În România, segmentul de populație cu potențial de cumpărători online ajunge la 12,6 milioane de oameni, din care fac parte persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 - 65 de ani. Totuși, nu toți au acces la internet, ci doar 11 milioane dintre aceștia, „lucru care va fi remediat în următorii ani”, afirmă Florinel Chiș, director executiv ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online). În schimb, 8,28 de milioane de persoane au făcut cel puțin o achiziție online în 2018, o cifră care este în creștere.

Datele au fost prezentate în cadrul unei conferințe referitor la comerțul online din România și perspectiva comunității cu privire la potențialul local. La eveniment au mai participat Juliette Beulaton, Expert Politici publice Ecommerce Europe și Maurits Bruggink, Secretar General EMOTA și s-a adus în discuție și provocările magazinelor online din UE.

Cum se situează România în contextul european?

România are 38% cumpărători care au plasat comenzi online, în comparație cu Italia, 34%, Grecia și Portugalia, 36%. Dar, spre deosebire de țări precum Italia sau Franța, care încurajează cumpărăturile locale, în România nu există această tendință, ceea ce se observă și în numărul mai mic de antreprenori.

În 2017, s-au înregistrat vânzări în valoare de 2,8 miliarde de euro, iar anul acesta a existat o creștere cu 30%, ajungând la 3,6 miliarde de euro în ceea ce înseamnă comerțul online în România. Suntem peste țări precum Ucraina, Bulgaria sau Ungaria.

Un aspect interesant îl reprezintă numărul de magazine active din România. În 2018, cifra acestora s-a dublat față de anul 2017, ajungând la 14.000. Florinel Chiș susține că ecommerce-ul „generează business-uri și locuri de muncă mai bine plătite”. Din perspectiva asta, s-a putut observa o competiție a magazinelor locale cu marile lanțuri de a se extinde online pentru a supraviețui. Prin online, afacerile au reușit să devină competitive pentru că au abordat piața la nivel național.

În ceea ce privește partea de livrare, comerțul online a generat 70 de milioane de euro pentru industria de curierat, precum și un profit mai mare, conform unui studiu realizat de ASE.

Procentul de plată cu cardul în România este de 25% în 2018, „o poziție promițătoare”, consideră Chiș, având în vedere contextul european care ne situează la același nivel cu Bulgaria, dar mult mai jos față de Ungaria, cu 51%. O surpriză ar putea fi Germania, care înregistrează 37%. „Evident, viitorul în ecommerce este în plățile electronice”, afirmă Maurits Bruggink, Secretar General EMOTA.

Cele mai mari oportunități sunt în domeniile fashion, home&deco, jucării, casă și gradină, produse pentru copii. La capitolul ecommerce pe mobil, 57,3% dintre comenzile online în 2018 s-au făcut de pe mobil, potrivit unui studiu realizat de Kantar Milward Brown. „Cei care nu fac asta ar trebui să o facă, pentru că nu se știe cât vor rezista la trendul cumpărătorilor de a cumpăra de pe mobil”, spune Florinel Chiș cu referire la magazinele online care sunt mobile-friendly.

Ce-și doresc consumatorii de la un magazin online?

  • Disponibilitatea produselor în stoc
  • Disponibilitate 24/7, de oriunde (comunicare cu utilizatorul pe tot parcursul procesului de cumpărare)
  • Ușurința de utilizare
  • Produsele potrivite, gamă mare de produs, produs competitiv
  • Livrare rapidă, în orice localitate din România.

În ceea ce privește factorii care fac diferența între magazinele online sunt: procesul de retur ușor și rapid, posibilitatea de a cumpăra de pe mobil - care este un must have, după cum spune Florinel Chiș, posibilitatea de verificare a coletului la livrare. Aceasta din urmă poate avea o influență pozitivă asupra ratei de retur a produselor.

Principalele avantaje ale comerțului online și motivele pentru care oamenii preferă să cumpere de pe magazinele online sunt varietatea mare de mărci și produse disponibile, raportul bun calitate-preț, posibilitatea de comparație a prețurilor în mod transparent și prețurile mai mici decât în magazinele tradiționale. Alte motive menționate sunt accesul la review-uri, accesul la mai multe variante de livrare și mai multe metode de plată.

În același timp, ARMO a realizat un studiu pentru a afla de ce nu plătesc românii cu cardul, iar unul dintre motivele principale era că nu au bani suficienți pe card. Lucru confirmat și de către unii parteneri ai Asociației, potrivit cărora top motive pentru care tranzacțiile la bancă sunt refuzate sunt fondurile insuficiente. „Românul încă nu este obișnuit să-și verifice soldul”, afirmă Florinel Chiș.