Buzăianu.

Campania pentru Flex a fost una scurtă, de 16 zile, față de altele care durează și până la 60 de zile. Creatorii proiectului vor să ajungă la 150.000 de dolari, pentru a dezvolta propriile matrițe pentru mărimi de bărbați, dar și pe cele de femei, iar în martie 2020 să lanseze o campanie mai mare pentru Flex 2.0. Practic, ei au folosit această campanie de Kickstarter și ca un test de piață, să vadă dacă oamenii ar dori un asemenea produs. Pentru că reacția a fost bună, ei merg mai departe. De altfel, mulți dintre cei care lansează campanii de crowdfunding nu le folosesc special pentru bani, ci mai degrabă pentru marketing, promovare și testare de piață.

De la facultate în Anglia la un business de produse din piele

Alex Buzăianu a dezvoltat un business solid din produse de piele, de la ghiozdane la portofele, iar acum la pantofi sport. Dar totul a început la facultate în Anglia.

„Prima încercare în antreprenoriat a fost în Anglia, unde umblam mereu cu genți pline de rachete, pentru că ofeream un serviciu de racordat rachete de tenis și squash. După terminarea facultății (n.r. - Business Internațional și Economie) am căutat soluții să încep o afacere fără un buget substanțial”, spune Buzăianu.

Așa a ajuns la Kickstarter, iar împreună cu un prieten a lansat un proiect și filmând doar cu telefonul au reușit să strângă 27.000 de euro, bani care le-au permis să colaboreze cu ateliere bune. Spune că deși a terminat Business, a vrut să creeze mereu produse care să facă viața oamenilor mai bună.

„Am căutat să aduc cu ajutorul designului funcționalități noi care nu au fost întâlnite în segmentul genților din piele”, spune Alex. Această dorință îl face să ajungă în fața meșterilor din marochinărie care de multe ori îi spun că ”așa ceva nu s-a mai făcut niciodată. Nu se poate!”.

A început brandul Temporary Forevers, iar astăzi au ajuns la proiectul cu numărul 10 pe Kickstarter. În plus, au fost invitați la emisiunea Dragon's Den din Marea Britanie unde au bătut palma cu unul dintre investitori. Pe site-ul oficial al companiei au peste 50 de modele disponibile care pot fi cumpărate, iar multe dintre ele au fost finanțate tot pe Kickstarter.

Spune că probabil cel mai popular produs creat de Temporary Forevers este 48HR Switch, o serie genți cu două fețe, una gândită să arate ca un ghiozdan, iar dacă o întorci, utilizatorul are o față ce arată a servietă. Proiectul a primit 148.000 de lire sterline pe Kickstarter, iar apoi a fost finanțat de două ori și pe platforme de crowdfunding din Japonia. De atunci geanta s-a vândut în peste 55 de țări.

Poți vedea participarea lui Alex la Dragon's Den mai jos.

Toate acestea au fost realizate cu o echipă de trei oameni, dar cu mulți parteneri. Lucrează cu ateliere din Sibiu, București și Craiova unde sunt angajate 120 de persoane. Cu toate acestea, și-ar dori să poată dezvolta mai multe produse în România.

„Mi-aș dori să dezvoltăm în România produse care au la bază și alte materiale, cum sunt, de exemplu, cataramele noastre sau pixurile din alamă care urmează să fie lansate. Dar nu se poate momentan. Trebuie să ne adresăm producătorilor din Italia, Portugalia sau China”, spune Alex.

Spune că ar vrea ca mentalitatea românilor care au linii de producție să se schimbe și să le ofere micilor designeri și creatori șansa de a se dezvolta. Probema de care se lovesc și Temporary Forevers, dar și alți designeri locali, e că liniile de asamblare nu lucrează decât de la un număr mare de bucăți produse în sus.

„Asta m-a împins pe mine și pe alți creatori să căutăm soluții în afara graniței, unde din experiență, firmele sunt deschise să sprijine creatorii mici care în doar câțiva ani pot deveni clienți principali”, spune Alex. Pentru a sprijini comunitatea locală au început să achiziționeze utilaje profesionale pentru a lucra și cu alți antreprenori și designeri.

De asemenea, vânzările locale sunt minimale. Nu colaborează cu magazine din România și mai puțin de 1% din vânzări sunt către clienți din țară. Dar sunt deschiși și așteaptă colaborări.

Cum faci o campanie de Kickstarter de succes?

Cei de la Temporary Forevers au avut campanii de Kickstarter atât de bune încât au pornit și o altă linie de business. Cu ajutorul experienței lor au deschis Taftat, o companie de consultanță și creare de conținut prin care lansează alte proiecte de crowdfunding. Un astfel de exemplu a fost The Glass Knights, o tablă de șah în care piesele sunt și pahare de shot, care a reușit să strângă 150.000 de lire sterline.

„Un element esențial e determinarea de a depune timpul necesar pentru a descoperi și executa la un nivel înalt toate cele 20 de elemente care pot duce la crearea unei campanii de succes. Pe Kickstarter e necesar să câștigi de la început încrederea oamenilor”, spune Alex.

„Privind lucrurile din punctul de vedere al unui backer, ăi cerem să ne plătească o sumă de bani pe baza promisiunii că noi în următoarele luni vom crea un pantof, fără să mai fi făcut vreodată așa ceva, care să arate și să se ridice la nivelul așteptărilor. Nu mai spun că sunt din toate colțurile lumii”, mai spune Alex Buzăianu.

E important pe Kickstarter să ai și o comunitate foarte bună. „Avem o comunitate mică, dar care este nerăbdătoare să lansăm produse noi. Ne ajută la început și nu e suficient pentru a finanța o nouă campanie de Kickstarter. Ne bazăm pe un grad de inovație de fiecare dată când lansăm un produs pentru a avea o șansă să fim incluși în bloguri și reviste online. Pe proiectul 48Hr Switch am ajuns în 80 de articole”, spune Alex. Deși metodele de promovare se tot schimbă pe Kickstarter, Facebook rămâne un mediu important unde poți să ajungi la potențiali clienți.