Prima dată am auzit de Moonicorn la o conferință de presă în Timișoara. Termenul era menționat de Ciprian Man, unul dintre fondatorii Growceanu și un angel investor din plan local. Tot el a vorbit de moonicorn și la lansarea raportului Launch.

Ciprian crede atât de mult în astfel de companii, unicorni care sunt încă în partea întunecată a lunii și care așteaptă să ajungă la faza de lună plină, că a și înregistrat termenul atât la OSIM-ul românesc, cât și la autoritatea europeană EUIPO, cu mai bine de 1 an în urmă.

Acum, Ciprian alături de echipa Growceanu pregătește un eveniment dedicat investitorilor de tip angel care vor să descopere și să investească în aceste companii, cărora el le spune moonicorns, și noi am vrut să aflăm mai exact ce înseamnă asta pentru un startup și pentru ecosistemul local.


”Un moonicorn este un startup tech cu mare potențial de creștere, dar care deocamdată are mare nevoie de sprijin, fiind încă aproape necunoscut sau, altfel spus, un potențial unicorn care deocamdată nu are propria strălucire.”

Moonicorns sunt acele startup-uri cu potențial exponențial, care pot avea sprijin pentru creștere din parte investitorilor. ”Toți am vrea să fim în poziția de a fi investit în marii unicorni ai lumii la începutul vieții acestora, dar în momentul în care am ajuns să aflăm despre existența lor deja era prea târziu”, mai spune Chip despre șansa de a rata ca investitorii să vadă moonicorni în ipostaza de posibili unicorni.

Un moonicorn nu are încă definiți niște parametri financiari, dar există însă niște numere la care investitorii se pot uita pentru a decide potențialul de creștere exponențială a unui startup astfel încât să fie clasificat drept moonicorn.

”Principala caracteristică este dimensiunea pieței potențiale. Dacă e suficient de mare, ne uităm la capacitatea echipei antreprenoriale de a o deservi prin produsul actual sau o pivotare viitoare a acestuia. Altfel spus, pornim de la obiectiv: dacă vedem posibilă o creștere până la nivel de unicorn, ne așezăm cu mintea în acel punct viitor și privim înapoi către poziția actuală. E imaginabil traseul? Dacă da, avem în mână un moonicorn.”

Ca să punem o față cât mai definită unui moonicorn, l-am rugat pe Ciprian să ne dea și câteva exemple de moonicorns dintre startup-urile din România:

”Cele din portofoliul Growceanu, desigur. Spun acest lucru zâmbind, dar adevărul este că de la început am investit în ideea de a identifica și sprijini companii foarte scalabile. Ne uităm în continuare la sute de startup-uri dintre care le selectăm pe cele mai disruptive, precum Nordensa (rundă încă deschisă la Growceanu) care are potențialul să revoluționeze relația dintre fotbal și fanii săi dându-le acestora din urmă șansa de a investi în active reale precum jucătorii sau cluburile.

Nimeni nu a mai făcut asta până acum, în cea mai mare piață de pe planetă – sportul cu peste 5 miliarde de fani.”

Și ca să continue firul exemplelor, ”să ne gândim la UiPath-ul nostru. Și acest gigant a fost cândva o firmă mică a cărui potențial putea fi doar intuit prin prisma capacității echipei și a modului în care aceasta a reușit să se conecteze la un moment dat cu piața.”

Angel looking for a moonicorn

Startup-urile, mai ales cele cu potențial mare de dezvoltare, au nevoie de puțin ajutor ca să iasă la lumină. Iar aici pot intervi investitorii angel, care aduc două lucruri valoroase pentru antreprenori: pe lângă bani, își oferă expertiza și experiența, precum și network-ul personal.

”Acestea dau startup-urilor aripi de angel, deschizându-le uși care altfel ar fi rămas mult timp închise, eliminând încercări care ar fi adus doar costuri de bani, timp și energie, trasând direcții noi, mai eficace, spre product-market fit sau spre noi piețe.”

Investitorii și moonicorn, cum ar arăta un parteneriat și care sunt principalele nevoi ale startup-urilor?

  • expertiza și experiența de business,
  • orientarea către afacere și nu doar către produs (mai ales produsul tehnic)
  • o mai bună înțelegere a perspectivei investitorilor, a așteptărilor acestora

”Noi am investit și în companii din alte țări. Dacă mă gândesc de exemplu la modul în care s-au prezentat antreprenorii britanici investitorilor, e greu de făcut comparația cu fondatorii români sau cu majoritatea celorlalți est europeni. Acestea sunt lucrurile pe care le au în continuare de învățat antreprenorii noștri, sau pe care le pot obține găsindu-și parteneri, poate din alte țări, care au aceste abilități mai bine dezvoltate și exersate.”

Un moonicorn pe cale să devină un unicorn. Unde sunt piedicile? În faza de după MVP, unde începe greul adevărat, spune Ciprian. Pentru că în această fază de testare, nu ai neapărat produsul pe care clienții îl caută și clienții cărora încercăm să le vindem nu sunt neapărat cei mai potriviți. Astfel, după lansare, vine și presiunea de a găsi potrivirea între produs și piață. Abia după această aliniere, vânzările sunt previzibile și cresc constant.

Iar proiecte precum Growceanu, platforma de angel investors, vine și contribuie la atenuarea acestor piedici, astfel.

”Dincolo de atragerea de startup-uri valoroase, selecția acestora și, după ce investitorii și-au exprimat interesul, gestionarea în totalitate a procesului investițional, la Growceanu ne preocupă constant dezvoltarea companiilor în care membrii noștri investesc. Ce înseamnă acest lucru? Pe de-o parte, le urmărim cu grijă evoluția și ținem investitorii informați în acest sens. Dar pe lângă asta, cel mai important lucru e faptul că în contextul acestei relații dintre investitori și fondatori le oferim celor din urmă posibilitatea de a se folosi constructiv de network-ul și de abilitățile de business sau chiar tehnice ale investitorilor, atunci când au nevoie. Pentru investitori asta înseamnă o reducere a riscului investiției făcute și o creștere a șanselor de succes.”

Invest in Moonicorns

Iar Invest in Moonicorns este fix evenimentul în care se pot crea acele rapoarte de creștere, atât pentru startup-uri, cât și pentru portofoliul investitorilor. Evenimentul a fost gândit ca un spațiu de familiarizare cu zona de angel investing, de a cunoaște cei mai activi și capabili colegi investitori din zona de early stage din țară și din Europa.

”Începem cu înțelegerea locului pe care îl merită această clasă de active cu risc ridicat în portofoliu, lângă investițiile imobiliare sau cele bursă, artă ori crypto. Mai apoi parcurgem toate fazele investiției, pe care le discutăm într-o serie de panel-uri formate din oameni cu experiență vastă în domeniu. În final, după o examinare a cadrului fiscal și legislativ din România și Europa, trecem printr-o serie de povești de succes relatate chiar de perechile de founder & angel care au lucrat sau chiar lucrează în continuare împreună la împlinirea destinului unui startup.”