Mastercard a realizat un raport care scoate în evidenţă principalele ţări unde afacerile deţinute de femei prosperă. Astfel, Index of Women Entrepreneurs arată faptul că odată create condinții puternice de susținere, precum accesul la serviciile financiare, afacerile conduse de femei pot avea succes.
Aceste condiții de susținere sunt fundamentale în depășirea celor două obstacole principale care descurajează majoritatea femeilor să devină antreprenoare – mai puține oportunități pentru avansarea acestora și prejudecățile culturale.
Între cele mai bune condiții care sprijină femeile deținătoare de afaceri, îndeplinite în ţările situate în fruntea clasamentului, se numără comunitățile puternice de afaceri, inclusiv la nivelul întreprinderilor mici și mijlocii, guvernarea bună și uşurinţa de a face business.
Potrivit Mastercard Index of Women Entrepreneurs, primele trei state europene cu cele mai puternice condiții de sprijin și oportunități pentru femeile care se dezvoltă ca antreprenori sunt Suedia - 69,6 -, Belgia – 69 -, Marea Britanie - 67,9.
Clasament dominat de Occident
La nivel mondial, clasamentul este dominat de Noua Zeelandă – 74,4 puncte -, Canada – 72,4 puncte – și Statele Unite – 69,9 puncte. Țara noastră are un scor de 61,7.
Totodată, majoritatea piețelor din zona Asia Pacific, America de Nord și de Sud, Scandinavia, Rusia și Europa, au punctaje medii spre mari, sugerând faptul că femeile antreprenor din aceste zone se bucură de condiții bune pentru a-și dezvolta afacerile: au acces la suport pentru IMM-uri, la servicii financiare, la educație, și trăiesc în societăți în care ecosistemul antreprenorial este unul foarte bine dezvoltat.
În același timp, din raportul Mastercard reiese faptul că în topul țărilor europene ca număr al femeilor ce dețin propria afacere din totalul celor care au propriul business se află Spania – 30,8% -, Polonia – 29,6% -, Portugalia – 29,1%. Clasamentul general este condus de Uganda – 34,8% -, Botswana – 34,6% - și Noua Zeelandă – 33,3%.
Câte afaceri românești sunt create de femei
În ceea ce privește țara noastră, 25,3% dintre afaceri sunt create de femei (România se află sub Germania, cu un procent de 25,5%).
Surpriza clasamentului vine din prezența unor țări din Africa pe primele poziții, însă raportul Mastercard nu este întocmit pe baza PIB-ului țărilor sau a nivelului veniturilor.
Idicele sugerează că țările ce au condiții de susținere a femeilor în afaceri permit dezvoltarea antreprenoriatului bazat pe oportunitate (condus de dorința de a progresa), în timp ce țările cu condiții mai puțin favorabile de sprijin tind să dezvolte mai mult antreprenoriatul bazat pe necesitate (determinat de nevoia de supraviețuire). Studiul explorează, de asemenea, factori care ajută sau împiedică femeile antreprenoare.
Potrivit Indicelui, unele dintre cele mai mari obstacole care împiedică femeile să se lanseze în afaceri includ lipsa de fonduri/de capital de risc, reglementarea excesivă și ineficiențele instituționale, lipsa de încredere în sine și a spiritului antreprenorial, teama de eșec, restricțiile socio-culturale, precum și lipsa de formare și de educație. În aproape toate cele 54 de economii analizate, cel puțin una sau mai multe dintre aceste constrângeri încetinesc progresul femeilor ca proprietari de afaceri.
Report Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2017 by Oana Cosman on Scribd