Material realizat de echipa Startarium, cea mai complexă platformă pentru antreprenori la început de drum.


Ce este și cum te ajută Business Model Canvas

Business Model Canvas este un instrument de bază pentru antreprenori care te ajută să testezi dacă modelul tău poate funcționa și să vezi mai bine care îi sunt punctele forte și punctele slabe.

Ce e important să creezi și să recreezi modelul tău de afacere de câte ori este nevoie, până ajungi la acel model care va avea succesul sperat.

Secțiunile unui Business Model Canvas

Secțiunile dintr-un Business Model Canvas sunt cele 9 din continuare, iar secretul stă în identificarea și optimizarea legăturilor dintre ele:

  1. Segmentele de consumatori servite

  • Ce tipuri de consumatori vrei să abordezi? Ce nevoi au? Cum îi poți ajuta? Trebuie să găsești informații cât mai concrete despre ei, nu doar generale (”bărbați și femei din mediul urban, cu vârste între 20 și 60 de ani, venituri medii spre superioare și facultate absolvită” nu reprezintă un segment suficient de specific).
  • Gândește-te care sunt cele la care poți ajunge cel mai ușor (ținând cont de ceea ce dispui: canale de comunicare, echipă, infrastructură etc). Unii antreprenori spun că produsele/serviciile lor sunt ”pentru toată lumea”, fără să țină cont de faptul că au resurse limitate (bani & timp) pe care le pot investi pentru a ajunge la viitorii lor clienți.
  1. Valoarea produsă prin ce vinzi

  • Pornind de la nevoile potențialilor clienți, îți poți defini mai bine valoarea pe care vrei să o propui. Cum îi ajuți? Cu ce diferă soluția ta de cele existente pe piață? De ce te-ar alege pe tine?
  • E important să fie clar motivul pentru care clienții ar cumpăra de la tine. Relația dintre aceasta și clienți determină product - market fit, adică poate confirma dacă produsul se potrivește cu ceea ce își doresc și au nevoie clienții. Te poți ajuta de value proposition în acest proces.
  1. Canalele prin care livrezi

  • Sunt offline sau online? De ce le preferi pe unele în detrimentul altora? Ce implică fiecare dintre ele (costuri, timp, resurse umane, alți parteneri pe care trebuie să îi cooptezi)?
  • Gândește-te cum află clienții de tine și cum ajungi să îi deservești. Aici este vorba de toate punctele de contact cu clientul, de la comunicare la distribuție.
  1. Relațiile cu fiecare segment de consumatori

  • Gândește-te cum ajunge produsul sau serviciul tău la consumatori și ce fel de relație vrei să dezvolți între afacerea ta și clienți.
  • Evaluează cât de personală trebuie să fie relația cu ei, cât de bine trebuie să îi cunoști și cum poți afla lucrurile acestea (este un proces automatizat sau trebuie făcut manual/individual?)

Descarcă de aici un template de Business Model Canvas și personalizează-l pentru afacerea ta.

  1. Veniturile pe care le generezi

  • Toate aceste lucruri contribuie la veniturile afacerii tale. După ce completezi prima jumătate de canvas, știi cum câștigi banii. Altfel spus, care e modelul de monetizare?
  • Sunt decizii care se referă la cum felul în care organizezi plățile (a primi bani costă – fie că e vorba de tranzacții fizice, când trebuie să plătești un angajat, fie de plăți online, unde există comisioane) și procesul de plată (care influențează confortul și experiența clientului).
  1. Resursele cheie de care ai nevoie

  • Care sunt lucrurile necesare pentru a susține și sprijini afacerea ta?
  1. Activitățile cheie

  • Ce faci ca să creezi valoarea propusă.
  • Care sunt activitățile importante care îți influențează performanța?
  1. Partenerii cheie

  • Ce parteneri te pot ajuta să pornești și să dezvolți afacerea? Ei sunt cei care te ajută să îți faci treaba mai bine (pot fi parteneri care preiau elemente din ceea ce trebuie tu să livrezi sau care îți intermediază accesul la clienți).
  1. Structura costurilor

  • După ce știi toate lucrurile de mai sus, poți calcula mai precis ce costuri ai și afli dacă business-ul tău e sustenabil.

Urmărește pe Startarium un video despre cum te ajută un Business Model Canvas și cum să completezi secțiunile acestuia.


O inițiativă 100% privată, lansată în 2016 de Impact Hub Bucharest și ING, Startarium oferă acces gratuit, național, online, la toate resursele necesare pentru a lansa, a crește și a susține o afacere de succes: conținut educațional, mentorat de business, proiecte de incubare și accelerare, instrumente moderne de finanțare precum platforma proprie de crowdfunding și competiția de pitching Startarium PitchDay.

De la lansare în octombrie 2016, Startarium a adunat o comunitate de peste 48.000 de membri și 5.000 de idei de business, peste 100 de contributori, consultanți și mentori cu care antreprenorii pot lucra gratuit, a publicat peste 500 de materiale și a deschis accesul la finanțări ce depășesc 800.000 de euro.