Chiar dacă nu toate magazinele au avut campanii speciale în acest weekend, majoritatea dintre ele au înregistrat creșteri semnificative ale numărului de comenzi.

Acest lucru arată că românii au un apetit ridicat de shopping, mai ales în perioada reducerilor masive: 33.048 comenzi acumulate în platformă în doar 3 zile.

Față de 2019, primele 100 de magazine din platforma ContentSpeed au generat creștere de 234% a valorii comenzilor. În weekendul 13 – 15 noiembrie au fost înregistrate cu 154% mai multe comenzi decât cu o săptămână în urmă, iar valoarea acestora a fost cu 136% mai mare.

Astfel, se dovedește că românii încearcă să facă mai puține achiziții înainte de Black Friday, tocmai pentru a putea beneficia de aceste reduceri speciale.

Același bilanț arată că peste 50% dintre comenzile înregistrate au fost achitate online, cu cardul. Cea mai mare comandă a fost în valoare de 33.016 lei și a fost din domeniul piese auto – moto.

Pentru românii care au făcut cumpărături în această perioadă, valoarea medie a unei comenzi a fost de 852 de lei, în creștere cu 350% față de campaniile de Black Friday din 2019. Regiunile din țară cu cele mai multe comenzi au fost București, Cluj, Ilfov, Iași, Timiș și Constanța.

Cele mai bune momente de cumpărare, după numărul de comenzi, au fost pe 13 noiembrie, în intervalul orar 00:20-00:30. Când au fost înregistrate 262.000 vizualizări pe toate cele 100 de magazine online. Orele de vârf ale comenzilor s-au înregistrat tot pe 13 noiembrie, în intervalele orare 00:00-01:00 și 09:00-12:00.

Domenii vedetă din punct de vedere al comenzilor online

Ca în fiecare an, interesele de achiziție au variat foarte mult și campaniile comercianților au fost vânate de cumpărători. Astfel, pentru domeniul fashion & beauty, cu magazinele online ca Sephora, Teilor, Cellini și Mizar, creșterea a fost cu 205% față de weekendul precedent. Valoarea medie pentru un coș de cumpărături a fost de 538 lei, în creștere cu 303% față de 2019.

Românii au arătat un interes crescut pentru bijuterii, haine, cosmetice și parfumuri, dat fiind faptul că în acest domeniu, de Black Friday, reducerile pot fi substanțiale. Multe dintre aceste produse sunt achiziții pentru cadourile de sărbători.

În sectorul casă & grădină, pentru magazine precum Romstal, Regata, Vinca, achizițiile au fost în creștere încă de la debutul pandemiei. Valoarea unei comenzi de Black Friday a fost mai mare cu 72% față de weekendul precedent.

Comanda medie a avut valoarea de 1.879 lei, mai mare cu 534% față de anul anterior. Aceste creșteri sunt o consecință directă a contextului actual, în care oamenii stau mai mult acasă și își doresc să investească în confortul acesteia. Mai mult, s-au înregistrat și creșteri spectaculoase pentru achizițiile de locuințe noi.

Nici domeniul farmaceutic nu a fost mai prejos, fiind o nișă care a avut creșteri de peste 1.000% încă din martie. Deși niciuna dintre farmaciile analizate (Remedium Farm, Professional FarmaLine, DucFarm sau OptiFarm) nu a avut campanii speciale de reduceri, acestea au beneficiat de creșteri cu 51% față de weekendul de înainte de Black Friday. Valoarea medie a comenzii a fost de 161 lei, în creștere cu 265% față de anul anterior. Pharma este un domeniu proaspăt intrat în online, datorită schimbărilor legislative din 2018, care permit vânzarea online de medicamente fără rețetă.

Pentru domeniul gifts & hobby, analizat prin prisma retailerilor Diverta, NovaPan, Chocolat (alimente, decorațiuni pentru casă, cărți și produse care se pretează pentru cadouri), comanda medie a fost în valoare de 350 lei, în creștere cu 262% față de anul trecut.

Sectorul dedicat copiilor, kids & toys, reprezentat de magazinele Chicco, Editura Diana, Librăria Compas, este în creștere cu 175% față de weekendul anterior și cu 93% față de Black Friday 2019.

Valoarea medie a comenzii a fost de 190 lei, într-o ușoară scădere față de anul precedent. Însă, pentru aceste nișe consacrate, comercianții pregătesc campanii masive pentru finalul lunii noiembrie, în ajunului sărbătorii de Moș Nicolae.

Sectorul de distribuție B2B este o nișă surpriză în comerțul electronic pentru că afacerile tradiționale au început transformarea digitală, iar rezultatele încep să apară. Portalurile B2B analizate au fost Nexxon, BladeMotors, Merkur, Ravenol, Omfal, Lila Rossa și fac parte din industrii diferite: FMCG, anvelope, materiale educaționale, cosmetice profesionale. Acestea prezintă caracteristici similare, motiv pentru care, analizate împreună, ajung la o valoare medie a comenzilor de 1.791 lei, în creștere cu 262% față de anul anterior.

Tendințe noi în comportamentul de achiziție al românilor

În baza analizei de Black Friday, specialiștii ContentSpeed au putut observa mai multe tendințe în comportamentul de cumpărare și anume faptul că oamenii planifică cu mai multă atenție achizițiile de bunuri din diferite categorii.

Aceștia urmăresc prețurile din timpul anului și pot aștepta câteva zile în plus pentru a obține reduceri substanțiale. Mai mult, cheltuielile pentru casă continuă să reprezinte o investiție atractivă. În egală măsură, domeniul farmaceutic beneficiază de vânzări crescute, în contextul creșterii interesului clienților pentru sănătate.

Recomandările ContentSpeed pentru magazinele online

Acesta a fost weekendul în care au fost organizate cele mai multe campanii de tip Black Friday. Totuși, ContentSpeed le recomandă magazinelor să pregătească promoții și în următoarele două weekend-uri.

Cu siguranță ar fi de interes pentru clienți să vadă o campanie în ultima vineri din noiembrie, data de „Black Friday clasic”. Mulți cumpărători n-au prins produsele dorite, astfel încât sunt atenți dacă magazinele vin cu oferte speciale. Preponderent, aceste idei sunt utile pentru cei care vând produse care pot fi oferite cadou.

Black Friday e un moment axat în special pe atragerea de noi clienți (în detrimentul profitului), iar următorii pași sunt cei de fidelizare a noilor clienți. Sunt recomandate campaniile de remarketing și newsletterele ulterioare către clienții noi.

În acest context, foarte importantă este luna decembrie, care pentru multe verticale de business aduce cele mai mari vânzări. Sunt necesare campanii dedicate în această lună pentru a avea vânzările estimate.

Ținând cont de contextul actual, românii vor căuta reduceri în continuare, așadar este momentul optim ca magazinele online să pregătească promoții atractive pentru a veni în întâmpinarea lor.