Acesta este Episodul 1 dintr-o serie editorială dedicată finanțării responsabile a IMM-urilor din România.

Descoperă Manifestul acestui proiect editorial chiar aici.


În această serie editorială numită „Finanțare Responsabilă” vom explora posibilitățile de finanțare pentru IMM-urile din România. Pentru că ne dorim companii mici care să reziste testul timpului și să putem povesti despre evoluția lor în următorii 5 sau 10 ani.

Scopul nostru la start-up.ro e să povestim despre antreprenori, dar să oferim și acces la educație. Unele lucruri le vei ști, asta înseamnă că acest material e pentru antreprenorii mai la început de drum. Dar dacă știi unul sau una, poți să le distribui articolul.

Seria editorială Finanțare Responsabilă este susținută în 2024 de BT Leasing care este alături de antreprenorii care mișcă România.

Deschidem seria această prin modalitățile prin care poți finanța o afacere. Iar startup-urile pot avea o misiune mai complicată pentru că firma este deschisă de curând sau poate pentru că nu se potrivește în momentul de față strategiei tale.

În acest material vom discuta despre autofinanțare, împrumuturi, fonduri nerambursabile, dar și leasing financiar, ca modalitate de creștere a unei afaceri.

“Leasingul este produsul cel mai potrivit pentru o companie la început de drum deoarece oferă o flexibilitate financiară și o gestionare mai eficientă a cash flow-ului, accesibilitate foarte ușoară pentru companie, lipsa costurilor suplimentare de evaluare (pentru majoritatea obiectelor) și o diversitate de bunuri care pot fi finanțate in leasing. În 2023, BT Leasing a finantat peste 10.000 de companii, împărțite in IMM, Micro, Mid comp, Large Corporate), din care aproximativ 94% sunt IMM si Micro (incluzind PFA)”, declară Ionuț Morar, CEO al BT Leasing.

Autofinanțare

Este cea mai întâlnită metodă de finanțare pentru companii, dar și una care are limitări. Un antreprenor se poate finanța din veniturile realizate înainte de a începe afacerea. Ulterior, odată ce pune business-ul pe picioare, se finanțează din cash flow, adică din banii pe care afacerea îi produce. Uneori antreprenorii vând și proprietăți sau bunuri pe care le au pentru a finanța afacerea.

Nu aduce bani de acasă prea mult, ci trebuie să ai un plan pentru momentul când business-ul va începe să producă pentru tine. De asemenea, evident, nu scoate bani din firmă pentru nevoi personale. Modul prin care poți să „aduci bani de acasă” este un împrumut practic.

Limitarea acestei metode de finanțare e că nu te lasă să crești accelerat dacă ai nevoie de investiții, pentru că depinzi de cash flow-ul lunar, trimestrial sau anual. Nu vei putea să te extinzi dacă vei avea nevoie să cumperi bunuri sau să angajezi noi persoane.

Împrumuturi

Din seria autofinanțării, o altă metodă informală și nu neapărat de dorit este împrumutul de la persoane cunoscute, cum ar fi rude sau prieteni. Dar acest lucru aduce un risc în finanțarea afacerii, deoarece aceste metode împrumut trebuie făcute clar, la notar, iar termenii stabiliți foarte bine. În lumea afacerilor se menționează de cei 3 F din limba engleză, adică friends, fools and family, adică prietenii, familia și „proștii” (n.r. - mai degrabă cei care cred în noi oricând).

Aceștia pot finanța afacerea la început de drum, dar asigură-te că ai termeni clari, că dacă datoria nu este rambursată la timp nu pierzi din companie, dar, de asemenea, că nu pierzi prieteni sau persoane apropiate.

Fonduri nerambursabile / fonduri europene

Una dintre marile oportunități de business pentru antreprenori sunt granturile, fondurile nerambursabile naționale sau fondurile europene. Acestea sunt oferite pentru creșterea competitivității în diverse industrii sau regiuni. Ca antreprenor trebuie să urmărești care sunt liniile de finanțare deschise într-un anumit moment din an și să ai consultanții sau banca aproape pentru a putea să accesezi fondurile potrivite.

Din experiența antreprenorilor, este bine să ai pe cineva în companie care să se uite în mod constant înspre finanțări nerambursabile și să știe să scrie proiecte. Dar poți apela și la firme de consultanță, dar și la recomandările băncilor.

