În prima zi a conferinței IT Arena, care are loc între 28 și 30 septembrie în Lviv, am urmărit un discurs al unui manager de produs care lucrează pentru Google, după ce, anterior, a lucrat pentru YouTube. Este vorba despre Thabet Alfishawi, un manager cu experiență în zona de dezvoltare și scalare de produse, fost consultant de management în cadrul McKinsey și chiar consultant în cadrul campaniei prezidențiale din Egipt.

În cadrul prezentării sale, Thabet a vorbit despre lecțiile pe care le-a învățat ca product manager în cadrul Google, despre cum să accepți și să îmbrățisezi eșecul ideilor tale, dar și ce ai de învățat din produsele care nu au tracțiunea pe care o așteptai.

”La orice produs ai lucra, creșterea lui este parte din proces. Pentru că de asta îl faci, în parte, pentru a-l crește”, spune specialistul Google. În plus, Thabet recunoaște din start și faptul că în momentul în care setezi un țel, ca manager de produs, vrei ca totul să iasă perfect pentru a te putea lăuda cu reușita ta la final.

Însă, până a ajunge acolo, drumul este lung și, deseori, anevoios. ”Măsoară totul! Găsește-ți punctul de reper (”your Northstar”, cum spune el – n.red.), observă, optimizează, iterează, iar la final urcă muntele, nu un deal” este sfatul său din propriile lecții pe care le-a învățat în carieră și pe care le aplică în dezvoltarea unui produs.

”Când dezvolți un produs, ai tendința de a te duce la ce e mai ușor de rezolvat. Dacă ai 100 de oameni la început, asta nu înseamnă că gata, ai traction și ai făcut un produs extraordinar. Vezi cum îi aduci pe următorii 1.000 de oameni”, mai spune Thabet.

Managerul Google a dat și câteva exemple în ceea ce privește acel punct de reper pe care îl au două dintre cele mai cunoscute companii din lume.

Astfel, pentru Netflix, Thabet spune că este foarte important de știut dacă oamenii se uită și continuă să se uite ore la rând la serialele și filmele de pe platformă. Acesta este un indicator al faptului că nu vor ajunge să anuleze abonamentul. ”Dacă nu ai oameni care urmăresc cu interes și mult, ai o rată mai mare de anulare a subscripțiilor”, afirmă el.

În cazul Airbnb, care este un marketplace, lucrurile la care se uită echipa de produs au de-a face atât cu utilizatorii, clienții finali care caută cazare, cât și cu gazdele. ”Tu, ca gazdă, când te listezi, vrei ca lumea să-ți închirieze camera. Iar Airbnb trebuie să transforme oamenii care se uită după cazare în clienți care închiriază. Astfel, ca om de produs la Airbnb, ai și foarte multă lume care folosește platforma, dar ai și oamenii care oferă cazare și sunt mulțumiți că le aduci oameni în case”, declară Thabet Alfishawi.

Din punctul său de vedere, acel Northstar, punct de reper, trebuie să fie ușor de măsurat și, în plus, trebuie să fie ceva care este relevant pentru acel business.

Alte sfaturi oferite de Thabet Alfishawi, Growth Product Manager, Google Assistant:

  • Dacă observi că ai un set de oameni care folosesc în alt fel produsul tău, trebuie să te uiți cum poți să te folosești de asta. Asta înseamnă studii diferite, dar s-ar putea să afli că poți să diversifici.
  • Petrece timp analizând datele – am învățat asta, că datele îți vor oferi răspunsuri și te vor îndrepta spre ceea ce ai de făcut. Iar dacă dai greș, fă-o repede și treci mai departe.
  • Începe cu funnel-ul de utilizatori – încearcă să înțelegi acest funnel (câți dintre cei care ajung la produsul tău îl înțeleg, câți vei avea care folosesc permanent, câți folosesc mai mult de o dată, câți pleacă sau dezinstalează). De acolo mergi mai departe.

”Când lucrezi la ceva și nu funcționează, vei fi supărat, evident. Dar atunci când lucrezi ca growth PM, când crești un produs, este foarte posibil să greșești și să dai greș de mai multe ori decât să reușești. Dacă ceva nu merge, trebuie să înțelegi de ce s-a întâmplat așa și să mergi mai departe și să testezi altceva”, mai spune el.

Totodată, o altă lecție pe care a învățat-o în carieră este că multe idei de creștere vin din pariuri mari – cum ar fi dacă facem asta și toată lumea va folosi în fiecare zi. Atenție, însă: nu trebuie să mizezi totul pe o singură carte.

Thabet recunoaște că sunt, totuși, cazuri în care funcționează să te arunci spre o miză extrem de mare. ”După părerea mea, când Instagram a introdus Stories, eu m-am gândit că este un pariu extrem de mare. Însă la ei a funcționat. Acum ei au 250 de milioane de utilizatori pe Stories și a devenit principala destinație pentru acest gen de conținut, în timp ce Stories pe Snapchat e în scădere. Dar tocmai de aceea lumea face pași atât de îndrăzneți: pentru că vor să fie principalii de pe piață”.

În același timp, poți să dai greș și să te arunci să realizezi ceva prea mare. ”Este posibil să petreci luni de zile lucrând la un produs, la un feature nou, și este posibil să nu vezi engagementul pe care-l sperai sau să ai negative engagement”, adaugă el.

Ce ai de făcut în acest caz? Vei vrea să diversifici, să iterezi și să anticipezi. ”Diversifică, pentru că dacă ai mai multe proiecte la care lucrezi, vei lăsa deoparte ce nu merge și vei putea să te ocupi de un alt proiect”, concluzionează Thabet.