Potrivit datelor de piață, zona de realitate augmentată va crește cu 195 de miliarde de dolari până în 2025, pe măsură ce din ce în ce mai multe industrii vor folosi această tehnologie. Fie că vorbim de zona medicală, de manufactură sau de partea de relația cu clienții în cadrul magazinelor. Realitatea augmentată înseamnă practic acea tehnologie care permite transpunerea unui filtru deasupra realității pe care o vedem în fața ochilor, cu ajutorul unui telefon de cele mai multe ori. Cel mai mare succes comercial a fost Pokemon Go, iar giganți ca Google au tatonat piața prin ochelari de tipul Google Glass.

Răzvan Boldiș din Timișoara a început în vânzări și a realizat ce impact ar putea avea tehnologia. Așa că a început să studieze și să creioneze un proiect. Așa s-a născut IndexAR, un startup care a fost lansat anul acesta, dar a primit deja finanțări europene și a fost acceptat în acceleratorul de business InnovX.

Noi am discutat cu el în cadrul unui interviu. Poți să-l asculți în video-ul de mai sus sau în podcastul de la finalul articolului.

Cum funcționează soluția IndexAR

„Venim cu o soluție prin care dăm posibilitatea companiilor să aducă produsele și serviciile lor în viața clienților. Dăm posibilitatea ca aceste companii să ducă în fața lor informații despre produse folosind realitatea augmentată, prin ecranul telefonului mobil. Poți să vezi un model 3D al acelui produs și să pară în fața ta. Dăm informații vizuale. Ajută clientul să ia decizia de achiziție mai repede”.

”Soluția noastră e destul de simplă. Poți să iei modele 3D și să le tragi cu mouse-ul în platformă, le încarci și în câteva minute ai propria ta experiență de realitate augmentată printr-o aplicație de mobil disponibilă și pe iOS și pe Android”

Dacă ai vrea să faci o aplicație costul ar fi între 30 - 90.000 de euro, între șase luni și un an, plus o echipă pregătită, spune Răzvan. Cu ajutorul IndexAR promisiune e că ajungi a doua zi pe piață cu produsul.

„Să spunem că vinzi mobilier. Este genul de produs care generează destul de multe retururi. Vrei ca acel client să înțeleagă cum arată produsul la el acasă. Ai nevoie de modele 3D. Dacă ești producător poți să le ai sau să le cumperi de la producător. Trebuie să venim și noi nu numai cu un tool, ci cu servicii adiacente de design, branding. Înainte de asta avem oameni care fac partea de storytelling”, spune Răzvan Boldiș.

Experiența fondatorului

Răzvan Boldiș spune că a făcut de toate înainte de IndexAR. „Am lucrat în vânzări și de aici ne-a venit ideea să folosim realitatea augmentată. Am lucrat de la produse de retail până la IT, produse financiare, asigurări și produse bancare, inclusiv consultanță în înființarea de companii și autorizații”.

„Lucram într-un cluster de printing, advertising și packaging când am văzut o reclamă de la Ikea care-și dezvoltase propria aplicație de realitate augmentată. Am zis că poți să faci o grămadă de bani cu asemenea tehnologie și poți ajuta comerciantul ca să vândă mai bine”, explică acesta.

Produsul inițial se adresa companiilor care vând mobilă sau celor de amenajări interioare. Și-au dat seama că trebuie să se adreseze totuși companiilor mari care au nevoie să adreseze mai bine audienței lor. Practic, piața i-a dictat modelul de business.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Regulile unui startup sănătos

„Compania am dezvoltat-o pe câteva reguli. Să nu dezvoltăm ceea ce clientul nu plătește. Pentru că sunt multe recomandări în piață, dar după aia dezvolți și nu se cumpără. Unde sunt banii acolo este și piața noastră. Trebuie să preluăm trendurile și să validăm altfel lucrurile. Așa am ajuns noi care nu suntem tehnici să construim un produs cu principii solide. Filtrăm orice dezvoltare viitoare pe care ne dorim să o facem”, spune Răzvan Boldiș.

