Cele mai interesante lucruri pe care le-am scris pe start-up.ro între 3-7 noiembrie septembrie 2025.
Fondatori de startup-uri la PROW 2025: cum fac lumea un loc mai bun prin soluția pe care o dezvoltă?
Fabrica în care plasticul se transformă în componente auto | România Face
Finanțarea jocurilor indie în 2025 și 2026: Opțiuni, strategii și ce s-a schimbat
GuitarGround: 50 de milioane de chitariști din lume și fanii lor au acum o scenă globală, una fabricată în Târgu Mureș
Oana Craioveanu, Impact Hub Bucharest: ”liderul e un grădinar, nu trage de plante să crească”
#NOHACK Expert Talks: Black Friday – cum te ferești de înșelătoriile cu produse la ofertă
Samsung Galaxy S26 nu va aduce o "revoluție foto" așa cum ar fi sperat fanii
iPhone 17 vs iPhone 16 vs iPhone 16 Pro vs iPhone 15 Pro - ce cumperi în 2025?
Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem. Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană.
Studiu: 1 din 2 companii integrează tehnologia AI în cel puțin un proces operațional
Cele mai multe dintre companiile din România se află încă într-un stadiu incipient al utilizării instrumentelor AI.
Conform studiului „AI în Business, Comunicare și Research” realizat de Rogalski Damaschin împreună cu Reveal Marketing Research în perioada august-septembrie 2025, majoritatea companiilor din România se află încă într-o etapă incipientă de utilizare a inteligenței artificiale.
Rezultatele cercetării arată că:
- 41% dintre companii nu au integrat deloc soluțiile AI în activitatea lor
- 37% le utilizează în câteva procese, iar 14% le folosesc doar pentru proiecte punctuale
Atitudinea leadership-ului față de folosirea acestor instrumente este, în general, una de precauție (34%) sau de rezistență (14%). 13% dintre liderii români sunt entuziasmați de posibilitatea integrării AI în business.
În rândul angajaților, 49% dintre aceștia folosesc instrumentele AI pentru traduceri și 1 din 3 pentru generarea de idei noi.
Firmele românești au nevoie de direcție
O analiză realizată de Supertree Workspaces & More, ecosistem de coworking și consultanță de business fondat de Adeco Advisory, arată că firmele și antreprenorii se orientează tot mai mult către consultanță juridică, fiscală și financiară, solicitată în a doua parte a anului de aproape 3 ori mai des decât anterior.
În acest climat fiscal și economic, tot mai multe companii - multinaționale sau IMM-uri - caută soluții de optimizare, reorganizare și eficientizare a operațiunilor - printre care servicii executive fracționale (CFO, COO sau CMO part-time), analize de cash-flow, planuri de restructurare, sprinturi de intrare pe piață și networking strategic pentru extinderea în noi piețe sau canale de vânzare.
Companiile caută tot mai mult consultanță integrată și educație strategică, nu doar servicii de execuție. Volatilitatea fiscală s-a transformat în instabilitate bugetară și presiune pe marje, în timp ce creșterea TVA-ului, a contribuțiilor și eliminarea unor facilități fiscale au mărit povara administrativă și au redus spațiul pentru investiții și inovație, avertizează reprezentanții Supertree.
Privind spre viitor, principalele oportunități se regăsesc în inovație, transformare digitală și procese centrate pe oameni – domenii în care România devine o forță incontestabilă, atrăgând tot mai multe investiții internaționale și dând naștere, an de an, unui număr tot mai mare de startup-uri.
Parteneriat bancă și companie antreprenorială la bursă
Banca Comercială Română (BCR) anunță încheierea cu succes a ofertei publice inițiale (IPO) a Cris-Tim Family Holding, lider pe piețele de mezeluri și ready-meals din România. Banca a acționat în calitate de Deținător Comun al Registrului de Subscrieri, iar listarea marchează o dublă premieră pentru piața de capital din România, Cris-Tim fiind primul agribusiness local și prima companie antreprenorială românească listată de familia fondatoare la Bursa de Valori București.
De peste 20 de ani, BCR și Cris-Tim Family Holding sunt într-un parteneriat bazat pe încredere și soluții financiare integrate, ce a contribuit la dezvoltarea și implementarea planurilor de investiții și extindere ale companiei.
Oferta publică inițială a atras un interes excepțional din partea investitorilor, înregistrând cea mai mare suprasubscriere retail din istoria pieței locale, 42x (4.200%), respectiv 31,5x după realocarea de 5% din tranșa instituțională.
În total, compania a atras 454 milioane de lei, la un preț final de 16,5 leu/acțiunea, cu o capitalizare bursieră de 1,33 miliarde de lei. Prin fondurile atrase, compania va susține un plan de investiții de 890 milioane de lei până în 2030, care vizează extinderea capacităților de producție, digitalizarea operațiunilor și consolidarea prezenței internaționale.