Am găsit în revista “Entrepreneur” o listă de lucruri pe care le fac șefii negativi, care îi încarcă prea mult pe angajați și care-i fac să plece din companie, spre orizonturi mai bune.

Nu îți crești oamenii

De multe ori, managerii slabi, atunci când sunt întrebați de ce nu au grijă de angajații lor, vorbesc despre autonomie și încredere. Dar, deși cuvintele astea sună bine, nu sunt neapărat adevărate atunci când sunt aplicate în viața reală. Managerii buni au grijă de angajați, indiferent cât de buni sunt aceștia din urmă și încearcă să-i crească pe toate planurile. Asta se întâmplă ascultând, prin feedback sau prin oferirea de oportunități. Dacă ai un angajat bun, gândește-te unde poți să-l crești și cum. Dacă nu faci asta, oamenii tăi vor deveni plictisiți, poate se vor complace, vor avea impresia că fac lucrurile perfect, iar până la urmă compania are de suferit. Sau pleacă.

Nu îți pasă de angajați

Petrecem la serviciu aproape la fel de mult timp ca acasă. Chiar dacă e bine să le separi, trebuie să-ți pese de oamenii care lucrează cu tine. Mai mult de jumătate din angajați părăsesc un loc de muncă din cauza relației cu șeful lor. Cele mai inteligente companii sunt cele care au șefi ce pot să aibă o legătură cu angajații, să le pese și să-i crească, așa cum spuneam mai sus. Sunt acei șefi care se bucură pentru un succes al angajaților, care empatizează atunci când există o problemă. E imposibil să lucrezi pe termen lung pentru cineva care e mereu în turnul său de fildeș.

Nu îți ții promisiunile

Cuvântul e important, în orice domeniu. Dacă promiți oamenilor ceva, încearcă să te ții de acel cuvânt dat. Dacă te ții de cuvânt, crești în ochii angajaților pentru că pot avea încredere în ceea ce zici. Vor fi alături de tine și în momente mai dificile, tocmai din acest motiv. Dar dacă uiți de ce ai zis, poți să pari lipsit de cuvânt, poți să dai impresia că nu-ți pasă de ei. Dacă tu nu îți ții promisiunile, ei de ce s-ar ține de treabă?

Nu promova oamenii nepotriviți

E în fișa postului să te uiți la oameni și să vezi când e cazul să-i crești sau să-i menții în aceeași poziție. Oamenii care muncesc din greu vor să vadă același lucru de la șefi și, mai ales, de la colegii lor. Dacă angajezi oameni greșiți, atunci tot colectivul va avea de suferit. La fel, dacă faci promovările pe criterii de neînțeles, o echipă s-ar putea să fie nemulțumită, iar mulți angajați să plece în locuri în care s-ar simți mai apreciați.

Nu întrerupe creativitatea

Chiar dacă un startup sau o companie de dimensiuni medii înseamnă și procese destul de matematice, creativitatea e importantă pentru a crește. Cei mai talentați oameni au, de multe ori, o tușă personală pe care vor să o ofere. Dacă te cramponezi mai mult de status quo și de procedurile standard, atunci s-ar putea să blochezi creșterea firmei cu ajutorul creativității celor mai buni. Înțelege creativitatea, promoveaz-o și nu o bloca.