Unul e antreprenor în online, iar celălalt specialist în agricultură. Îi unește o prietenie, meciurile de fotbal jucate împreună și miile de kilometri parcurși cu motocicletele. De săptămâna trecută, Alin Stanciu și Bogdan Popescu, mai au un lucru în comun: KropApp, platforma unde fermierii și transportatorii de cereale se conectează, pentru a crește productivitatea agriculturii românești.
KropApp e o platformă lansată vinerea trecută prin care producătorii de cereale, fermierii, pot să găsească transport mai ușor. Tot ce trebuie să facă este să listeze un anunț pe KropApp.ro, să menționeze localitatea de pornire și finalul cursei și numărul de camioane de care are nevoie. Transportatorii licitează pe site cu prețul pe care-l oferă, iar fermierii pot alege singuri. După acest moment, fermierul și transportatorul sunt conectați și se pot suna. KropApp nu face momentan niciun ban, încercând să reglementeze și să educe o piață.
M-am întâlnit cu Alin Stanciu și Bogdan Popescu la sediul FashionUp, business-ul principal al lui Alin. De la fashion a zis să încerce și agricultura. L-a avut ca profesor pe Bogdan, care a lucrat în logistică, petrol și agricultură toată viața, la Metro, Shell sau Ameropa. Așadar, nu vorbim de un startup fondat de oameni fără experiență sau care nu cunosc piața, ci de o îmbinare de caracteristici care poate avea succes.
Ideea
„Bogdan a venit la mine cu această idee. Mi s-a părut foarte bună, deși nu știam dacă avea potențial. Eu aveam cunoștințele din industria de online, tehnologie, cam ce facem noi aici. A fost un mix and match perfect“, povestește Alin Stanciu. Dezvoltarea platformei a început în primăvară, iar lansarea a fost făcută vinerea trecută.
Au pornit de la ce sistem se folosește acum pentru a conecta fermierii de transportatori. Ei bine, e vorba de telefon. Descoperirea celei mai bune oferte se face pe bază de încercări repetate la diverși transportatori. De asemenea, nu există predictibilitate și nici posibilitatea de a fi conectat în mai multe județe. Fermierul nu stă cu marfa în câmp, în timp ce transportatorul poate să-și crească gradul de încărcare, pentru că mașinile merg mai mult.
Pornind de la această idee, piața este una generoasă. Potrivit lui Bogdan, sunt 31.000 de fermieri cu suprafețe mai mari de 199 de hectare. Pe lângă aceștia, mai există 80 de traderi mari, procesatorii (fabricile de pâine, ulei și combinatele de animale). Conform estimărilor, există 4.000 de camioane de tip benă care se pretează pentru transport agricol (majoritatea au 23 de tone), iar numărul de curse este estimat la aproximativ un milion.
Piața e fragmentată și puțin optimizată. Transportatorii sunt pe zone geografice mici. Ai momente când e un exces de camioane, iar în alte zone fermierii nu găsesc mașini
După ce au făcut cercetarea de piață, și-au dat seama că nu există ceva asemănător, poate în afară de Bursa de Transport, care e mai mult un site de anunțuri, fără beneficii adăugate special pentru fermieri, au început să lucreze. KropApp servește celor care vor să transporte grâu, rapiță, orz, porumb și floarea soarelui. Au identificat și o altă problemă.
„Piața e fragmentată și puțin optimizată. Transportatorii sunt pe zone geografice mici. Ai momente când e un exces de camioane, iar în alte zone fermierii nu găsesc mașini. În agricultură e critic să desfășori activitatea atunci când ai nevoie“, spune Bogdan Popescu.
„Noi îi ajutăm cu circulația informației care există deja. Ca transportator văd toată țara. Sistemul ține cont de toate evenimentele din piață - dacă sunt camioane într-o anumită zonă, ce se întâmplă cu motorina, cu taxele, cu asigurările, cu taxa de pod“, explică Popescu.
