Cele mai interesante lucruri pe care le-am scris pe start-up.ro între 25-29 august 2025

Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem. Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană.

Noul an școlar dă startul unei noi sesiuni de cumpărături pentru rechizite

Pentru noul an școlar, cumpărăturile încep în luna august: în primele trei săptămâni, pe eMAG au fost comandate aproape 50.000 de articole pentru școală, în creștere cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut, însă părinții nu s-au limitat doar la acestea, laptopurile, tabletele, instrumentele muzicale, dar și mobila pentru camera copilului s-au regăsit în coșurile românilor.

Cele mai căutate produse au fost caietele, ghiozdanele, seturile de pictură și penarele, urmate de instrumente de scris, trusele de geometrie și plastilina. Creta, tablele, hărțile și globurile pământești completează topul. Totodată, pentru manuale și materiale școlare auxiliare, creșterea în această perioadă a fost de peste 30%.

Și garderoba copiilor este reîmprospătată cu ocazia noului an școlar. În perioada analizată tricourile pentru copii au înregistrat o creștere de 25% față de anul trecut, iar comenzile de încălțăminte au crescut cu 38%, pantofii sport fiind cea mai populară opțiune.

Rezultate financiare Meta Estate Trust

Cu venituri totale de 13,78 milioane lei și un profit net de 4,65 milioane lei, Meta Estate Trust a reușit să își atingă țintele de profitabilitate bugetate, în pofida unei scăderi față de aceeași perioadă din 2024 (–39% venituri, –36% profit), demonstrând reziliența și disciplina strategiei sale investiționale.

La 30 iunie 2025, valoarea portofoliului de investiții al Meta Estate Trust a urcat la 114,8 milioane lei, cu 6% peste nivelul de la începutul anului, dintr-un total active de 127,4 milioane lei (+5%). Structura portofoliului confirmă echilibrul între liniile de business: Trading (48%), Parteneriate (26%) și Venituri Recurente (26%).

Lidl a investit 2,31 miliarde de euro în economia României în 2024

Pe lângă suma generată în economie, activitatea Lidl în România susține 90.000 de locuri de muncă. Mai mult, retailerul a investit 160 milioane de euro în 2024, adică 2,79% din totalul investițiilor străine făcute la noi în țară anul trecut. Informațiile fac parte din bilanțul impactului socio-economic al activității Lidl în România pentru anul 2024, în urma unei analize realizate de KPMG.

Contribuția companiilor Lidl în România în 2024

- au contribuit în total (direct, indirect și indus) cu 2,31 miliarde de euro la valoarea adăugată brută (VAB), echivalent a 0,65% din PIB-ul țării.

- valoarea investițiilor Lidl în România s-a ridicat la aproximativ 160 milioane de euro, reprezentând 2,79% din totalul investițiilor străine directe în țară în același an.

- a colaborat cu peste 450 de producători locali pentru sortimentul de produse din magazine și, în total, cu peste 2.200 de furnizori de bunuri și servicii din România. Cheltuielile companiei cu furnizorii români au depășit 2,16 miliarde de euro.

Lidl își menține poziția în topul celor mai mari companii din România: în 2024, retailerul a raportat o cifră de afaceri consolidată de peste 24,6 miliarde de lei (4,9 miliarde de euro), în creștere cu 9% față de anul precedent, fiind cel mai mare jucător din retailul alimentar românesc după cifra de afaceri.

Studiu Raiffeisen Bank: 6 din 10 români pun la îndoială stabilitatea locului de muncă

Principalele temeri sunt legate de pierderea locului de muncă și de scăderea salariilor, pe fondul situației economice actuale, dar și de impactul evoluției tehnologiei și al inteligenței artificiale. Aproximativ 3 din 10 români se așteaptă ca AI-ul și automatizarea să ducă la reducerea numărului de locuri de muncă.

Cel mai recent studiu realizat de Raiffeisen Bank în parteneriat cu Appinio arată că 6 din 10 angajați români sunt îngrijorați de stabilitatea locului de muncă până la pensie, îngrijorarea fiind mai mare în rândul femeilor și al persoanelor peste 40 de ani.

Studiul arată că inteligența artificială este percepută atât ca o oportunitate, cât și ca o amenințare pentru românii de peste 35 de ani. Bărbații cred într-un procent mai mare (20%) că AI-ul nu va avea un impact semnificativ asupra pieței muncii, în timp ce 30% dintre respondenții cu vârste între 35 și 45 de ani se așteaptă la o scădere a numărului de locuri de muncă din cauza automatizării.