De altfel, când vorbește dacă firmele sunt pregătite pentru realitate augmentată (AR) sau nu, Răzvan spune că realitatea din piață se măsoară în bani.

„Noi stăm cu clientul, discutăm, arătăm niște exemple și în momentul când el percepe și vine cu ideea suntem la jumătatea drumului cu acel client”, explică fondatorul.

IndexAR funcționează astăzi în patru industrii: real estate, automotive, banking și medical.

„Avem câteva proiecte pentru companii mari. BCR, BNR, Continental. Pentru real estate am început să livrăm conținut. Finalizăm semnarea unui contact cu Novartis pentru domeniul medical.”, spune Boldiș.

Cum dezvolți un startup cu fonduri europene?

IndexAR a ajuns în momentul de față pe piață cu ajutorul fondurilor europene. Au câștigat un grant de cercetare, iar apoi, cu ajutorul acceleratorului de business InnovX au primit 50.000 de euro în programul de finanțare Horizon 2020.

„Trebuia să validăm ideea. 2000 - 5.000 de euro nu ajungeau. De unde fac rost de bani? Lucram într-un domeniu care deja aplica la astfel de finanțări, am aflat de o finanțare pe care o dădeau cei de la ANCSI. Era o axă pentru startup-uri de 200.000 de euro, cu 10% cofinanțare. S-a aprobat la finalul lui 2015 și în 2016 în septembrie am semnat.”, explică Boldiș.

Cu ajutorul finanțării de 50.000 de euro în programu Horizon 2020 Răzvan Boldiș vrea să internalizeze câteva departamente. În plus, lucrează la o altă strategie de a intra în piață, pentru că până la urmă vorbim de un startup mic din România care nu are o forță de vânzări uriașă.

„Am devenit parteneri Microsoft prin programul IP Cosell Ready. Am plecat cu ei în State la evenimentul Microsoft Inspire. Am fost surprinși de atenția pe care o dau partenerilor care dezvoltă soluții. Le pun la dispoziție o echipă de vânzări, o rețea de parteneri Microsoft care vând alte soluții. Reușim să ne gestionăm astfel cheltuielile de personal. Partea de sales vrem să copiem strategia celor de la Microsoft sau UiPath, în care să facem training pe produsul nostru și ulterior vând alții pentru noi”, spune Boldiș.

Cum a fost programul BCR InnovX?

IndexAR a făcut parte din prima cohortă a acceleratorului InnovX creat de către BCR. A fost primul accelerator din cariera lui Răzvan Boldiș și a însemnat efectiv să-și dea viața peste cap. „Noi eram în Timișoara când ne-am calificat în acceleratorul InnovX. Într-o săptămână mi-am lăsat treburile în ordine și m-am mutat în București. Din aprilie a rămas o decizie pe care o păstrez și în momentul de față. Următoarea mutare nu va mai fi în Timișoara, ci probabil în afara țării”, explică acesta.

„Au venit oameni din domeniul bancar care ne-au dat informații despre credite și partea financiară. Am primit mentorat pentru accesarea de fonduri care s-a concretizat fericit. Am avut și oameni care ne-au deschis uși. La Microsoft am ajuns prin recomandarea unui mentor”, spune Răzvan.

De asemenea, vorbind despre faptul că la un accelerator primești foarte multe sfaturi, spune că doar au rafinat produsul, nu și l-au schimbat cu totul.

„Trebuie să-nțelegi care e direcția bună, dar trebuie să-ți asumi răspunderea în a asculta anumite sfaturi și a alege să nu asculți alte sfaturi.”

În 2020 se uită către piața din Japonia, unde au o intrare prin intermediul programului de parteneriate Microsoft.

„Ne uităm și către piața din Statele Unite. Avem în plan să mergem cu acceleratorul InnovX anul viitor la o conferință Startup Grind în Silicon Valley, unde ai posibilitatea să-ți prezinți produsul, să intri în contact cu clienți și investitori”, încheie Răzvan.