Avantajele granturilor sau fondurilor nerambursabile este că-ți permit să faci investiții în echipamente, training sau personal pentru a crește accelerat sau a deschide o nouă linie de business sau de producție.

Modelul de calcul al Comisiei Europene arată că absorbția de fonduri de coeziune de 31,3 miliarde de euro în perioada 2021-2027 ar putea duce la creșterea PIB-ului României cu 3,8% la finalul celor 10 ani față de un scenariu fără fonduri europene.

În Cadrul Financiar Multianual 2021-2027 se pot accesa 51,2 miliarde de euro pentru România și care ar susține 22.300 de companii și 17.200 de persoane aflate în șomaj ar putea beneficia de suport și reintegrare profesională.

Credite IFN

O altă metodă de creditare este cea a obținerii unui asemenea instrument financiar din partea unui IFN, adică o instituție financiară non bancară. Acestea pot fi inclusiv în cadrul unui grup bancar și pot oferi credite avantajoase și fără garanții mari. Un exemplu de acest fel ar fi BT Mic, care este un IFN parte a grupului Banca Transilvania, ce poate finanța afaceri care nu au o vechime mare, dar au un plan de afaceri bine pus la punct.

Creditele de tip IFN sunt bune dacă ai nevoie de bani de investiție rapidă, nu ai o vechime mare și nici un istoric financiar foarte dezvoltat care să demonstreze solvabilitatea ta. Un credit IFN aproape că se aseamănă cu ceea ce vom discuta mai târziu - investiția angel.

Pentru că pentru a primi banii trebuie să vii cu un plan structurat de creștere: vrei să angajezi persoane noi, vrei să crești capacitatea de producție, vrei să cumperi materie primă.

Investitori - venture capital sau business angels

Investitorul preia o participație minoritară dintr-o firmă la început de drum în schimbul unei sume, scopul său fiind să susțină creșterea firmei în anii care urmează pentru ca apoi să vândă acțiunile sale la un preț mai bun, pe măsură ce valoarea firmei crește.

Deși investițiile de tip business angel sau venture capital se întâlnesc și la companii care nu au o componentă tehnologică, cel mai des vei auzi de ele în rândul companiilor de IT. Motivul este că investitorii se uită spre acele companii care, deși sunt foarte riscante, pot aduce venituri de 10 ori mai mari în anii care urmează. Un caz simplu din România ar fi UiPath. Dacă un investitor ar fi investit la începutul companiei ar fi putut să aibă un „return” de zeci sau sute de ori mai mare. Adică dacă oferea 200.000 de euro, făcea milioane, în momentul în care compania a crescut.

Cu toate acestea, investițiile de tip business angel se întâlnesc și la firme non-tech, de obicei de la persoane care sunt în aceeași industrie cu tine și care vor să crească un business care le place. Recomandarea specialiștilor este să nu oferi niciodată prea mult din companie la începutul parcursului, dar nici să nu-ți imaginez că valoarea unei firme foarte mici este mai mare decât este. Nu există un calcul exact despre câte procente poți da unui investitor, iar evaluarea inițială se realizează de multe ori în funcție de EBITDA dacă nu avem o companie tech.

E important de știut că acestea sunt investiții de risc, iar scopul investitorilor este de a multiplica valoarea investiției inițiale. Este recomandat să găsești investitori „smart”, care să-ți aducă nu doar bani, ci și contacte și intrări în industria unde activezi.

Îi poți găsi documentându-te în presă, pe Linkedin sau la evenimente de profil. De multe ori un investitor ar putea să dețină chiar o companie mai mare din aceeași nișă pe care să o consideri rivală.

Crowdfunding

Metoda aceasta de finanțare poate fi folosită cel mai bine dacă ai un produs pe care să-l promovezi. Este foarte dificil să faci o campanie pentru un business obișnuit sau pentru servicii. Cele mai de succes campanii de crowdfunding au fost pentru companii care voiau să producă, să ne imaginăm, un scaun de birou cu un design unic și care nu a mai fost văzut până acum.

Această modalitate de finanțare se face online, pe platforme dedicate. Cu ajutorul promovării online și al marketing-ului promovezi un produs pe care urmează să-l lansezi, iar alte persoane pot finanța cu diferite sume de bani, de la 5 lei, până la sume mai mari. Unii doresc doar să te susțină, în timp ce alții doresc să precomande acel produs practic.

