SAP, una dintre cele mai mai companii de software enterprise de pe piața globală, a susținut în octombrie, la București, un forum dedicat transformarii digitale, incuzând și un round table dedicat startup-urilor din zona Europei Centrale și de Est. Printre delegații companiei germane s-a aflat și Simon Kaluza, director al acestei regiuni.
Am stat de vorbă cu managerul sloven să aflăm ce caută o mare companie atunci când decide să investească în afaceri mici, aflate la început de drum. De asemenea am vorbit și despre trenduri în investiții și despre oportunitățile pe care SAP le oferă startup-urilor.
L-am întrebat pe Simon Kaluza despre startup-urile disruptive, care au ajuns globale, cum au reușit să facă asta și ce lecții au de învățat marii jucători de pe piață de la ele: ”Toată lumea este în continuă schimbare. Toate companiile vin cu modele noi de business. Trebuie să te adaptezi mereu, ăsta e aspectul critic. Altfel n-ai cum să faci față. Startup-uri precum Uber sau Airbnb au definit conceptul de tehnologie disruptivă. Motivul pentru care ne unim forțele cu astfel de proiecte este pentru că vrem să combinăm tot ce e mai bun din ambele lumi, să spun așa. Soluții industriale solide, tradiționale cu noutatea și flexibilitatea soluțiilor croite în mod deosebit de startup-urile noastre”.
SAP este recunoscută ca fiind o companie care investește serios în startup-uri. Au mai multe programe și fonduri în derulare, ba chiar și divizii speciale care urmăresc dezvoltarea ecosistemelor la toate nivelurile: ”Am început cu o mână de inițiative locale și globale. Avem un program la nivel global, Startup Focus, unde sprijinim peste 2.000 de startup-uri. Investim, le oferim tehnologie pentru dezvoltare. Există și o entitate sub egida SAP numită Sapphire Ventures care strange un fond de un miliard de dolari americani destinați finanțării startup-urilor”.
”Ca să ne referim și la ecosistemul local, avem și aici câteva inițiative. Aici vorbim de HCP Challenge, o platformă care combină excat ceea ce spuneam și înainte, numai că la nivel mai mic. Punem la dispoziția startup-urilor noastre tehnologia de ultimă generație. Toolkit-uri pentru crearea de aplicații mobile scalabile etc”, a adăugat Kaluza.
Trenduri în achiziții și finanțări
Big Data și IoT țin capul de afiș în industrie în ultima vreme. Sunt în permanentă creștere, iar asta nu trece neobservat. Trendul este în această direcție, iar relația dintre companii mari și startup-uri este una dinamică, aflată în permanentă schimbare. Kaluza e de părere că toate părțile implicate au de învățat câte ceva: ”Căutăm startup-uri atractive mai ales în IoT. E cel mai «la modă» domeniu acum, totul devine conectat. Celălalt domeniu spre care ne uităm este Big Data. Toată această conectivitate are ca efect explozia de informație. Acestea două sunt soluțiile de bază spre care ne aliem cu startup-urile. Iarăși, relația noastră cu startup-urile depinde și de ce vedem la fiecare. Unele devin ținte de achiziție, altele rămân la stadiul de incubare sau colaborare. Se pot potrivi perfect portofoliului nostru, sau nu. Strategiile tradiționale se schimbă la foc automat și trebuie să ne pliem pe asta. Avem nevoie de startup-uri și ele au nevoie de noi”.
Analizele curente ne arată că suma totală de date de pe glob se dublează o dată la două luni
”Analizele curente ne arată că suma totală de date de pe glob se dublează o dată la două luni. Odată cu introducerea Inteligenței Artificiale, învățăm cum să extragem informațiile relevante din Big Data. De asemenea, clienții sunt mult mai pretențioși și vor să le fie oferite soluții perfect adaptate și personalizate. Ăstă e încă un motiv pentru care intrăm în colaborare cu companiile tinere și flexibile”, a adăugat managerul.
