The Entrepreneurship Academy are anul acesta 101 studenți, două cohorte de absolvenți de câte 34 de tineri, iar numărul de afaceri create în facultate a ajuns la 62, în timp ce sunt 15 idei în testare. Entrepreneurship Academy funcționează diferit de o facultate tradițională. Profesorii sunt antreprenori sau experți cu experiență, în timp ce studenții lucrează în echipă și au inclusiv o materie unde trebuie să arate că afacerile deschise în timpul facultății au sens.

În luna iunie va începe Bacalaureatul, dar elevii care vor să fie admiși la The Entrepreneurship Academy au început acest proces încă de anul trecut. Nu trec printr-un examen tradițional, ci mai mult printr-un interviu de angajare. Iar odată intrați în EA dau de un mod de a face educație total diferit de cel regăsit la facultățile obișnuite.

Alexandru Ghiță, CEO al The Entrepreneurship Academy a vorbit pe larg și despre procesul de admitere, dar și despre viața în cadrul EA.

Cum arată procesul de admitere la Facultatea de Antreprenoriat

În momentul de față EA are 101 studenți în anul universitar. Procesul de admitere e diferit de cel de la majoritatea universităților din România, deoarece EA vrea să înțeleagă interesele, abilitățile și experiențele candidaților, ca să evalueze gradul de compatibilitate dintre ei și specificul programului de educație antreprenorială.

„Procesul nostru de admitere este mai degrabă similar cu procesele de admitere ale universităților internaționale pentru că elevii de liceu pot aplica deja din clasa a 11-a și pot afla dacă sunt admiși în programul nostru de studii chiar și înainte de începutul clasei a 12-a (bineînțeles, cu o condiție asociată performanței la examenul de Bacalaureat)”, spune Alexandru Ghiță.

Admiterea la EA are 3 etape. În primă fază liceeni aplică online printr-un formular cu detalii personale și academic, iar aici trebuie să trimită și două eseuri și un video statement, precum și un CV.

Etapa a 2-a înseamnă un Bootday, adică o zi întreagă la universitate care oferă candidatului o perspectivă a ceea ce înseamnă să fie student la EA - The Entrepeneurship Academy, iar celor de la EA le oferă posibilitatea de a vedea modul în care gândește și interacționează candidatul.

Ultima etapă este, de fapt, interviul final. „E un interviu cu specialistul nostru de admitere în care se discută experiența candidatului până la momentul prezent, observații din cadrul Bootday-ului, precum și rezultatele unei testări cognitive și de personalitate care are loc imediat înainte de interviu”, explică Alexandru Ghiță.

Procesul de admitere este aliniat universității partenere din Olanda - Team Academy. De-a lungul timpului acesta a suferit puține modificări, singura schimbare notabilă fiind introducerea testului cognitiv și de personalitate, care nu are rol de triere, ci e un sprijin pentru a cunoaște mai bine candidatul. „Rezultatele testului sunt împărtășite cu aplicantul în timpul interviului și discutate cu acesta”, spune Ghiță.

Un avantaj pentru EA e că în 2020 au avut deja primele cohorte de absolvenți și pot evalua profilul candidaților cu o perspectivă asupra întregului lor potențial parcurs prin programul de studiu.

„De asemenea, procesul de admitere s-a îmbogățit prin implicarea absolvenților și a studenților din ani terminali în evaluarea candidaților”, mai spune Alexandru Ghiță.

Cum trebuie să se pregătească elevii pentru EA

Pentru că admiterea la Entrepreneurship Academy e diferită, dar și scopul facultății în sine, pentru că vrea să creeze antreprenori, e important ca cei care vor să fie acceptați să știe cum să se pregătească.

Alexandru Ghiță spune că pilonii viziunii facultății sunt „înțelegerea conceptelor teoretice despre antreprenoriat, startup-uri, administrarea afacerilor și aplicarea acestora în practică, deprinderea efectivă a modalităților de învățare și de lucru în echipă prin aprofundarea proceselor care au loc într-o echipă și gestionarea diferitelor provocări care pot apărea, dezvoltarea autonomiei într-un cadru sigur, în care studenții învață cum să gestioneze și eșecurile și succesul”.

De asemenea, un criteriu esențial e cel de a comunica bine în limba engleză, oral și scris, pentru că toate cursurile de la EA au loc în limba engleză, iar tot procesul de admitere e în această limbă.

