KFactory este un startup de Industry 4.0. Ajut─â companiile de produc╚Ťie s─â digitalizeze fluxurile opera╚Ťionale în vederea cre╚Öterii performan╚Ťei ╚Öi productivit─â╚Ťii. Prin digitalizare ajut─â companiile s─â creasc─â eficien╚Ťa, o prioritate pentru orice manager de fabric─â.


KFactory nu este o companie care s─â fac─â software personalizat pentru fiecare fabric─â, ci un startup de produs care rezolv─â probleme repetitive pe care ei le-au identificat în liniile de produc╚Ťie. Plus, func╚Ťioneaz─â pe baz─â de abonament, ceea ce reduce nevoia de investi╚Ťie ini╚Ťial─â.

Startup-ul a primit investi╚Ťii de aproximativ 850.000 de euro pân─â acum. ╚śi dincolo de faptul c─â au reu╚Öit s─â conving─â fonduri de investi╚Ťii tradi╚Ťionale pentru zona de tehnologie, sunt primul startup din România care a convins SIF Transilvania s─â participe la investi╚Ťie, ceea ce a fost un moment important pe pia╚Ť─â. Ceilal╚Ťi investitori sunt Sparking Capital ╚Öi Fortech Investments.

Am discutat cu Vlad Cazan ╚Öi Adrian Dima, cofondatorii KFactory, despre impactul pe care îl aduce startup-ul în companiile cu care colaboreaz─â.

Au pornit la drum împreun─â, din experien╚Ťa anterioar─â, f─âr─â bani ca s─â transforme o industrie uitat─â în trecut. Sunt ast─âzi 10 oameni în echip─â. ╚śi au ceva deosebit fa╚Ť─â de alte startup-uri - o experien╚Ť─â enorm─â în industrie.

Adrian a c─âutat în adolescen╚Ť─â liceul cu cel mai bun teren de fotbal. A╚Öa a ajuns la informatic─â ╚Öi a r─âmas pasionat de domeniu. A crescut ulterior în carier─â cu un job într-o fabric─â de cuptoare industriale, unde a înv─â╚Ťat ce înseamn─â îmbinarea dintre tehnologie ╚Öi produc╚Ťie pe vremea când nu exista sintagma Internet of Things. Apoi a lucrat la un integrator IT ╚Öi a crescut, dezvoltând ╚Öi skill-uri de business development ╚Öi sales.

A╚Öa l-a cunoscut ╚Öi pe Vlad Cazan. Absolvent de Cibernetic─â, s-a dus spre business development ╚Öi vânz─âri. Primul job l-a avut ca administrator de re╚Ťea într-o fabric─â de mase plastice. Nimic întâmpl─âtor. A lucrat cu Adrian la integratorul IT men╚Ťionat mai sus, a trecut ╚Öi pe la o multina╚Ťional─â, iar acolo s-a ocupat de cybersecurity, ma╚Öini conectate ╚Öi altele.

Toat─â aceast─â experien╚Ť─â, plus cea din zona de ONG-uri, o pun ast─âzi în dezvoltarea KFactory.

Cum te ajută KFactory și un inginer virtual?

Am discutat cu Vlad ╚Öi cu Adrian luând o situa╚Ťie ipotetic─â. Am o fabric─â ╚Öi vreau un inginer virtual. La ce m-ar ajuta?

„O problem─â pe care o au toate companiile este c─â au adoptat în timp sisteme IT diverse Companiile de produc╚Ťie ╚Öi-au acoperit nevoile cu câte un sistem digital pentru toate departamentele. Vine un moment în care dac─â te dai în spate ca manager de fabric─â ╚Öi te ui╚Ťi în jur descoperi cât de multe ore petreci cu colegii care dau vina unul pe altul sau încercând s─â afli cauzele unei probleme ce devine din ce în ce mai greu de identificat. E un paradox. Ai o groaz─â de solu╚Ťii IT, toat─â lumea spune c─â e digitalizat─â, dar în realitate problemele cresc”, explic─â Adrian Dima.

