20% dintre români se așteaptă să folosească mai mult dispozitivele mobile sau computerele pentru a accesa servicii bancare atunci când criza se va încheia, față de aproximativ 10% în țările europene (dar raportat la o bază diferită).

Întrucât aproape 50% dintre consumatorii din România au înregistrat o reducere a veniturilor și a economiilor în ultima perioadă, conform setului inițial de date extrase de McKinsey & Company, ceea ce indică o fragilitate financiară, este de așteptat ca românii să își modifice comportamentele privind consumul și economisirea în noul context.

Principalul motiv este potențiala recesiune economică, deoarece majoritatea românilor chestionați (64%) au declarat că sunt preocupați de aceasta, în timp ce 45% preferă să fie precauți în ceea ce privește cheltuielile și să economisească.

Alte motive pentru reducerea cheltuielilor gospodăriei sunt instabilitatea locului de muncă și costurile potențiale pentru sănătate, pentru ei și familiile lor.

Prin urmare, având în vedere incertitudinile actuale, românii sunt predispuși să adopte comportamente mai prudente.

Chiar dacă numerarul (inclusiv conturile bancare curente) reprezintă de departe principala modalitate de economisire pentru români, în proporție de peste 50% la acest moment, depozitele bancare și alte produse financiare (fonduri de investiții, asigurări de viață etc.) se așteaptă să crească cu 4 puncte procentuale, respectiv 5%.

„Numerarul și investițiile în imobiliare, cele mai populare modalități de economisire și investiții în rândul românilor, sunt așteptate să scadă cu 12 puncte procentuale, respectiv 3 pp, în perioada următoare, conform datelor din studiul nostru. În schimb, devine vizibilă preferința populației pentru produse de economisire mai complexe, cu randamente mai crescute, păstrând, în același timp, un nivel al lichidităților bun; nu este evident însă modul în care băncile pot aborda aceste nevoi, având în vedere rata scăzută a dobânzilor prognozată”, spuneAlexandru Filip, Managing Partner al biroului din București și lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Dintre clienții orientați către economisire, 15% intenționează să deschidă un depozit la termen în următoarele luni, în timp ce 13% caută o opțiune privind deschiderea unui cont de economii.

Pe de altă parte, există și români care ar dori să obțină în continuare împrumuturi, probabil pentru a le oferi mai multă flexibilitate în gestionarea reducerii lichidităților. În următoarele luni, chiar dacă nu există o diferențiere foarte clară în funcție de tipul de produs bancar, 7% dintre consumatorii intervievați au declarat că intenționează să obțină un împrumut de nevoi personale, respectiv credite auto, în timp ce 6% au în vedere achiziționarea unui card de credit sau a unui credit ipotecar. Cea mai mare cerere pentru astfel de servicii de creditare vine de la persoanele cu un venit la nivel de gospodărie de peste 10.000 de lei.

Primele două seturi de date din „ Financial Pulse Survey”, comunicate recent, au arătat că 54% dintre români consideră că au o situația financiară actuală vulnerabilă. Aproape 50% dintre consumatori au înregistrat o reducere a veniturilor și a economiilor, în timp ce mai puțin de 33% au reușit să își reducă cheltuielile casnice.

60% dintre ei au economii suficiente pentru cel mult 4 luni sau chiar mai puțin, la care pot apela în eventualitatea pierderii locului de muncă sau a scăderii veniturilor. Mai mult, 52% dintre clienții locali și-ar dori facilități la plata creditelor.

Peste 70% dintre clienți au folosit servicii bancare de pe mobil sau online în această perioadă.