Alex menționează că la Entrepreneurship Academy nu caută un anume set de cunoștințe practice. Ba chiar spune că de asta vin liceenii la ei, să dobândească aceste informații.

„Evaluăm mai degrabă modul de gândire a aplicanților, modul de raportare față de sine și de terți în demersul de rezolvare a problemelor, creativitate și autonomie, abilități și interes pentru munca în echipă, leadership, atitudinea în fața presiunii date de provocarea care trebuie rezolvată până la un termen-limită”, explică acesta.

În plus, deși nu sunt criterii de eligibilitate, EA valorizează inițiativele antreprenoriale din timpul liceului, experiența de voluntariat, performanța academică sau sportivă. „Cam toate modurile din care rezultă motivația, disciplina și capacitatea de efort susținut a candidaților”.

În timpul Bootday-ului reprezentanții Entrepreneurship Academy evaluează skill-urile soft ale candidaților, pentru că acea zi îi pune în diferite contexte.

„Pe parcursul acestei zile, candidații sunt puși în contexte care îi provoacă și, împreună cu team-coachi din cadrul școlii și studenți din anii terminali ai programului de studii, observăm procesul prin care aleg să rezolve aceste provocări și cum interacționează cu restul candidaților la admitere”, spune Alexandru Ghiță.

În momentul de față rata de admitere la Entrepreneurship Academy este de aproximativ 60%, o rată relativ mare, dar care se datorează și faptului că cei care aplică participă anterior la multiple evenimente și competiții organizate pentru liceeni și au ocazia să cunoască abordarea EA.

Principalele afaceri deschise de studenți la EA

Studenții sunt încurajați la Entrepreneurship Academy să deschidă un business încă din primul an de facultate. Curricula e construită încât examinările finale și anumite cursuri să fie direct legate de activitatea lor antreprenorială.

„Încă din primul an din cadrul programului de studii există câte un modul, denumit “Money Goal”, unde studenții sunt evaluați pe criteriul veniturilor generate din activitatea lor antreprenorială. Pentru acest scop al evaluării, bornele de venituri din activitatea antreprenorială pe care studenții trebuie să le atingă pe parcursul unui semestru nu sunt mari (între 400 - 1.200 EUR / an), scopul acestui modul fiind mai degrabă acela de a-i pune în contexte în care să creeze valoare pentru un client, să înțeleagă care sunt provocările acestui proces, cum trebuie să se pregătească pentru a se încadra într-un deadline”, spune Alexandru Ghiță.

Pe măsură ce avansează în facultate, business-urile devin mai complexe, iar în anii terminali putem vorbi de afaceri care atrag atenția investitorilor, unele dintre ele chiar ridicând și investiții de zeci, sute sau milioane de euro.

Printre cele mai cunoscute afaceri construite de studenți și absolvenți EA se numără Flip.ro, The Outfit, Fustițe cu Luminițe, Glow2Go, ntropy.ro sau Humance.

De altfel, menționează Alexandru Ghiță, scopul programului de studiu e pregătirea studenților pentru lumea complexă a afacerilor, cu toate provocările aferente.

„Filosofia EA este „Facultate de Realitate”. De aceea, în cadrul facultății noi îi încurajăm pe studenții noștri să nu se teamă de greșeli, ci să reflecteze asupra a ceea ce nu a funcționat și să facă rapid pasul următor, folosind lecțiile învățate”, spune Alexandru Ghiță.

Cum ar putea fi extindă filosofia Facultății de Antreprenoriat la tot sistemul educațional

Știm cu toții provocările sistemului educațional tradițional din România. Și chiar dacă poate învățăturile de la Entrepreneurship Academy nu ar putea fi extinse la tot sistemul, tot ar fi lucruri de învățat. Alexandru Ghiță menționează că unul dintre factorii esențiali ai EA este corpul de antreprenori și experți în diferite domenii de business care oferă know how-ul lor studenților și le oferă acces la zeci de ani de practică și exemple din afaceri reale.

„La EA, acești experți practicieni constituie 100% din facilitatorii de învățare. Cu siguranță și studenții de la universitățile tradiționale ar beneficia de un acces sporit la astfel de experți”, spune CEO-ul Entrepreneurship Academy.

Un al doilea element important care poate fi extins la sistemul educațional ar fi munca în echipă.