O piață conectată
După ce fermierul a pus comanda sa pe site, transportatorii decid să liciteze cu prețul cerut. Fermierul poate alege oricare dintre oferte, el văzând ce transportatori sunt. După acceptarea comenzii, licitație se încheie și cei doi intră în legătură prin telefon sau email.
Bogdan și Alin au decis să înceapă cu pași mici - după momentul conectării, procesul se desfășoară ca până acum. Din acest motiv nu vor să ceară niciun ban pentru folosirea platformei, până când ambele părți nu văd un beneficiu.
Au lansat vineri și au deja peste 100 de utilizatori, printre care sunt firme mari de transport. Proporția este de aproximativ 40 de fermieri și 60 de transportatori. „E spectaculos să vezi că fermierii au început să pună comenzi, pentru că au o nevoie imediată, peste câteva zile“, spune Alin Stanciu. Pentru a se înscrie pe platformă, atât fermierii, cât și transportatorii, trebuie să-și dea datele firmei, de la CUI la adresă și telefon. După acest moment, se face un screening manual, pentru a se elimina posibilele conturi false. Pe viitor, atât transportatorii, cât și fermierii vor avea la dispoziție un sistem de rating.
Pe termen lung, deși va fi o diminuare a prețului pe tonă, încărcarea va fi mai mare pe camioane. Vor dispărea timpii morți
Beneficii pentru transportatori
Bogdan Popescu vrea să aducă o anumită reglementare și ordonare a pieței de transport în domeniul cerealelor. Unele firme, după cum spune el, văd oportunitate într-o astfel de platformă, pentru că au acces la județe la care nu aveau până acum. În plus, în cazurile ideale, pot găsi și drum înapoi spre bază cu încărcare. Asta deși majoritatea transporturilor de cereale din România sunt unidirecționale, către portul Constanța, care ia cam 70% din cota transporturilor.
„Pe termen lung, deși va fi o diminuare a prețului pe tonă (în agricultură, plata transportului nu se face la kilometru, ci la tona de cereale dusă), încărcarea va fi mai mare pe camioane. Vor dispărea timpii morți“, spune Bogdan. Alin îl susține și spune că planificarea va fi mai bună.
În momentul de față, un an bun în agricultură înseamnă că e nevoie de transport pentru 22 de milioane de tone (un an prost înseamnă 17 milioane de tone). 8 milioane de tone se duc către Portul Constanța, în timp ce 4 milioane de tone sunt transportate pe calea ferată.
Viitorul
KropApp este abia la varianta 1, dar în următoarea perioadă vor fi adăugate diferite module care să-i ajute pe fermieri și transportatori.
Modulul următor va prelua procesul din momentul în care camionul se duce la încărcare. „Vrem să-l urmărim în timp real când ajunge, unde ajunge, când termină de încărcat și poate transmite datele primare către fermier, cum ar fi cantitatea descărcată“, spune Bogdan. Astăzi procesul acesta durează mult - șoferii iau actele și bonul de cântar, le transmit de la unii la alții, până când ajung la fermier prin poștă sau la următoarea încărcare.
Pe viitorul mai lung, KropApp vrea să se transforme într-o aplicație de automatizare a mai multor procese interne transporturilor de cereale - costuri, motorină, planificări, urmărirea în timp real a camioanelor.
Pentru monetizare, cei de la KropApp vor să introducă în viitor o taxă procentuală pentru cei care încasează veniturile, dar și un abonament pentru fermieri. Cu toate acestea, Alin și Bogdan vor să vadă dacă platforma prinde tracțiune, iar apoi își vor pune astfel de probleme.
La început, au investit 50.000 de euro pentru dezvoltare și administrarea platformei. Extinderea s-ar putea face, pe lângă modulele noi, și pentru introducerea transporturilor de îngrășăminte, dar și prin ducerea KropApp în străinătate, cu platforme dedicate unor anumite țări.