Aggranda este o companie care oferă implementări ale automatizărilor cu ajutorul roboților software. În loc ca un angajat să mute date dintr-un tabel în altul, tehnologia o poate face pentru el. Cristian Ignat este fondator al Aggranda și a fondat anterior Canopy, agenție de digital marketing din care-și are originea Aggranda.

Abonează-te aici la podcastul nostru pentru a-l asculta pe orice platformă folosești înaintea apariției articolului pe site.


În acest articol veți descoperi:

  • Aggranda a ajuns la 40 de clienți de dimensiune mare până în momentul de față
  • Au anunțat o primă achiziție în România, prin cumpărarea pachetului majoritar pentru RPA Box
  • Cum s-a văzut creșterea UiPath de la firul ierbii, acolo unde Cristian Ignat a fost agenția de digital marketing a firmei la începuturile ei
  • Runda de 700.000 de euro investiție pe care urmează să o anunțe Aggranda
  • Cum dezvoltă produsul Link by Aggranda și cum unește acesta platformele folosite de o firmă

Aggranda a pornit din Canopy, una dintre cele mai cunoscute agenții de digital marketing din România. Cristian Ignat a avut norocul de a lucra cu UiPath încă de la începuturile acestora, așa că a văzut devreme ce înseamnă RPA. Chiar și pe vremea când trebuia să repede în minte ce înseamnă acest lucru.

„Am semnat cu UiPath pe vremea când erau mici, aveau 30 de persoane. Am câștigat pitch-ul și țin minte că mă duceam la întâlniri și-mi repetam mereu Robotic Process Automation. Era acum 6-7 ani. Termenul era foarte nou. Am lucrat împreună vreo 4 ani și am ajutat cu marketingul online la nivel global, până când au devenit prea mari”, spune Cristian Ignat.

Văzând creșterea UiPath, a zis că a descoperit o oportunitate mare. S-a uitat și la faptul că în zona de digital marketing e foarte greu să se extindă în alte țări. Așa că RPA nu a mai părut așa departe.

„Lucram o zi-două de la biroul UiPath și o dată la 2 săptămâni mai închiriau câte un etaj în clădirea respectivă. Apoi când s-a terminat clădirea, închiriau în clădirea de lângă. Era Wow!”, își amintește Ignat începuturile.

Deși a avut și momente când s-a gândit de ce a început un business în zona de RPA, treptat a intrat pe piață, deși era o industrie pe care avea impresia că o cunoaște, dar nu o înțelegea, așa cum poate să zică astăzi, uitându-se în urmă. „Când am deschis Canopy aveam un brand personal puternic, mă știau oamenii, veneam la evenimente. La Aggranda nu mă știa nimeni. Așa că a fost foarte greu să cresc notorietatea pentru brandul acesta”, spune Ignat.

Creștere accelerată și drumul spre produs

Deși au avut perioade complicate, cei de la Aggranda au reușit să crească. „Poate sună ciudat, pandemia ne-a ajutat. Am avut o scurtătură a distanțelor și nu mai trebuia să mergi ca să vezi clienți din Statele Unite sau Marea Britanie face to face. Avem în jur de 40 de clienți. Nu sună mult, dar țintim clienți mari, de tipul enterprise, și e foarte greu să ajungi la ei, mai ales dacă sunt din afara României”, spune Cristian Ignat.

„E greu să semnezi cu clienți de mărimea asta, cu atât mai mult cu cât nu sunt din țară. Noi avem majoritatea clienților în Statele Unite, Marea Britanie, dar mai avem și în Austria, Franța, Germania, Portugalia, dar și Singapore”, spune antreprenorul.

Clienții Aggranda sunt companii mari și foarte mari care caută eficientizare, să reducă rata de erori, dar și costurile.

Deși pandemia a ajutat, Cristian spune tuturor antreprenorilor că este greu să convertești în afara țării. „E crunt, asta spun tuturor. E greu și la angajare. Ajungem la clienți 100% din marketingul online. Suntem și backed up de compania-soră Canopy și am investit destul de mult comparativ cu alte companii de profil în marketing online”, spune Ignat.

Surprinzător, au avut și surprize plăcute, companii foarte mari care le-au scris pe pagina de contact și i-au invitat la pitch. Astfel au ajuns să lucreze cu Ministerul Agriculturii din Statele Unite.

Dar dincolo de serviciile de implementare de soluții de automatizare în companii, Aggranda dezvoltă și un produs.