„Deși sună simplu, coagularea de echipe performante, care învață împreună, se dovedește a fi foarte provocatoare într-un context cultural (al României) în care experiențele educaționale din clasele I - XII se concentrează strict pe performanțele individuale și nu încurajează activ cooperarea”, explică Ghiță.

La EA, experiențele în echipă sunt faciliate de team coachi, profesioniști cu experiență de business și formare în coaching, esențiali pentru formarea și evoluția echipelor în care învață și își dezvoltă afacerile studenții noștri.

„Rolul principal al unui team-coach este cel de facilitare a experienței studenților în cadrul EA, de a-i ghida în procesul de formare de echipă și de a-i sprijini în identificarea celor mai eficiente și mai constructive moduri de a gestiona conflictul în echipă și comportamentele toxice, astfel încât să poată colabora cu succes ca adulți autonomi și interdependenți. M-aș bucura să vedem astfel de demersuri și în cadrul universităților tradiționale”, spune Alexandru Ghiță.

Burse la Entrepreneurship Academy

Pe lângă procesul de admitere tradițional, Entrepreneurship Academy oferă și burse candidaților potriviți, indiferent de contextul lor financiar anterior.

Astfel, fondul de burse este de 500.000 de euro, cu 3 mari componente. Practic, există bursele pentru performanță în diferite domenii, de la inițiative antreprenoriale pe parcursul liceului, leadership în voluntariat sau rezultate academice sau sportive bune. De asemenea, există și burse de susținere financiară pentru elevii din medii defavorizate, dar și burse de diversitate, care se adresează tinerilor din diferite județe care nu sunt foarte bine reprezentate în cohortele actuale.

„Candidații care nu sunt eligibili pentru bursele oferite de EA sau care au nevoie de finanțare adițională, pot să acceseze finanțarea pentru studii oferită de FINS. FINS oferă împrumuturi pentru studii de până la 25.000 EUR pentru cei 4 ani de școlarizare, fără a solicita un istoric de venit sau garanții de la părinți. Pe parcursul anilor de studiu, studenții plătesc doar dobânda și un comision lunar de administrare. După absolvire, studenții au o perioadă de grație de 6 luni și apoi au la dispoziție până la 10 ani pentru returnarea sumei împrumutate”, spune Alexandru Ghiță.

Afacerile pornite de studenți sunt în integralitate ale acestora. În trecut unii alegeau să plătească taxele de școlarizare din profit, dar nu există o obligație contractuală în privința aceasta.

Altfel, studenții au pe lângă accesul la antreprenori și experți, mai multe oportunități de învățare în timpul celor patru ani.

De exemplu, studenții pleacă în fiecare an într-un Learning Journey în străinătate. În primul an, primele 6 săptămâni sunt petrecute la Amserdam, unde văd viziunea EA și formează echipele.

În anul 2 se pleacă în Africa de Sud timp de o lună pentru a se familiariza cu antreprenoriatul social. În timpul pandemiei, această călătorie a fost în Dubai. În anul 3 studenții studiază timp de 2 luni oriunde în lume este relevant pentru afacerile lor, cei mai mulți alegând Statele Unite ale Americii sau Asia.

De asemenea, studenții au acces la programul de studii internațional prin EntrepreNation, unde au acces la o rețea amplă de resurse pentru mentorat și masterclass-uri, oportuntăți de internship și resurse financiare pentru sponsorizări.

În plus, pe parcursul celor 4 ani studenții beneficiază de sprijin pentru atragerea de investiții pentru startup-urile lor.

„Periodic, EA organizează pitching sau demo days, în care studenții au ocazia să-și prezinte start-up-urile în fața unui grup relevant de investitori experimentați. Mulți dintre experții și business-mentorii care își dedică timp pentru studenți sunt de asemenea și angel investors, unii dintre aceștia făcând deja investiții în start-up-uri pornite de către studenți și absolvenți EA, adesea oferind în acest mod finanțările necesare pentru primii pași”, explică Alexandru Ghiță.

Planurile Entrepreneurship Academy de anul acesta

Pentru 2022 și pe termen mediu, planurile Entrepreneurship Academy se duc în direcția consolidării programelor actuale și spre oferirea de noi oportunități studenților, printre care se numără:

  • Consolidarea sistemelor și proceselor educaționale menite să asigure succesul studenților și absolvenților EA;
  • Lansarea de noi programe educaționale;
  • Creșterea numărului de studenți înrolați în aceste programe;
  • Operaționalizarea unui fond de investiții dedicat studenților și absolvenților EA.