În România piața de crowdfunding din ultimii ani a stagnat, numeroase platforme nu mai sunt active acum, în afară de consolid8.

În ultimii ani au apărut și alte metode de crowdfunding, cum ar fi crowdlending, unde practic utilizatorii împrumută o companie cu bani pentru dezvoltarea unui anumit proiect, dar și crowdinvesting, regăsit deseori la companiile de tehnologie unde zeci sau sute de investitori pun bani la comun pentru a ajuta la creștere.

Leasing financiar

Leasing-ul financiar este una dintre metodele potrivite pentru afacerile care nu au acces la o finanțare bancară tradițională, deoarece poate acoperi costurile pentru achiziția de echipamente și extindere.

Pentru companii există leasing auto, practic pentru a avea automobile, leasing pentru echipamente dacă vrei să dotezi o fabrică, de exemplu, pentru agricultură sau pentru automobile electrice sau hybrid.

Leasing-ul are avantajul de a avea mai multă predictibilitate, deoarece nu ai costuri fixe brusc și poți eșalona pe o perioadă mai lungă de timp, în același timp având capacitatea de a extinde producția. De asemenea, leasing-ul oferă flexibilitatea de a alege avansul, de la 10 la 80% și valoarea reziduală care nu poate depăși avansul inițial.

“Leasingul financiar este accesat de orice tip de entitate de la PFA, AF, II, până la Clienți Large Corporate deoarece este cea mai simplă și rapidă formă de finanțare pentru obiecte foarte variate. Proporția mare este dată de IMM. Se pot finanța în leasing financiar de la autoturisme, motociclete, ambarcațiuni, scuter, utilitare ușoare până la camioane grele, echipamente și imobile. De ce aleg leasing financiar? Datorită simplității, flexibilității și rapidității în aprobare”, explică Ionuț Morar.

Poți să fii flexibil cu perioade de finanțare de la minim 12 luni la maximum 5 ani, așadar poți să-ți faci planuri pe termen lung și ai și asigurare inclusă. Ca să ai acces la leasing trebuie să fii o firmă din România, nu figurezi la ANAF cu datorii restante mai mari de 10.000 de lei sau mai mult de 2% din activ și nu figurezi cu interdicție de a emite cecuri sau cu bilet la ordin refuzate în ultimele 6 luni. De asemenea, nu trebuie să ai acționari sau administratori înregistrați ca administratori la alte firme în insolvență.

Prima plată la leasing va însemna avansul stabilit alături de o instituție precum BT Leasing, taxa de leasing și prima rată. În plus, o companie poate evolua enorm în 6 luni sau un an. Dacă ai un contract de leasing financiar poți să plătești după 12 luni ratele anticipat, pentru a nu plăti dobânzile pentru sumele plătite în avans.

Ai nevoie doar de câteva documente la începutul unui contract de leasing:

  • Bilanțul la final de an
  • Balanța din decembrie a anului precedent solicitării
  • Recipisa de depunere a bilanțului la finanțe
  • Ultima balanță încheiată

E important ca antreprenor să nu ai întârzieri mai mari de 60 de zile la plata creditelor bancare și leasing-urilor existente. De asemenea, trebuie să ai un business stabil și să nu fii în insolvență.

„Companiile nu trebuie să aibă restanțe la stat mai mari de 2% din activele companiei. Pentru finanțare auto avem un produs chiar și pentru firmele nou înființate, cu un avans de 30 din valoarea bunului”, explică Ionuț Morar pentru start-up.ro.

Factoring

O metodă de a finanța afacerea în timpul activității este factoring-ul. E un produs financiar prin care o instituție financiară achizițonează de la tine facturile scadente. Astfel, dacă ai furnizori care nu te plătesc sau care au termene de plată foarte mari, care nu sunt adaptate nevoilor tale, prin factoring poți avea acces la bani mai ușor și mai rapid. În plus, odată ce ai un contract de factoring în firmă, poți oferi termene de plată mai largi anumitor parteneri de business. În acest mod ei vor putea fi mai apropiați de tine și le poți oferi servicii mai avantajoase.

Factoring-ul nu necesită garanții reale, de tip imobile sau terenuri. Odată ce plata a fost făcută, factoring-ul este auto-rambursabil. Sumele avansate se rambursează prin încasarea facturilor de la partenerii tăi.