AROBS Systems contribuie la digitalizarea unei instituții de stat

AROBS Systems, parte a Grupului AROBS, împreună cu Power Net Consulting, în calitate de lider al asocierii, vor furniza și implementa un sistem informatic integrat pentru Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), în cadrul unui proiect strategic finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Obiectivul proiectului îl reprezintă modernizarea și digitalizarea activității ANOFM printr-o platformă informatică unitară, destinată gestionării eficiente a tuturor proceselor instituției și îmbunătățirii calității serviciilor publice de ocupare a forței de muncă. Platforma va acoperi un spectru larg de funcționalități, de la managementul datelor și al fluxurilor de lucru până la raportare și interconectarea cu alte platforme guvernamentale.

Cargus implementează 245 de puncte de livrare în magazinele Agroland

Primele 100 de noi locații Cargus SHIP & GO din rețeaua Agroland vor fi operaționale până la finalul acestui an, 22 de locații fiind deja funcționale. Cargus și Agroland dezvoltă împreună un model de proximitate eficient, care optimizează procesul de achiziție și livrare, oferind flexibilitate clienților finali în colectarea pachetelor achiziționate online, dar și pentru trimiterea pachetelor din proximitatea locuințelor sau birourilor.

Integrarea punctelor Cargus SHIP & GO în rețele mari de retail, precum Agroland, consolidează prezența Cargus atât în mediul urban, cât și în cel rural, acolo unde Agroland are deja o comunitate extinsă de clienți, și reprezintă un pas important în strategia companiei de a investi în soluții out-of-home premium, care aduc serviciile de curierat mai aproape de consumatori.

evomag: bugetul românilor pentru cumpărăturile Back to School ajunge la 2.500 de lei

Dacă în trecut părinții lăsau cumpărăturile pe ultima sută de metri, acum bugetele sunt stabilite și cheltuite mai organizat. La evomag, valoarea medie a coșului Back to School a crescut la 2.500 lei, cu 5–10% mai mult decât anul trecut, însă nu prin achiziții impulsive, ci printr-o selecție atentă a produselor. Laptopurile, desktopurile și imprimantele rămân categoriile cu cea mai mare cerere, dar compania mizează în acest an și pe diversificare, extinzând oferta către rechizite, ghiozdane și articole de papetărie.

Un alt factor care influențează puternic comportamentul de consum este creșterea plăților în rate și a serviciilor de tip Buy Now Pay Later (BNPL). La evomag, comenzile achitate prin BNPL au crescut cu 45% față de anul trecut și reprezintă acum 4,2% din total, iar achizițiile în 6–48 de rate au înregistrat o creștere de 15%, ajungând să reprezinte aproximativ 10% din comenzi.

Cum recompensează sistemul privat de învățământ dascălii

Grădinițele, școlile private, business-urile de tip before & after school care funcționează în special în orașele mari din țară generează anual peste 7.000 de locuri de muncă și 300.000 de aplicări. De la începutul verii și până acum, au fost postate 3.500 de poziții pentru acest domeniu și au fost înregistrate aproape 60.000 de aplicări.

Astfel, un educator care lucrează într-o grădiniță privată din București câștigă între 4.000 și 5.000 de lei pe lună, în timp ce un asistent educator are un salariu cuprins între 3.500 și 4.000 de lei. Un asistent medical pentru o grădiniță privată câștigă, în medie, 4.000 de lei net în fiecare lună, în timp ce un psiholog poate avea un salariu de 4.000 de lei. Un director de grădiniță privată are un salariu de aproximativ 10.000 de lei pe lună, iar cei care conduc școli sau licee pot ajunge sau chiar depăși 15.000 de lei.

Plafoanele salariale variază în funcție de experiența pe care o au candidații și de certificările profesionale obținute. Cele mai mari salarii sunt în București, în orașele mai mici nivelul fiind cu aproximativ 25% mai mic decât în Capitală.

L’Oréal România are un nou General Country Manager

L’Oréal România anunță numirea Ioannei Christopoulou în funcția de Country General Manager, începând cu 1 septembrie 2025. Ea o succede pe Vanya Panayotova, care a fost numită Country General Manager al L’Oréal Turcia.

Ioanna Christopoulou are o experiență de aproape 20 de ani în cadrul L’Oréal Groupe, unde a ocupat poziții de leadership în piețe strategice precum Grecia, Orientul Mijlociu, Europa de Vest sau Țările Nordice.