Care sunt pașii pe care ar trebui să-i respecți atunci când vrei să comunici launch-ul startup-ului tău?

De la insight la approach-ul strategic

Insight-ul este cheia oricărei campanii de comunicare de succes. Dacă ai un startup sau lucrezi într-unul, știi că produsul sau serviciul creat a răspuns unei nevoi foarte clar definite – destul de pragmatic şi punctual. La fel e și insight-ul care stă la baza campaniei de comunicare – ar trebui să fie extrem de clar, să fie un adevăr despre publicul tău, adevăr care să fie întâi găsit și apoi analizat prin mijloace sensibil-creative, pentru a putea fi îmbrăcat apoi într-un mod de prezentare cat mai atractiv – campania efectivă.

A analiza tipul de comportament al publicului tău e un exercițiu deopotrivă creativ și matematic. Acest pas este esențial – dacă nu îți cunoști publicul foarte, foarte bine, sau dacă îți analizezi persona-ul superficial, pe termen lung, îți creezi singur o problemă.

Oamenii nu sunt doar cifre în tabelele de raportare de la final de campanie. Dacă vrei să contezi, trebuie să înțelegi momentul, spațiul și încărcătura pe care o comunici și cui. Mai ales în tehnologie, unde avem de-a face cu un public extrem de activ, critic. Trăsăturile unui asemenea public, chiar și în local, duc discuția la un next level foarte interesant – vorbim de autodidacți, de standarde în readability și UX și de nevoi specifice la nivel de comunicare

Ingineria campaniei de lansare trece apoi în următoarea etapă – echipa de comunicare trebuie să alinieze o abordare strategică bazata pe acest insight găsit. Pare simplu, dar nu e. Ce auzim des este că oamenii din startup ştiu cel mai bine ce are nevoie publicul. Şi ştiu, la nivel de produs. Întrebarea este dacă startup-ul este comunicat în funcţie de această nevoie, dacă există o viziune pe termen (măcar) mediu şi dacă există un studiu de consum – oricât de mic şi informal. Respectiv, în cazul insight-ului, construcția folosește de multe ori un studiu de piață calitativ și cantitativ, trebuie să respecte un narativ, o arhitectură cât mai simplă, directă și concisă. Un alt specific al pieței de tech, dacă discutăm de acest tip de startup, este faptul că în comunicare, există un element puternic de educare asupra modului în care serviciul sau produsul funcționează, ceea ce este esenţial în aceasta categorie.

Cu cât logica insight – strategie este mai simplă, mai clară, mai relevantă, cu atât înțelegerea userullui asupra beneficiilor startup-ului tău este mai ușoară și mai rapidă.

Conceptul de comunicare al campaniei

Pe foarte scurt, un concept de comunicare este acea idee care simplifică înțelegerea userului asupra produsului, dă indicii despre brand și face, la nivel de informație și percepție, legătura între ceea ce comunici și user.

Până să ajungi aici, ai nevoie să setezi guideline-urile brandului și un manual. Fără această direcție clară și justificată în comunicarea pe termen lung, fiecare community manager va face ce va vrea din identitatea ta pe online, ceea ce poate deveni o problemă gravă de credibilitate pe termen mediu-lung. Mai precis, dacă acum comunici despre oferte comerciale, vei avea foarte puţină credibilitate când vei veni cu un produs sau un serviciu premium, pe care vrei să construieşti imagine. Conceptul de comunicare şi vocea trebuie, obligatoriu, să reflecte trăsăturile brandului, ADN-ul acestuia.

Problema care poate apărea în această etapă este nesiguranța şi, în acelaşi timp, neştiinţa. Întotdeauna credem că ştim, iar această părere se dovedeşte, de cele mai ulte ori, un exerciţiu costisitor. Antreprenorilor la început de drum le este foarte greu, uneori, să aleagă o singură idee de comunicare, pe care să o mențină ca vârf de lance, atunci când execuția are loc in house. Este recomandat să te gândești la public și la disponibilitatea sa scăzută de a petrece timp pentru a te descoperi, de aici eficiența conceptului. Campania de lansare e ca un elevator pitch. Ai o singură șansă să arăți cine ești și trebuie să alegi o idee extrem de clară.

Declinările campaniei

În digital, mai ales atunci când ai un buget limitat, trebuie să folosești acele canale care livrează. Conceptul campaniei trebuie declinat, adică adaptat, fiecărui mediu – un Facebook live care să discute sau să arate produsul, o serie de postări de engagement, campania de advertoriale, ad-urile și landing page-ul de campanie, totul trebuie aliniat la ideea umbrelă. Din punct de vedere vizual, digitalul îți oferă mult mai multă libertate, însă lumea brandului trebuie să fie recognoscibilă și întărită prin fiecare execuție.

Majoritatea rețetelor în 3 pași simpli citite pe blogurile de marketing sau advertising din afară nu garantează rezultate bune pe plan local, din cauza diferenţelor culturale şi de consum – Twitter a ratat startul în .ro, blogurile vor fi citite însă pentru o nișă va fi mai greu iar Snapchat-ul este încă la primii pași.

De cele mai multe ori, dacă ai un startup și te gândești serios la felul în care arată identitatea sa pe online, ai in house o echipă copy-designer care poate să preia aceste execuții, declinări ale conceptului și să le îndeplinească. Atâta vreme cât lucrul pe brand și pe concept a fost făcut corect.

În concluzie:

  • Lansarea unui startup nu înseamnă doar lucrul la produs. Degeaba ai un produs excelent, dacă nimeni nu înțelege ce face, dacă nu reușești să comunici utilitatea și beneficiile.
  • Munca din spate, ingineria conceptului de comunicare, deciziile strategice sunt foarte, foarte importante. Nu lăsa brandingul pe mâna social media managerului (oricât de bine intenționat) și nici nu copia de la alții. Cere cotații de la mai multe agenții de Digital Creative, s-ar putea să ai surpriza ca oamenii cu experiență în comunicare să fie bucuroși să te sprijine la început de drum.
  • Nu fi nerăbdător – lansarea e cea mai importantă campanie din prima parte a vieții startup-ului tău, e nevoie de un pic de timp pentru a culege roadele.
  • Fii fresh. Creativitea și viziunea proprie pot fi, de multe ori, calități pe care le ignori, în detrimentul tău, dacă te bazezi prea mult pe ce fac ceilalți.