Practic, chiar ╚Öi fabricile care au crezut c─â s-au digitalizat, nu ╚Öi-au simplificat procesele, ci doar au mai ad─âugat ╚Öi alte unelte pe lâng─â cele existente. Num─ârul mare de solu╚Ťii IT dedicate, incluzând pe cele Internet of Things,a crescut complexitatea în╚Ťelegerii problemelor.

„Noi le propunem s─â le d─âm un coleg, un coleg care devine din ce în ce mai greu de g─âsit, o problem─â la companiile din toat─â lumea care nu mai g─âsesc oameni califica╚Ťi. Iar genera╚Ťiile tinere nu mai sunt atrase de lucrul în fabric─â. Mesajul nostru e c─â v─â aducem un coleg virtual care se conecteaz─â la sursele voastre de date, care în╚Ťelege ce ave╚Ťi voi în landscape-ul vostru, în peisajul IT ╚Öi apoi v─â vine cu recomand─âri”, explic─â Adrian Dima impactul inginerului virtual.

Acesta în╚Ťelege problemele ╚Öi vine cu recomand─âri. ╚śi contrar a╚Ötept─ârilor, în realitate procesele din orice fabric─â sunt 90% asem─ân─âtoare ╚Öi repetitive.

KFactory e un produs, nu e un serviciu

KFactory este 100% o companie de produs. Ei nu vor s─â dezvolte servicii separate pentru clien╚Ťi, ci integreaz─â tot ceea ce au înv─â╚Ťat în produsul lor. Practic, ei au g─âsit o cale de mijloc ╚Öi au reu╚Öit s─â acopere mare parte din fluxurile standard.

„Îi aducem într-o zon─â de numitor comun care este valabil în toate fabricile pe care le abord─âm. Nivelul de dezvoltare este zero pentru clien╚Ťii noi ╚Öi practic prin configur─âri reu╚Öim s─â configur─âm produsul spre beneficiul clien╚Ťilor ”, spune Adrian Dima.

╚śi pentru c─â produsul are doar nevoie de configur─âri se implementeaz─â foarte rapid ╚Öi nu blocheaz─â activitatea. În plus, serviciile func╚Ťioneaz─â ca ╚Öi cum ai avea un abonament la Netflix, pe baz─â de abonament.

„În ultimul timp, zona de bugete pentru investi╚Ťii s-a diminuat sau în anumite cazuri a disp─ârut complet. Ajut─â s─â vii cu o astfel de abordare. Trebuie explicat ce înseamn─â Cloud, ce înseamn─â pe baz─â de abonament, de ce e bine s─â contractezi un serviciu pe baz─â de abonament pentru c─â-╚Ťi mu╚Ťi riscurile. Dac─â faci o investi╚Ťie ini╚Ťial─â mare ╚Öi dup─â un an vezi c─â proiectul nu func╚Ťioneaz─â sau sistemul pe care l-ai cump─ârat nu serve╚Öte în activitatea de zi cu zi ╚Öi nu rezolv─â problemele tale, atunci e o investi╚Ťie pierdut─â”, explic─â ╚Öi Vlad Cazan.

Un avantaj al faptului că fabricile iau KFactory ca un produs pe bază de abonament e și un management mai bun al riscului.

„E în cloud, avem noi grij─â de infrastructur─â, avem clauze în contract clare legate de disponibilitatea serviciului. Astfel, mut─âm riscul de la fabrici. Înc─â vedem fabrici care consider─â c─â ar trebui s─â-╚Öi cumpere servere, s─â ╚Öi le pun─â într-un Data Room, c─â angajeaz─â oameni pentru mentenan╚Ť─â. Zona de Software as a Service pentru Manufacturing va lua amploare”, spune Vlad Cazan.

El men╚Ťioneaz─â c─â deja în str─âin─âtate se vorbe╚Öte de Factory as a service, Equipment as a Service, adic─â un trend în care toate lucrurile vor fi închiriate într-o fabric─â, inclusiv angaja╚Ťii, prin leasing de personal. Acest lucru duce la o flexibilitate mai mare ╚Öi la costuri ini╚Ťiale mai reduse.

Cum se vede automatizarea în fabric─â?

