Reprezentanții industriei de jocuri din România susțin de ceva vreme reglementarea sporturilor electronice, adică esports, pentru ca acestea să poată avea un cadru organizat și să poată fi create echipe cu adevărat profesioniste în această industrie în creștere.

România are aproape 8 milioane de gameri (persoane peste 15 ani), iar majoritatea preferă telefonul pentru o astfel de activitate, potrivit unui nou studiu realizat de RGDA (Asociatia Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România).

Anul trecut, campionatul Romanian esports League a adunat peste 250.000 de telespectatori unici, care s-au uitat peste 415.000 de ore la meciurile de League of Legends și Counter Strike GO disputate de cele opt echipe diferite. Campionatul a adus peste 30.000 de noi urmăritori paginii YouTube REL, demonstrând interesul crescut pentru jocurile electronice în rândul românilor.

Popularitatea sporturilor electronice a crescut masiv în ultimii ani. S-au dezvoltat adevărate echipe profesioniste, ligi, structuri, mass-media şi sectoare economice complet noi în jurul eSports. În total, publicul esports numără acum peste 490 milioane de fani în întreaga lume (cu o rată de creştere de 11,7% în 2020 faţă de anul precedent) ,dintre care peste 50 de milioane doar în Europa.

În acest context, reprezentanții industriei s-au întâlnit săptămâna trecută cu Mara Mareș, consilier în cancelaria premierului Florin Cîțu, pentru a discuta despre reglementarea și profesionalizarea acestei industrii care poate crește enorm, după modelul Poloniei.

Consiliera lui Florin Cîțu, președinte al organizației de tineret PNL, a declarat într-o postare pe Facebook că va face demersurile pentru a susține un astfel de proiect.

„După multe discuții și analize, consider că omologarea esports în Romania este necesară din mai multe motive”, a spus Mara Mareș.

Ea a spus că omologarea sporturilor electronice și crearea practic unei Federații, ca la alte sporturi, ar fi necesară pentru ca „firmele și jucătorii din România să poată participa la competiții internaționale, și pentru a putea organiza astfel de competiții în România, pentru a se putea stabili relații de muncă care să recunoască, formal, activitatea jucătorului profesionist, pentru a asigura o protecție a muncii efectivă în acest domeniu”.

De asemenea, ea a menționat că omologarea ar ajuta organizatorii de competiții să vândă drepturi media, spații de publicitate și să primească sponsorizări, dar și facilitatea coordonării și creșterii acestui sector.

Contrar ideilor preconcepute, cea mai numeroasă categorie de vârstă în rândul fanilor esports este formată din persoane cu vârsta cuprinsă între 21 şi 35 de ani, care reprezintă 38% din totalul publicului general al sporturilor electronice. În plus, aproape 40% din publicul eSports sunt femei.