Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de joi, 18 noiembrie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


Recent au fost anunțați nominalizații The Game Awards pentru cel mai bun joc al anului, cel mai bun RPG și pentru multe alte categorii. Dacă citiți start-up.ro știți că sunt pasionat de jocuri video, iar de când sunt echipă am tot lucrat review-uri de jocuri, pe care, poate, le-ați și văzut.

Asta în parte pentru că sunt fan al acestui mod de relaxare, dar și pentru că jocurile video nu mai sunt produse de nișă destinate doar copiilor, ci devin opere de artă interactive, care în unele aspecte depășeșc romanele, piesele de teatru sau filmele. La nivel de imersiune și world building jocurile sunt imbatabile.

Bineînțeles, există multe jocuri care sunt destinate copiilor sau sunt superficial construite, la fel cum există și filme de duzină care primesc „Zmeura de Aur”. Jocurile au devenit opere din ce în ce mai complexe la care lucrează sute de oameni pe o perioadă de trei sau patru ani. Aici se întrepătrund departamente precum artă, programare, design și scriitură.

În același timp, această industrie are un nou strat de complexitate adus de comunitate, de gamerii care interacționează cu jocul și care participă activ la crearea acestor lumi prin realizarea de moduri (îmbunătățiri grafice, schimbări de gameplay etc), dar și prin oferirea unui feedback asupra schimbărilor implementate de dezvoltatori în jocuri de tip live-service.

De asemenea, jocurile încep să-și extindă influența dincolo de gameri și de pasionați de acest domeniu, ajungând și la cei care nu s-au intersectat până acum cu jocurile video sau la gamerii pasivi, prin realizarea unor opere conexe: filme, animații, boardgames etc. De exemplu, acum se dezvoltă frumos universul League of Legends cu noi povești spuse prin intermediul unor jocuri care să atragă alt tip de oameni, sau prin filme. Arcane este un film animat apărut recent pe Netflix care este excelent la nivel artistic și narativ.

Poate că și The Witcher intră aici. Opera polonezului Andrzej Sapkowski a apărut sub formă de roman, apoi a fost transpunsă în jocuri de tip acțiune role-playing, iar acum avem și filme animate sau live-action. The Elder Scroll Skyrim a fost transformat recent într-un boardgame care are un timp de joc de cel puțin 12 ore.

Mai mult, jocurile au potențial să devină și mai interesante odată cu emergența mediilor VR/AR astfel încât să se integreze și mai bine în societate și în viața de zi cu zi.

Așadar, în viitorul apropiat, fiți pregătiți să mai adăugați o artă pe lângă muzică, literatură, cinematografie sau teatru. Jocurile.