Degeaba vorbim despre digitalizare și despre automatizare dacă nu putem da exemple de cum implementarea tehnologiei a adus rezultate palpabile pentru fabrici.

„Impactul se vede în cre╚Öterea productivit─â╚Ťii. Fabricile produc mai mult folosind mai pu╚Ťine resurse. Al doilea obiectiv e reducerea consumului”, spune Adrian Dima.

Platforma KFactory are patru produse ╚Öi reu╚Öe╚Öte s─â acopere ambele obiective. Iat─â câteva cifre relevante din experien╚Ťa lor:

  • 20% cre╚Ötere a produc╚Ťiei - clientul a f─âcut cu 20% mai multe piese în acelea╚Öi condi╚Ťii de personal ca pân─â atunci.
  • Reducerea cu 100% a prelucr─ârii manuale a datelor
  • Optimizarea ╚Öi reducerea timpului acordat activit─â╚Ťilor f─âr─â valoare ad─âugat─â în propor╚Ťie de 50%
  • Reducerea costurilor opera╚Ťionale ale fabricii

În plus, rezultatele, spun cei de la KFactory, se v─âd imediat. Spre deosebire de solu╚Ťiile ERP tradi╚Ťionale unde trebuie s─â a╚Ötep╚Ťi 2-3 ani pân─â s─â tragi concluzii, primele rezultate ale KFactory se simt din prima lun─â. De ce? Sistemul în╚Ťelege datele, le pune în context ╚Öi elimin─â nevoia de introducere manual─â a acestora.

Exemplele KFactory

În momentul de fa╚Ť─â KFactory lucreaz─â cel mai mult cu fabrici din România, dar au pornit drumul spre interna╚Ťionale. Au pornit în zona de automotive, unde procesele de fabrica╚Ťie sunt avansate, iar calitatea este controlat─â drastic. E o industrie de unde au înv─â╚Ťat multe la început.

În timp, KFactory s-a extins ╚Öi spre industria de mase plastice, textile, procesare de alimente, b─âuturi alcoolice, non-alcoolice sau lactate. Au abordat mai multe industrii ╚Öi au ar─âtat c─â solu╚Ťia lor este pretabil─â la orice companie de produc╚Ťie.

„Încuraj─âm sus╚Ťinerea companiilor cu ac╚Ťionariat local. Companiile de produc╚Ťie ar trebui s─â se uite mai mult la companii române╚Öti”, spune Vlad Cazan.

Una dintre primele colabor─âri de succes a fost cu o fabric─â ce realizeaz─â componente pentru industria auto, GIC Nosag Metal..

„Au optimizat procese. Auditurile de la Dacia care vin c─âtre ei cuprind partea de KFactory, sunt puse în procedura de audit ╚Öi iau puncte suplimentare inclusiv la certificarea IATF”, spune Vlad Cazan.

O industrie din ce în ce mai deschis─â la nou

Companiile de produc╚Ťie sunt din ce în ce mai deschise la nou ╚Öi-╚Öi dau seama c─â digitalizarea nu înseamn─â s─â aib─â mai multe unelte online, ci s─â le fac─â s─â func╚Ťioneze pentru a cre╚Öte productivitatea ╚Öi a reduce costurile. Iar pandemia a ajutat la deschiderea ochilor.

„Acum 2-3 ani de zile nu puteam propune un meeting online unei fabrici. Industria de produc╚Ťie este una dintre cele mai nedigitalizate industrii, conform studiilor. Asta o vedem în fiecare fabric─â”, spune Vlad Cazan.

„Numai PIB-ul la nivel european e f─âcut 15% de companii de produc╚Ťie. Pe de alt─â parte, un alt studiu spune c─â indiferent de m─ârimea companiei de produc╚Ťie sau de loca╚Ťia ei, în zona opera╚Ťional─â peste 70% din procese sunt gestionate în Excel sau pe hârtie”, explic─â ╚Öi Adrian Dima.

Fabricile trebuie s─â treac─â peste preconcep╚Ťiile legate de produsele digitale. A trecut timpul în care se investeau sute de mii într-un produs personalizat care e╚Öua. Se trece la Cloud, la securitate ╚Öi la protec╚Ťie împotriva atacurilor hackerilor.

