Christopher Wylie, fostul director de cercetare al Cambridge Analytica, a devenit cunoscut în lumea întreagă după ce, în luna martie a acestui an, a dezvăluit tacticile de influențare psihologică pe care compania sa le utiliza încercând să influențeze alegerile prezidențiale din 2016 ale SUA. Wylie a fost prezent în această dimineață pe scena How to Web 2018, într-o discuție moderată de colegul nostru Vlad Andriescu, și a vorbit despre modul în care tehnologia influențează alegerile utilizatorilor de internet dar și democrațiile la nivel global.

Numele lui Whylie a devenit extrem de cunoscut la nivel mondial în acest an după scandalul Cambridge Analytica, în care a fost implicat Facebook, privind modul în care au fost folosite datele a circa 87 de milioane de utilizatori.

Facebook nu citește termenii și condițiile

”Cei de la Facebook, de fapt, nu au citit termenii și condițiile aplicației. Și ei mai vor ca lumea să le citească în cazul lor”, a fost unul dintre primele lucruri pe care le-a spus Wylie pe scena How to Web 2018.

Wylie este fostul director de cercetare al Cambridge Analytica, parte a SCL Group, o companie care a pornit ca și subcontractor al armatei Regatului Unit al Marii Britanii, fiind specializată în războiul informațional.

În această calitate, Chris Wylie a fost martor la modul în care cultura, informațiile și algoritmii au fost transformate în veritabile arme folosite de armate, guverne și companii pentru a submina alegeri din întreaga lume. Mai multe detalii despre scandalul Cambridge Analytica și modul în care au fost colectate datele utilizatorilor găsiți în acest material.

După cum spuneam, Wylie a fost prezent astăzi pe scena How to Web 2018. Am selectat câteva dintre principalele sale declarații. Urmăriți discuția cu Wylie, dar și discursul lui Daniel Dines, cofondator UiPath, în feed-ul de aici: https://bit.ly/2PzNdqJ

”Oamenii care construiesc tehnologii și device-uri nu se gândesc la impactul pe care îl au acestea în societate”.

"Nu există nicio modalitate de a te apăra pe internet în ziua de azi"

”Oamenii au fost dezinformați, manipulați și tratați ca și când ar fi parte din ISIS”.

”În alegeri, trebuie să ții minte că, spre deosebire de zona de consumer, există un câștigător și un pierzător. Ai nevoie de numai un vot ca să câștigi alegerile. Manipularea nu are rol într-o democrație. Dacă le schimbi oamenilor percepția prin distorsiunea realității, atunci faci un deserviciu societății”.

”Nu există nicio modalitate de a te apăra pe internet în ziua de azi. E ca și când te-ai proteja de foc într-o clădire care nu are ieșire de urgență”.

”Nu te poți apăra sub niște termeni și condiții. E ca și când arhitectul clădirii nu a făcut ieșirea de urgență și a lipit undeva un afiș pentru locatari prin care le spune că trebuie să ia la cunoștință acest lucru. Nu e chiar așa”.

”Social media nu este un serviciu, este arhitectură. Când te urci în avion, nu e treaba ta să verifici motoarele, când iei o rețetă, nu te interesează ca medicamentele să aibă structura moleculară bună, sau când iei mâncare, nu e treaba ta să ai grijă să nu fie otrăvită. E rolul guvernelor să se asigure că toate lucrurile merg bine. Sunt standarde, regulamente pe care trebuie să le îndeplinești”.

”Facebook nu mai este doar o aplicație pe telefonul tău, un loc unde consumi reclame. Este o clonă a societății. Nu mai este sigur pentru sănătatea noastră mentală, nici pentru democrație”.

”Nu pot doar să-și ceară scuze și să încerce să facă lucrurile mai bine data viitoare”.

”Facebook a devenit prea mare pentru a fi controlat de Mark Zuckerberg”.

”Partea rea este că un wistleblower nu este deloc protejat. Nu vorbesc doar de mine, am avut noroc să am timp să—mi angajez avocați și acum sunt martor și încerc să ajut. Un wistleblower este și un medic care vorbește despre problemele din sistem, o asistentă dintr-un cămin de bătrâni care vede cum sunt tratați pacienți acolo și dezvăluit tot”.

”Nu am mai mulți bani acum ca wistleblower (avertizor de integritate n.red.). Chiar din contră, cheltuiesc foarte mulți bani pe avocați. Dar trebuie să facem lumea să conștientizeze aceste probleme de integritate”.

”Vor urma regulamentele în faza de design. Obligi la etică și valori încă de la început, încă de când se gândește developerul la ceea ce va face”.

Consultant pentru guvernul britanic și cel canadian

Absolvent al Școlii Economice din Londra, Christopher Wylie este un cercetător și data scientist care a lucrat ca senior advisor atât pentru guvernul britanic, cât și pentru cel canadian și are o vastă experiență în utilizarea tehnologiei în vederea îmbunătățirii comunicării și a implicării cetățenilor.

În 2018, Wylie a lucrat cu The Guardian și New York Times pentru a expune public modul în care datele personale ale utilizatorilor Facebook au fost exploatate și folosite împotriva cetățenilor obișnuiți.

Fostul director de cercetare al Cambridge Analytica a fost nominalizat de publicația Times în topul celor mai influenți oameni din lume – Times 100 – pentru aportul său în dezvăluirea riscurilor pe care le prezintă utilizarea necorespunzătoare a datelor și puterea tot mai mare a companiilor de tehnologie. Mărturiile sale din Congresul Statelor Unite ale Americii și Parlamentul Britanic au servit drept un apel de conștientizare pentru mulți și au condus rapid la noi propuneri legislative în ambele țări.

Citiți și:

Daniel Dines, UiPath: ”am eșuat vreme de 8 ani”