Aceste motive i-au împins pe angajatori să se reorienteze către forță de muncă din țări non-membre ale Uniunii Europene, în special din Asia. Preferința a apărut în urma unor colaborări eficiente și de succes, în special în domeniul construcțiilor. În țara noastră, la finalul lunii octombrie a anului precedent, se numărau aproape de 50.000 de muncitori din țări din afara UE, dintre care aproape 40% dintre aceștia lucrau în construcții, iar numărul de muncitori este în creștere. Patronii sunt mulțumiți deoarece costurile sunt mai mici, iar în schimb primesc servicii calificate, din partea unor muncitori care sunt caracterizați de seriozitate și dorință de muncă. În plus, raportat la salariile și nivelul de trai din țările asiatice, muncitorii au beneficii substanțiale lucrând în România.
Este adevărat că angajarea poate fi complicată și chiar îngreunată de birocrația din țara noastră, implicând în același timp un proces ce se întinde pe o perioadă de 3-4 luni, însă companiile specializate în recrutare își dedică activitatea pentru a ușura acest proces, atât pentru angajator, cât și pentru angajat.
Până acum, atât procesul de recrutare, cât și clauzele contractuale au fost benefice pentru ambele părți. Angajatorul, sau compania de recrutare se ocupau cu toate actele necesare, de la contracte, la vize de muncă și de ședere, cazare și angajarea propriu-zisă. Contractul era semnat pe o perioadă stabilită, cu posibilitatea de prelungire, lucru pe care mulți muncitori alegeau să îl facă.
Ce s-a schimbat la nivel legislativ?
Camera Deputaților a aprobat pe data de 7 decembrie 2022 un proiect de lege pentru Ordonanța de Urgență nr. 143, cu 217 voturi pentru, 0 împotrivă și 36 de abțineri. Noul act normativ aduce schimbări pentru articolul 17 din Ordonanța nr. 25 din 26 august 2014, care reglementa încadrarea în câmpul muncii a lucrătorilor străini din țara noastră.
Acesta stipula că “Străinul încadrat în muncă în baza avizului de angajare, cu excepția celui pentru lucrători sezonieri, poate ocupa un nou loc de muncă, la același angajator sau la alt angajator, oricând pe perioada de valabilitate a permisului unic ori a Cărții albastre a UE.”
Noua Ordonanță de Urgență adaugă faptul că “În situațiile prevăzute la alin. (1), cu condiția să nu fi trecut mai mult de un an de la momentul înregistrării contractului individual de muncă încheiat cu angajatorul anterior, ocuparea unui loc de muncă la un alt angajator se poate realiza doar în baza acordului scris al angajatorului anterior, document care este depus de noul angajator la Inspectoratul General pentru Imigrări.”
Practic, schimbările legislative spun că angajații străini nu vor mai putea schimba locul de muncă în România în primul an, decât cu acordul scris al angajatorului curent. Astfel, specialiștii în domeniu și ONG-urile sunt de acord că muncitorii sunt practic legați de un angajator, lucru ce reprezintă o încălcare serioasă a drepturilor acestor. La capătul opus, angajatorii nu sunt afectați, ci dimpotrivă, sunt astfel protejați, atât din punct de vedere al securizării muncitorilor de care au nevoie pentru o perioadă mai lungă, cât și a eforturilor pe care le-au depus pentru angajarea acestora.