În plus, companiile de produc╚Ťie trebuie s─â treac─â peste reticen╚Ťa de a lucra cu startup-urile.

„Startup-urile sunt dedicate inova╚Ťiei în orice domeniu ╚Öi companiile ar trebui s─â fie mult mai deschise s─â lucreze cu startup-uri ╚Öi s─â ini╚Ťieze proiecte pilot. Este un proces on going ╚Öi sunt convins c─â în câ╚Ťiva ani de zile fabricile vor avea un nivel de digitalizare mult mai avansat pentru c─â viteza de adop╚Ťie cre╚Öte”, spune Vlad Cazan.

Dac─â pân─â acum KFactory s-a concentrat pe România sau pe filialele de aici ale corpora╚Ťiilor, odat─â cu ultima investi╚Ťie vor s─â se extind─â spre pia╚Ťa interna╚Ťional─â.

„Urm─âtorul pas este extinderea pe alte pie╚Ťe. Asta este ╚Öi obiectivul pe termen scurt ╚Öi mediu, inclusiv investi╚Ťia luat─â e dedicat─â acestei extinderi. Începând de anul acesta avem un birou în Germania, la Stuttgart, ne uit─âm la orice ╚Ťar─â din Europa, dar focusul r─âmâne pe zona DACH - Germania, Austria ╚Öi Elve╚Ťia”, explic─â Vlad Cazan în cadrul interviului.

„În urma unor studii pe care le-am f─âcut cu Sparking Capital, am ajuns la concluzia c─â aceea e cea mai mare pia╚Ť─â pentru noi acum, sunt foarte multe companii de produc╚Ťie cu un nivel de digitalizare destul de sc─âzut ╚Öi care au nevoie de industry 4.0 ╚Öi cum pot digitaliza fabricile”, mai spune acesta.

Urm─âtorul pas este pia╚Ťa din SUA, unde au un reprezentant comercial.

Investitorii trebuie s─â vin─â spre Industry 4.0 pentru c─â rateaz─â oportunit─â╚Ťi

Cei doi fondatori cu experien╚Ť─â spun c─â Industry 4.0 ╚Öi digitalizarea produc╚Ťiei nu sunt înc─â mainstream pentru investitori.

„Cumva în România e foarte complicat, pentru c─â nu exist─â focusul spre Industry 4.0. Am reu╚Öit datorit─â cifrelor foarte bune, a trac╚Ťiunii ╚Öi a experien╚Ťei noastre”, spune Adrian Dima.

„La nivel regional ╚Öi european lucrurile stau altfel, sunt VC-uri dedicate pentru Industry 4.0, cu oameni din industrie ╚Öi care pot evalua bine un startup din aceast─â zon─â. Vrem s─â mai cre╚Ötem pu╚Ťin ╚Öi s─â ajungem s─â interac╚Ťion─âm cu ei. Industry 4.0 la nivel interna╚Ťional e v─âzut ca un blue ocean. Digitalizarea în fabrici este urm─âtorul Mecca pentru ce înseamn─â tehnologie”, explic─â reprezentantul KFactory.

„Vrem ca oamenii s─â re╚Ťin─â c─â startup-urile genereaz─â inova╚Ťie. Te pot ajuta s─â accelerezi adop╚Ťia de inova╚Ťie, s─â fie mai deschi╚Öi s─â lucreze cu startup-uri, s─â în╚Ťeleag─â care sunt avantajele de a dezvolta inova╚Ťia în pia╚Ť─â. Trebuie s─â fii deschis la nou ╚Öi la tehnologie”, explic─â ╚Öi Vlad Cazan.

De altfel, nu se mai poate amâna transformarea digital─â. Multiple companii care erau lideri de pia╚Ť─â nu mai exist─â ast─âzi. Acum 10 ani cele mai valoroase companii din lume erau în zona energiei ╚Öi exploat─ârii de petrol. Ast─âzi ele nu se mai apropie de companiile de tehnologie.

Viitorul a venit ╚Öi KFactory îl poate intermedia pentru fabricile din toat─â lumea.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.