Vector Watch și Fitbit – eșec sau succes? Nivelul la care s-a făcut tranzacția (surse)

Vector Watch a fost cumpărat de către Fitbit, cel mai mare producător de dispozitive purtabile din lume, cu un focus pe fitness și sănătate. Cu o istorie de doi ani pe piață, Vector Watch a atras prin conceptul bateriei cu autonomie de 30 de zile. Rămâne întrebarea de pe buzele tuturor – care a fost suma tranzacției.

vector watch ceas inteligent fitbit achizitie tranzactie radu georgescu gecad ventures

Fondat de Andrei Pitiș, Vector Watch a oferit două ceasuri inteligente cu autonomie de 30 de zile. Fitbit este cel mai mare producător de dispozitive purtabile din lume. Vector Watch a fost fondat în 2015 și a atras lumea cu autonomia mare, realizată prin ecranul alb-negru și funcționalitățile de bază pe care le oferea, dar și experiența de ceas.

“Suntem încântați să anunțăm că ne alăturăm Fitbit, liderul dispozitivelor purtabile conectate din domeniul sănătății și fitness-ului. Platforma software și echipa va face parte din Fitbit. Vom construi împreună noi produse, feature-uri și experiențe, incorporând tehnologia noastră și cunoștințele în comunitatea globală Fitbit”, se arată pe site-ul oficial Vector Watch.

Dezvoltatorii care realizau aplicații și stream-uri de conținut pentru ceasurile Vector nu vor mai putea realiza unele noi, iar cele făcute deja pot fi editate. Andrei Pitiș, șeful companiei până acum și fondatorul ei, va continua în cadrul Fitbit pe mai departe. Fitbit va deschide un birou de cercetare la București, practic continuarea biroului Vector de aici.

Cu cât a fost vândut Vector Watch

Potrivit surselor start-up.ro, tranzacția a fost aproape (plus/minus) de investiția totală pe care a primit-o Vector Watch de-a lungul timpului, adică 12 milioane de dolari. Vector Watch a fost lansat pe piață în 2015, dar munca a început înainte. În 2014 Vector a primit o investiție de tip seed din partea Gecad Ventures, fondat de Radu Georgescu, asta înainte de lansare. Atunci a fost vorba de 1,5 milioane de euro. În noiembrie 2015, după lansare, Vector a reușit să atragă 5 milioane de dolari de la Gecad Ventures, 3TS Capital și un grup de 3 investitori de tip angel (Radu Apostolescu, Bogdan Vlad și Dan Popescu). Pe lângă aceste sume anunțate, a mai avut loc o investiție publică, dar care nu a fost mediatizată, 5 milioane de dolari în februarie 2016, condusă tot de Gecad Ventures. Așadar, putem afirma că vânzarea a fost, în cel mai bun caz, una pe break even.

De asemenea, informațiile noastre arată că vânzarea a fost făcută pe sistemul cash + stock, investitorii în Vector Watch primind acțiuni la Fitbit. Într-adevăr, acțiunile Fitbit sunt în scădere și, față de aceeași perioadă a anului trecut, lucrurile nu stau foarte bine. Nivelul lor minim a fost de 7,2 dolari în ultimele 52 de săptămâni, în timp ce nivelul maxim a fost 20,48 dolari. Ieri, acțiunile Fitbit au închis la 7,33 dolari, în scădere cu 5,91% față de ziua precedentă, după anunțul achiziției Vector Watch.

vector watch ceas inteligent fitbit achizitie tranzactie radu georgescu gecad ventures fitbit

Succesul Vector Watch a fost limitat. Acest lucru poate fi evidențiat, deși nu au fost publicate cifre oficiale de vânzări, din datele de pe magazinele de aplicații. Vector Watch funcționa cu ajutorul aplicației omonime din Play Store pentru Android și App Store iOS. În Play Store pe Android, aplicația Vector Watch este încadrată la categoria 10.000 – 50.000 de instalări (văzută inițial pe gadget.ro).

Vânzarea Vector Watch – eșec sau succes?

A fost o vânzare bună? Depinde cum o vom privi. Ca un exit de succes al ecosistemului românesc? Ca un fail? Lucrurile stau în balanță, fără o concluzie evidentă. După cum am scris ieri pe start-up.ro, piața dispozitivelor purtabile era în stagnare, în cel mai bun caz. Față de 2015, în 2016 creșterea a fost de 3,1%, dar nu împinsă de ceasurile inteligente, ci de clasicele brățări de fitness. 85% din piață este acoperită de acestea. Pentru a ne da seama cât de prost stătea piața, în trimestrul 3, ultimul pe care avem date, IDC raporta că cele mai multe smartwatch-uri erau vândute de Apple, 1,1 milioane. Pebble, locul 5 (în spatele Garmin, Samsung și Lenovo) avea 100.000 de unități, în timp ce restul producătorilor aveau 500.000 de unități. Vânzările s-au prăbușit, așadar o vânzare Vector în momentul de față e acțiunea logică, pentru că viitorul era pus sub semnul întrebării. Până la urmă, nu mulți oameni și-au dorit un smartwatch.

dispozitive purtabile idc wearables fitbit apple vector watch

Multe alte companii vor da faliment în piața dispozitivelor purtabile. Miza Fitbit? Ultimul stinge lumina. Fitbit are aproximativ 70% din piața de wearables, așadar are șanse să rămână în picioare și pe viitor.

De exemplu, Pebble a fost vândut către Fitbit cu aproximativ 40 de milioane de dolari, potrivit TechCrunch. Asta în condițiile în care alte rapoarte spuneau că Pebble a avut oferte de 700 de milioane de dolari în 2015, când încă era hype.

Pe termen lung, investitorii din Vector Watch pot ajunge la un câștig considerabil dacă piața de wearables crește la loc sau pur și simplu se consolidează în jurul câtorva producători, cum ar fi Fitbit, Garmin, Apple sau Samsung.

Totul despre vânzarea Vector Watch

Știrea inițială – Vector Watch se alătură Fitbit

Vector Watch – scurta istorie a companiei de la înființare până la vânzare

Fitbit cumpără Vector Watch. Istoria companiei americane și achizițiile făcute de-a lungul timpului

Vector Watch se vinde către Fitbit. Care ar fi fost viitorul Vector pe o piață în stagnare?

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".