Bianca Gângă este Content Marketing Specialist la compania românească tapptitude, care realizează aplicații mobile.

----

Ce e nefericit la acest bias e faptul că nu se aplică doar produselor fizice, ci și celor digitale. Cu toate că în ultimii 20 de ani, afacerile prospere și disruptive nu au fost neapărat originale la bază, mulți fondatori insistă să se lanseze startup-uri bazate pe idei “geniale”, care să rupă normele, care să fie total diferită față de ce era până atunci.

Cu toate că de exemplu, Airbnb pare în esență ceva nou și inedit, are la bază, în fond simplul concept de a-ți petrece noaptea într-un loc străin altundeva decât într-un hotel, hostel sau motel. Cum zicea și Brian Chesky, înainte să intre în Y Combinator - “Dacă reușești să convingi oamenii să cumpere o cutie de cereale de $4 la $40, poate reușești să-i convingi să-și petreacă timpul și în camerele altora.“

Așadar, care ar fi concluzia? În fond, să ai o Propunere Unică de Vânzare (sau Valoare) convingătoare. Dar, ca să ajungi acolo, trebuie să ai un produs, iar mai apoi să îl validezi. Pe scurt, nici o idee nu e bună sau rea, până în momentul în care reușești să primești feedback pe produsul care rezultă din ea.

Pentru a putea testa produsul, acesta trebuie să fie construit. Iar ca să fie construit, trebuie, înainte de toate, sa detaliezi ce vei construi cu adevărat. În alte cuvinte, trebuie definit.

Definirea produsului: un scurt ghid

Înainte de a lansa ceva pe piață, e ideal să stai și să cugeți înspre a înțelege conceptul produsului, fie că e digital, fie că e fizic. Definirea primei categorii poate fi puțin mai complicată, dat fiind că există o pletoră de produse digitale pe piață. Așadar, Product Definition Phase e un proces pe care noi în tapptitude, ca agenție de produs, îl folosim pentru a ajuta fondatorii de startup-uri să depășeasca stadiul ideilor 'geniale' și să ajungă la produse concrete, bine detaliate și pregătite să fie construite de o echipă de design și programare.

Cum funcționează pe scurt? Punând întrebări precum:

  • Ce nevoie sau problemă reală rezolvă produsul meu?
  • Cine are nevoia sau problema respectivă?
  • Pot să estimez un număr aproximativ de oameni a căror probleme se vor rezolva folosind produsul?
  • Ce alternative curente există pe piață?
  • Ce plus de valoare va aduce produsul utilizatorilor?
  • Cum va fi poziționat produsul în raport cu competiția?

Ce este Product Definition Phase?

Pe scurt, Product Definition Phase e un proces adresat start-up-urilor aflate în stadiul incipient sau produselor în faza de idee, și le dezvoltă până în punctul în care e clar cum va trebui să arate si ce sa facă produsul final.

În timpul acestuia, lucrăm direct cu fondatorii, unde îi ajutăm să își clarifice și să decidă care sunt elementele de bază ale produsului. În acest fel, reușim să estimăm efortul și implicațiile tehnologice necesare pentru lansare.

Cu alte cuvinte, preluăm o idee sufocată de posibilități și o transformăm într-un produs ușor de înțeles.

Pentru a ne asigura că procesul e ca la carte, echipa noastră este formată dintr-un Senior Product Strategist, care moderează workshop-ul, oferă sfaturi legate de modelul de afacere și facilitează deciziile din perspectiva utilizatorului, un Designer UX care creează primele wireframe-uri în funcție de decizii, și un Senior Tech Lead care își împărtășește cunoștințele, începând de la alegerea platformelor, framework-urilor de codare, până la implicații in implementare ale deciziilor de UX.

Sunt trei pași de urmat în proces:

Pasul 1: Discovery Workshop

Pentru una-două zile, în biroul nostru, împreună cu fondatorii și echipa de produs, începem procesul de descoperire. Prin intermediul acestuia înțelegem viziunea, modelul de afaceri și soluția produsului. Pentru a ne asigura că acoperim toate punctele necesare, dezbinăm bias-uri, generăm noi soluții, creăm experimente de validare și mărginim toate posibilitățile într-un produs clar.

Acest pas este vital, pentru că nu ne oferă doar oportunitatea de a face decizii, ci ajungem cu toții la o perspectivă clară asupra ce poate fi făcut și ce este necesar.

Sunt cinci subiecte aprofundate:

  • Cunoașterea reciprocă
  • Definiția eșecului și a succesului din perspectiva fondatorului
  • Descrierea problemei pe care o rezolvă produsul
  • Schițarea publicului țintă
  • Conturarea arhitecturii produsului
  • Creionarea modelului de afaceri, folosind Lean Canvas

La finalul workshop-ului, fondatorii primesc următoarele materiale:

  • Toate documentele de research
  • Un document vizual cu User Flows
  • User Personas
  • Lean Canvas
  • Documentație despre specificațiile produsului

Pasul 2: Wireframing

În cadrul acestui pas, echipa noastră de UX vor crea o primă schiță a wireframe-urilor, unde va avea loc maparea produsului și definirea tuturor user flow-urilor. Împreună cu clientul, vor lucra la finisarea acestuia. De obicei, procesul de wireframing poate lua undeva la 3-4 săptămâni, în funcție de mărimea produsului și viteza feedback-ului.

Pasul acesta este de o importanță desăvârșită, fiindcă e momentul în care vom avea o idee clară despre cum va arăta produsul, o dată ce va fi construit.

Pasul 3: Design UI & Prototipare

Îndată ce s-a definit cum wireframe-urile ar trebui să arate, echipa noastră de UI Designers vor face ultimele retușuri - sau în alte cuvinte, ideea genială se transformă în screen applications.

Primul pas e să se creeze o propunere vizuală a stilului, care va fi agreată împreună cu clientul. Aceasta include paleta de culori, fonturile propuse, tipul de design și logica vizuală a interfaței.

Când toate design-urile sunt oficial terminate, le combinăm pe toate înspre crearea unui prototip. Acesta poate fi folosit pentru validarea idei, pentru a o împărtăși cu echipa pentru market research sau pentru a-ți crește șansele pentru investiții externe.

Când clientul decide că asta e ceea ce își dorește, intrăm în faza finală de development, iar procesul de definire a produsului este gata.

Pe scurt, definirea unui produs necesită timp și efort. Probabil că nu toate produsele vor fi următorul Airbnb sau Facebook, dar nu poți să afli decât dacă încerci. Nimeni nu îți poate garanta că produsul va fi o afacere de succes, dar dacă dorești să urmezi calea unui start-up, definirea produsului tău e unul dintre cei mai importanți pași inițiali.

Dar ce este cert e că ideea ta va trebui definită ca și produs, înainte de a avea orice șansă să se transforme într-o afacere sustenabilă.