„Avem deja 6 persoane care lucrează direct la produs. Vrem să construim o platformă umbrelă peste toate aplicațiile dintr-o companie. Va fi un produs prin care este ușor să desenezi procese. Tehnic se numește flow builder și automatizezi sau semiautomatizezi apoi acel proces”, spune Cristian Ignat.

Produsul se numește Link by Aggranda și poate să urmărească toate procesele, să se integreze cu alte programe, să facă roboți software și să unească mai bine departamentele, oamenii, aplicațiile și tehnologiile.

Din acest motiv, Aggranda caută și investiție, fiind în mijlocul unei runde.

„Va fi o rundă de aproximativ 700.000 de euro. Căutăm investitori care să vină cu mai mult decât bani, să ne ajute cu relații, deschideri la anumite companii. Investiția va merge în dezvoltarea produsului, extindere, testare, validare și atragerea primilor clienți pe zona aceasta”, spune Ignat.

„Produsul este validat cu o parte dintre clienții noștri. Ne vom duce ușor, ușor în zona aceasta. E o direcție firească și o ambiție personală de a dezvolta acest lucru. Vrem să ne transformăm în companie de produs în 2-3 ani. Nu vor dispărea serviciile, pentru că vom avea în continuare acest lucru, dar nu vor mai avea un raport atât de mare”, spune Ignat.

Evoluția pieței de automatizare robotică

Aggranda este partener UiPath, lucrează foarte mult cu produse dezvoltate de aceștia. „În România suntem una dintre cele mai cunoscute companii în aceaastă zonă, în străinătate mai e nevoie de creștere”, spune Ignat.

Uitându-se la piață, Cristian Ignat spune că bursele spun o poveste diferită. Deși UiPath a scăzut, la fel ca și multe alte companii de tehnologie, el menționează că trebuie să ne amintim că UiPath a avut cea mai rapidă creștere pentru o companie de software. „Rezultatele pe care le are UiPath sunt foarte bune și nu se simte o limitare a pieței, dimpotrivă. Apar mult mai multe companii”, spune Ignat.

Pentru a evolua și a câștiga noi clienți, Aggranda a achiziționat de curând compania RPA Box din România.

„Ne ajută know how-ul lor. Sunt o echipă mică. Dar știind că este foarte greu să ajungem la clienții pe care-i țintim, ei au deja un portofoliu de clienți cu care lucrează și pe care putem să-l accesăm. Dacă vrei să furnizezi servicii pentru o companie mare din Statele Unite sau Marea Britanie procesul poate dura și un an de zile”, explică Cristian Ignat. Pentru că RPA Box are deja un portofoliu stabil, Aggranda poate să-l accesez mai ușor și să-și accelereze creșterea.

În plus, piața are și anumite specificități. Companiile mari semnează de obicei cu 3-4 furnizori de RPA deodată. „Are sens de ambele părți. Pentru companie se asigură că se livrează, iar pentru noi, putem vedea concurentul lângă noi și avem motivație să demonstrăm”, spune Ignat.

La nivel de diferențiere, Cristian spune că pe lângă know how, prețul și suportul, calitatea rezultatelor sunt lucruri importante.

„Avem roboți software care transpiră și fac task-uri repetitive fără oprire de un an de zile. Așa că acele automatizări sunt foarte stabile”, spune Cristian Ignat.

Aggranda re 40 de persoane în echipă și se uită și spre extinderea internațională cu echipa, dar cu grijă, pentru că e un pas important. „Costul unei persoane este foarte mare. Dacă vrei să iei pe cineva bun te poate costa și 300.000 de dolari pe an, iar noi putem și să închidem compania dacă persoana respectivă nu livrează ceea ce promite”.

Roboții ne vor înlocui?

De fiecare dată când vorbim de automatizare se ajunge și la discuția despre faptul că oamenii ar putea fi înlocuiți de aceștia. Cristian are o perspectivă mai optimistă. Discuția noastră a venit după momentul în care în România un mare lanț de hipermarketuri a fost criticat pentru înlocuirea casierilor cu sloturi automate.

„Mie personal mi se pare un lucru benefic. Să ai un om care 8 ore pe zi stă în picioare sau pe scaun, de ce? Să scaneze produse. Mie mi se pare și un lucru foarte demoralizant pentru persoana respectivă care nu poate progresa sau avansa”, explică Ignat.

„Același lucru e și în zona de software. În momentul în care muți date dintr-o parte în alta și dai copy paste în 7 platforme, nu văd unde ar fi plăcerea. Joburile acestea se transformă, se modifică, unele dispar și e o parte a evoluției”, conchide acesta.