Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de miercuri, 19 august. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


Încep să scriu această scrisoare către voi din newsletter cu o întrebare - ce părere aveți de trotinete și de biciclete în trafic?

Acum două zile citeam știrea că există un proiect la București care aduce un nou marcaj rutier pe străzi. Practic, la intersecțiile din capitală, pe lângă trecerile de pietoni, va fi pusă o bandă de 3 metri care va fi destinată bicicletelor și persoanelor care merg cu trotineta electrică. Automobiliștii care ajung la semafor trebuie să oprească înainte de aceasta, altfel ar risca 700 de lei amendă și carnetul suspendat.

Iar știrea aceasta a venit pentru mine la o zi distanță de un moment când am avut un incident în trafic. Mă întorceam cu o trotinetă înspre casă, eram pe stradă, circulam legal și atent lângă trotuar, dar nu pe acesta. Legal, o trotinetă electrică trebuie să circule pe stradă, în zonele unde viteza maximă admisă este de 50 de kilometri pe oră. Din acest motiv nu ai voie să circuli, de exemplu, pe Bulevardul Kiseleff, acolo unde viteza maximă e mai mare. Am fost claxonat de un domn, iar la următorul semafor mi s-a tăiat calea pentru a fi atenționat de domnul din mașină să merg pe trotuar, iar o pasageră din altă mașină mi-a strigat „Treci mă amețitule pe trotuar”. Întâmplarea face să știu ce fac pe trotinete, pot spune că am deja mii de kilometri, la care se adună și carnetul de categoriile A și B.

Dar simt tensiunea în trafic. Tensiunea dintre șoferii din mașini, blocați în ambuteiaje nesfârșite și ceilalți participanți la trafic. Trotinete, biciclete, motociclete. E o tensiune permanentă. Nu știu din ce motiv apare, poate pentru că e frustrant să stai în mașină și să vezi pe cineva care circulă pe lângă tine, poate că șoferii consideră că strada le aparține sau poate pentru că reglementările au fost slabe în România până acum.

Eu personal salut apariția, dacă va apărea chiar, benzii aceleia pentru biciclete și trotinete. Va fi frustrantă, clar. Va încurca traficul? Sigur, ia 3 metri la fiecare semafor. Dar va forța șoferii să conviețuiască împreună cu alte mijloace de transport în comun. Poți să fii frustrat și da, vor mai apărea incidente, dar avem nevoie să ne obișnuim.

De multe ori șoferii spun că ar trebui circulat pe trotuar și piste special amenajate. Absența pistelor e o problemă, în schimb cu mersul pe trotuar nu sunt de acord, acolo e locul pietonilor care au un ritm anume, care trebuie să meargă liniștiți pe acolo.

Dar cred că pentru orașul viitorului nu avem nevoie doar de tehnologie și mijloace alternative de transport. Avem nevoie și de frustrare. De a ne obișnui că între noi vor fi motociclete, scutere, trotinete, tot felul de alte mijloace de transport. Ca să nu mai spun că trebuie să ne obișnuim cu autobuzele și troleilbuzele au prioritate la ieșirea din stațiile cu alveolă, lucru pe care mulți șoferi nu-l știu.

Dar abia când șoferii din România vor ajunge la capătul răbdării putem spune că începe schimbarea de mentalități. În momentul când îți vei da seama că „e ca în Italia”, unde ai sute de scutere în jurul tău în trafic. Atunci poate vei începe să te uiți constant în oglinzi. Atunci vei învăța să ai răbdare și să nu claxonezi un biciclist pe o stradă cu un singur sens doar pentru că merge cu 25 de kilometri pe oră, iar tu vrei să-i dai mai tare.

În momentul când obiceiurile noastre de consum vor fi forțate să se schimbe, atunci vom putea vorbi despre orașul viitorului. Acest lucru poate fi făcut din punctul meu de vedere prin mai multe lucruri:

  • Piste special amenajate pentru biciclete
  • Trasee speciale pentru mijloacele de transport în comun
  • Descurajarea mașinilor de a intra în centrul orașelor
  • Parcări plătite peste tot pe marile bulevarde și în centru
  • Respect în trafic pentru existența altor categorii de conducători, nu doar cei auto
  • Amenzi uriașe pentru șoferii care nu respectă legislația, dar și pentru ceilalți participanți la trafic (pietoni care trec pe roșu, bicicliști care nu respectă culoarea semaforului)

Doar prin aceste elemente putem vorbi și de implementarea tehnologiei, de semafoare inteligente și de date live din trafic . Cumva, ceea ce trebuie să înțelegem despre orașe e că:

  • Mereu vor fi mai puține locuri de parcare decât mașini
  • Trotinetele și bicicletele sunt aici să rămână și să se înmulțească
  • Trebuie să fii atent în trafic la toate aceste elemente, inclusiv la pietoni care pot apărea neprevăzut pe stradă
  • Mașina nu e un drept, e un bun pe care l-ai cumpărat și pe care-l folosești.

În această notă, sper să aud din ce în ce mai multe lucruri despre transportul alternativ în România. Și ca șofer de mașină, sper să am din ce în ce mai puține drepturi și să risc amenzi cât mai mari.