Dacă ești un startup care a evoluat și ești în momentul în care ai nevoie de un CEO care să convingă investitorii și publicul că ceea ce faceți e cu adevărat impresionant, atunci trebuie să cauți oameni buni. În afară sau în echipă. De multe ori fondatorii nu rămân CEO, pentru că sunt depășiți de situație.
Ce face un bun CEO? Probabil cei mai buni directori sunt mânați de credințe și idei mari, prin care vor să schimbe lumea. Ei văd viziunea, înaine de a vedea imediatul zilei. Am găsit câteva sfaturi utile pentru alegerea unui CEO în revista Fast Company.
Dacă ești fondator, nu asuma că trebuie să fii CEO. Poți să ai roluri diverse în echipa operațională, potrivite mai bine rolurilor tale. Un CEO are viziune, motivează oamenii, ascultă, știe să managerieze situațiile de criză și să ia decizii. Cum găsești un asemenea om?
Caută ideile radicale
Potrivit lui Vinod Khosla, unul dintre cei mai mari venture capitalists din lume, el caută oamenii cu idei radicale, care creează noi categorii de business nu doar prin viziune, dar și prin skilluri manageriale care vor duce la executarea responsabilităților. El consideră că dezvoltarea unui produs în starea inițială nu e un consens, ci o dezvoltare bazată pe viziune. Nu e vorba de proces, ci despre pasiune și curajul de a-ți duce mai departe credințele
Un lider adevărat
Potrivit lui Ken Langone, fondatorul The Home Depot, un lider îi face pe ceilalți să realizeze lucruri pe care nu credeau că le pot duce la capăt. De asemenea, un lider adevărat inspiră, oferă încredere și credința că e normal să dai greș câteodată. Dacă ratezi, dacă faci ceva greșit, asta nu te face o persoană rea sau nepregătită, ci doar că trebuie să încerci mai mult data viitoare.
CEO potrivit la timpul potrivit
Unul dintre cele mai mare defecte ale unui CEO e să nu știe când să iasă pe piață cu produsul său și stă prea mult în dezvoltare. De asemenea, un lider trebuie să știe foarte bine când e cazul ca startup-ul să aducă venituri. Timpul înseamnă bani, iar o greșeală de strategie poate duce la decăderea companiei, o decădere ireversibilă. Cu toate acestea, un CEO trebuie să știe când e cazul și când nu să fie pe o piață. De exemplu, șeful SanDisk, Eli Harari, își amintește că a fost nevoie de ani buni ca tehnologia sa, cardurile de memorie, să fie adoptate pe scară largă, pentru că aparatele foto digitale au întârziat să apară pe piață și să fie cumpărate. Astăzi nu-și mai pune nimeni problema, dar atunci SanDisk nu avea un model de business care să aducă venituri. Cu toate acestea, Harari, a crezut că timpul potrivit va veni.
Fii o inspirație
De multe ori în startup-uri nu se lucrează pe salarii enorme. În cazul unora dintre companiile cele mai mici, e vorba de a lucra fără bani o perioadă, doar pentru o promisiune. Așa că un CEO de startup trebuie să știe să inspire cu adevărat oamenii și să-i atragă alături de el în încercarea de a face un lucru măreț. De asemenea, e o greșeală să consideri că un CEO e pe viață. E normal să schimbi directorul companiei dacă direcția în care se îndreaptă nu e potrivită sau dacă dimensiunea firmei a devenit prea mare pentru el sau ea.