Material realizat de echipa Startarium, cea mai complexă platformă pentru antreprenori la început de drum.


Un Pitch Deck este prezentarea care însoțește un pitch - fie că vrei să atragi investiții, parteneri, clienți sau noi membri în echipă.

În esență, un Pitch Deck este prezentarea-suport care te ajută să îi convingi. Totodată, un Pitch Deck te poate ajuta să transformi viziunea ta într-una palpabilă nu doar pentru tine, ci și pentru cei pe care îi vrei alături.

În cazul în care dorești bani pentru a-ți susține dezvoltarea companiei, investitorii vor să vadă de la tine un Pitch Deck pentru a înțelege dacă afacerea ta are potențial de creștere, ca să poată câștiga bani.

Află mai multe despre Business Model Canvas, care sunt componentele sale, și descarcă un template.

Ce este pitching-ul și când îl faci?

Într-o formă sau alta, viața fiecăruia dintre noi este plină de pitch-uri, atât profesionale cât și personale. Un pitch poți face pentru:

  • o investiție de la un business angel
  • o tranzacție de la un client
  • un angajat nou în echipa ta
  • un beneficiu de la un partener
  • un articol despre tine de la un jurnalist
  • o sesiune de mentorat de la cineva cu mai multă experiență
  • schimbarea destinației de vacanță de la prieteni
  • un job nou de la angajatorul dorit

Înainte de tot, întreabă-te: Ce vrei să obții? | De la cine? | Ce își dorește celălalt să câștige? În funcție de răspunsul la aceste 3 întrebări, vei decide de ce anume ai nevoie și din ce unghi îți poziționezi pitch-ul.

Pitch Deck-ul pentru investitori – cum îl structurezi

Prezentarea afacerii tale trebuie să acopere cât mai concret toate aspectele sale. Mult mai important decât un design vizual special, ai grijă ca aceasta să aibă o structură clară și să conțină informațiile esențiale:

Introducerea – aceasta este, pe scurt, o descriere a afacerii, propunerea de valoare, modelul de business pe scurt și tipurile de produse și/sau servicii oferite.

Oportunitatea – descrierea industriei în care îți desfășori activitea și cum funcționează afacerea ta acolo. Practic, trebuie să prezinți cum arată piața în prezent și de ce este oportun produsul sau serviciul pe care îl oferi.

Problema - explică ce problemă rezolvă afacerea ta, ce impact are respectiva dificultate în acest moment și ce soluții există în prezent pentru ea.

Soluția - este secțiunea în care descrii felul în care rezolvă afacerea ta problema respectivă. Este util să fii cât mai clar și realist, pentru ca audiența să aibă încredere în soluția propusă. De asemenea, aici trebuie să exemplifici și cum se va schimba în bine viața clienților care o vor folosi.

Descarcă de aici un model de Pitch Deck și personalizează-l pentru afacerea ta.

Potențialul - aici trebuie să descrii care este potențialul de creștere, scalabilitate a afacerii, vânzări ș.a.m.d. Fii pregătit cu date și argumente pentru prezentarea potențialului de creștere a vânzărilor, rezultatele avute care confirmă ipotezele tale, care este strategia de a ajunge la clienți care să îți achiziționeze produsul sau serviciul.

Piața și clienții - în această secțiune, trebuie să demonstrezi că ai o bună înțelegere a clienților tăi, segmentați pe categorii, comportamente și date demografice. Poți adăuga informații despre cât sunt ei de dispuși să achiziționeze produse sau servicii de la tine și care este părerea lor despre ceea ce le oferă business-ul tău.

Competiția - trebuie să arăți că știi clar care sunt competitorii tăi, ce oferă ei și cum se diferențiază modelul tău de business de al lor. De asemenea, dacă ai reperat alte companii care ar putea ca la un moment să devină competitorii tăi, este util să le incluzi și pe acestea.

Value Proposition Canvas: cum scrii o propunere de valoare și cum identifici corect clienții cărora te adresezi. Descarcă un template

Finanțe - slide-ul despre finanțe ar trebui să vorbească despre modul în care îți propui să faci bani și ar trebui să fie un exemplu simplu de model financiar. Concret, aici trebuie să explici care sunt vânzările, de unde vin veniturile, care sunt costurile și structura lor și să demonstrezi că veniturile și costurile estimate sunt realiste. Vorbește despre modelul tău de business și monetizare.

Echipa – este unul dintre elementele la care orice posibil investitor se uită cu mare atenție. Trebuie să explici ce anume vă recomandă ca fiind echipa ideală, ce experiență profesională relevantă aveți, apoi să menționezi dacă veți mai avea nevoie de alți oameni în viitorul apropiat și dacă aveți în jurul vostru mentori sau consultanți care vă susțin.

Nevoia de finanțare - în încheiere, trebuie să descrii cum vă va ajuta finanțarea să avansați, iar dacă aveți nevoie de alți parteneri sau investitori ajută să spui acest lucru, pentru că este posibil să îi găsești chiar prin cel cu care vorbești.

Găsești mai multe resurse pe care le poți personaliza pentru business-ul tău pe Startarium.


O inițiativă 100% privată, lansată în 2016 de Impact Hub Bucharest și ING, Startarium oferă acces gratuit, național, online, la toate resursele necesare pentru a lansa, a crește și a susține o afacere de succes: conținut educațional, mentorat de business, proiecte de incubare și accelerare, instrumente moderne de finanțare precum platforma proprie de crowdfunding și competiția de pitching Startarium PitchDay.

De la lansare în octombrie 2016, Startarium a adunat o comunitate de peste 48.000 de membri și 5.000 de idei de business, peste 100 de contributori, consultanți și mentori cu care antreprenorii pot lucra gratuit, a publicat peste 500 de materiale și a deschis accesul la finanțări ce depășesc 800.000 de euro.