Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de miercuri, 29 iunie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


S-au adăugat piese de care discutam pe tabla de șah, iar acel „wishful thinking” al trecutului are acum și efectiv dovezi în realitate. De la fonduri de seed, la fonduri pentru companii mai dezvoltate, platforme de equity crowdfunding, business angels și companii mari implicate. Dar niciodată un ecosistem nu e finalizat.

Săptămânile trecute am fost plecat în mai multe deplasări, una dintre ele fiind la Vivatech Paris, una dintre cele mai mari conferințe dedicate startup-urilor din Europa. Voi povesti mai multe despre startup-urile românești de acolo în zilele care vin, pe site-ul nostru, dar ceva mi-a atras atenția: numărul de companii mari, corporații, care au programe pentru startup-uri. Tot în acest context, colegul nostru Florin Cașotă este zilele acestea la Washington, la programul SelectUSA, acolo unde mai multe startup-uril susținute de InnovX-BCR încearcă să găsească parteneri și posibili investitori pe piața americană.

Acest lucru arată că, timid, sunt unele corporații care fac pasul către startup-uri și tehnologie. La fel, voi discuta mai multe despre asta în săptămânile care vin pe site, dar firme precum Orange sau BCR și-au dat seama că au nevoie să susțină startup-urile. Nu doar ca un program de CSR, nu pentru a fi cool, ci pentru că pot ajunge să folosească produsele acestora. De asemenea, multiple alte companii din lume înțeleg importanța unor programe de inovație. Da, de multe ori companiile mari nu vor pricepe până la capăt ritmul, haosul și viziunea unui startup, dar e un exercițiu de modernizare. La Paris am putut vedea standuri imense ale Poștei Franceze care susține startup-uri inovatoare, un stand absolut fabulos de la corporația din spatele brandului Louis Vuitton, ca să nu mai zic de companii deja obișnuite cu această lume, Microsoft, SAP sau Google.

Mereu există un risc atunci când, ca startup, lucrezi cu o corporație. Te sperie ritmul lent. Te sperie procesul de semnare. Poate te gândești că te vor ajuta doar pentru a-ți fura abordarea sau produsul. Dar nu ai cum să eviți asta. Oportunitatea e prea mare. Îți iei alături de tine un board of advisors bun, o echipă juridică de calitate și încerci să vezi oportunitățile. Corporațiile pot deveni clienți, pot să te introducă unor clienți ai lor și puteți învăța unii de la alții.

Problema e că sunt puține companii dispuse să facă asta. În România am mai întâlnit doar câteva. În zona de banking, de exemplu, mai sunt bănci care lucrează cu startup-uri pentru digitalizarea produselor. Își dau seama că au nevoie de agilitatea de creație a acestora pentru produse „no code/low code” (vezi Banca Transilvania care lucrează cu FLOWX.AI).

Așadar, corporațiile au o datorie acum. Să se uite în lumea startup-urilor și să vadă oportunitățile. Până când nu va fi prea târziu.