În ceea ce privește zona de business, antrepreprenorii se zbat constant să-și ducă mesajul în fața investitorilor sau a partenerilor de afaceri. Și aici există o saturare a conținutului. Luăm exemplul investitorilor asaltați permant de mesajele venite din partea fondatorilor de startup aflați în căutare de finanțare. Cum reușesc aceștia să filtreze ideile geniale, pe care le pot susține, de restul pitch-urilor pe care le primesc în fiecare oră?

Tocmai de aceea este nevoie, mai ales dacă suntem creatori de conținut, să ne adaptăm discursul în funcție de necesităților acestor vremuri. O categorie aparte a celor care au învățat că e nevoie să-ți adaptezi discursul în funcție de audiență sau de context este cea a super-comunicatorilor, așa cum au fost denumiți de Frank J. Pietrucha, un guru în domeniul comunicării, și autorul volumului Supercommunitor: Explaining the Complicated so Anyone Can Understand.

Pietrucha, care colaborează și cu NASA, a fost prezent, recent la București și ne-a dezvăluit câteva trucuri pentru a ne ajuta să comunicăm mai eficient și ca mesajele noastre, fie că suntem jurnaliști sau oameni de business, să nu treacă neobservate.

Cunoaște-ți audiența

Înainte de a scrie o prezentare sau de a formula un raport asigură-te că știi foarte bine cui te adresezi. Sunt oameni tehnici, manageri sau oameni care nu au de-a face cu afacerea ta? Pentru orice caz trebuie să-ți adaptezi conținutul astfel încât să afle ceea ce îi interesează. Și, evident, să înțeleagă despre ce vorbești. Nu oferi informații în exces și încearcă să prezinți doar ceea ce este relevant.

Livrează mesaje semnificative

Treci peste informațiile superficiale și livrează mesaje care au sens. Spune-le celor din audiență de ce sunt importante anumite date, nu-i bombarda doar cu informații seci.

Fă-i să le pese

Pentru a explica ceva trebuie, mai întâi, să câștigi atenția audienței tale. Nu te sfii să le spui, încă de la bun început, de ce ar trebui să le pese de subiectul pe care îl abordezi. Dacă preferi, poți îmbrăca totul într-o poveste. Oamenii rezonează mai ușor la acest gen de mesaje.

Menține interesul

Suntem predispuși să răspundem mai ușor și să rezonăm cu povești memorabile. Așa că, pentru a crea o legătură între noi și audiență ar fi cazul să creăm experiențe care rămân în memorie și care au o latură emoțională.

Umanizează conținutul

Odată ce îți implici audiența din punct de vedere emoțional prin umanizarea conținutului, ai șansa ca informațiile pe care le prezinți să nu se piardă undeva în multitudinea de date care le trec, zilnic, prin fața ochilor sau pe la urechi. În plus, poți dezvolta o legătură cu audiența implicându-i activ în discuție. De asemenea este foarte important să te relaxezi și să scapi de limbajul rigid.

Oferă mesaje simple și clare

Acest gen de mesaje are un impact foarte puternic. Înlocuiește frazele pompoase cu unele cât mai simple care nu plictisesc audiența și estompează mesajul tău. În plus, evită să folosești fraze sau jargon cunoscut doar în domeniul tău: din nou riști să-ți pierzi audiența.

Folosește-te de mijloace de comunicare vizuală

Foarte clar este, din nou, faptul că suntem atrași de imagini și simboluri. Așa că este indicat să le folosești pentru a aduce un plus valoare comunicării tale. Folosește inforgrafice: pot spune mai mult decât 1.000 de cuvinte. Totuși, nu exagera cu Power Point-urile – limitează numărul slide-urilor și folosește prezentarea doar caun suport. De asemenea, poți printa prezentarea pentru a o înmâna celor din audiență.