Kaluza a vorbit și despre provocările pe care le întâlnești în IoT, despre datele personale și cât de bine trebuiesc păstrate. Este imperativ ca promisiunile date clienților în acest sens să fie respectate: ”Securitatea datelor este una dintre cele mai iportante probleme ale IoT. Este vorba de protejarea datelor personale. Majoritatea soluțiilor noastre «plutesc» în Cloud și plătim foarte mulți bani pentru securizarea lor. Trebuie să înțelegem expunerea datelor private. Trebuie să avem un echilibru aici, este foarte important. Iar datele nu trebuie abuzate. Folosim cele mai performante sisteme, iar din acest motiv ne bucurăm de o încredere deosebită din partea clienților noștri”.
Tehnologia este importantă, însă ideile revoluționare de business sunt și mai importante
Inteligența artificială și stofa de antreprenor
Managerul SAP are și preferințe personale atunci când vinde vorba de diversele domenii de startup-uri. De asemenea, ne-a explicat și despre amenințările care le prezintă firmele fresh cu uriaș potențial de scalabilitate giganților deja stabiliți de multă vreme pe piață: ”Îmi plac foarte mult startup-urile disruptive, în special cele care sunt legate de Inteligența Artificială. Ăsta e următorul pas înainte. Multe inițiative au început deja, o multitudine de companii oferă astfel de servicii. De la mașini autonome la ”machine learning”. Totul devine real și e îmbunătățit nu doar cu fiecare lună care trece, ci cu fiecare zi. Nu este vorba despre amenințare, ci despre oportunitate. Hai să fim serioși, toți disruptorii care vin astăzi pe piață sunt companii mici, aflate la început. Iar noi avem numai de învățat de la ele. Putem afla totul despre partea de antreprenoriat, despre cum gândesc. E ceva fresh. Strategia asta de încercat-eșuat-încercat din nou la o firmă mare nu e permisă. Să spunem că e mai degrabă vorba despre simbioză decât despre o amenințare”.
SAP deține un departament special care se ocupă cu căutarea de startup-uri eligibile pentru investiție sau achiziționare la nivel global. Kaluza mi-a povestit despre antreprenorii care se ascund în spatele firmei și despre ceilalți, care nu o fac, ci caută soluții la foc automat: ”Avem un program dedicat startup-urilor cu oameni puși acolo să facă doar asta. Însă asta e doar o față a monedei. Mai avem și sediile locale din diverse țări care sunt încurajate să fie atente la dezvoltarea ecosistemelor aferente de startup-uri. Să caute potențiale achiziții sau investiții. Mereu sunt scoase în față și mediatizate achizițiile mari, însă și cele mici sunt extrem de importante”. Întotdeauna spun același lucru, pe care îl susțin cu tărie. Te poți ascunde în spatele companiei sau o poți utiliza ca să fii antreprenor. Eu încurajez al doilea aspect. Toți trebuie să fie antreprenori. Să nu găsească scuze pentru eșuarea unui proiect, ci să găsească soluții pentru realizarea lui. Tot timpul găsim soluții și asta apreciază lumea la noi”.
Vedem multe startup-uri cu potențial scalabil care încep să apară în partea asta de lume, iar cu toții putem fi foarte mândri de asta. Pot ajunge globale destul de repede
”Regiunea este cunoscută pentru conceptul de outsourcing însă potențialul de creație este și el uriaș. Avem tehnicieni IT foarte buni și toată lumea știe asta. Sunt foarte multe inițiative care vin din Europa Centrală și de Est. În programele noastre au fost multe companii care au trecut de la idee la produs în mai puțin de un an. Tehnologia este importantă, însă ideile revoluționare de business sunt și mai importante. Și vedem multe cu potențial scalabil care încep să apară în partea asta de lume, iar toți putem fi foarte mândri de asta. Pot ajunge globale destul de repede”, a mai spus Simon Kaluza.