Societe Generale Global Solution Centre (SG GSC) este centrul de servicii pentru grupul Societe Generale și a luat ființă în 2011, dezvoltându-se cu o multitudine de proiecte. De la o singură divizie în 2011, Societe Generale European Business Services Romania a crescut și a devenit azi un centru complex ce oferă o gamă extinsă de servicii precum Finance & Accounting, Human Resources, IT, Know your Customer și Compliance.
SG GSC a raportat la finalul lui 2022 peste 2,500 de angajați în centrul de servicii din București. De la an la an, divizia de la București a avut o creștere constantă a numarului de angajati. De la un centru specializat în domeniul financiar, compania oferă acum o gamă extinsă de servicii financiare, resurse umane, IT și Back Office și deservește peste 35 de țări.
James Martin Fernando conduce direcția de reglementare din cadrul centrului de la București, una extrem de importantă, pentru că ajută la implementarea strategiilor, respectarea reglementărilor complexe din industria financiară și la raportările financiare. Din acest motiv, transformarea digitală a fost esențială. Fernando a explicat modul în care SG GSC a adoptat o soluție de data analytics numită Alteryx care a fluidizat fluxurile și a salvat 1.800 de ore de muncă într-un an.
James coordonează o echipă ce produce rapoarte de reglementare pentru subsidiarele europene ale grupului Societe Generale și care deservește peste 20 de țări din Europa de Vest, reprezentând peste 300 de entități.
Serviciul de reglementare face parte din centrul de finanțe unde lucrează peste 440 de profesioniști în contabilitate, raportare financiară, achiziții și performanță financiară.
Adopția tehnologiei schimbă departamente
Departamentul financiar din cadrul SG GSC a adoptat noi metode tehnologice care au dus la creșterea vitezei și nu numai. Avantajul implementării acestor soluții țin și de faptul că nu a fost nevoie de intervenția departamentului de IT și stăpânirea limbajelor de programare.
James a explicat modul în care departamentul financiar folosește soluția de analiză de date Alteryx, care include și inteligență artificială, prin care eficientizează procesele și proiectele companiei, dar și stilul de lucru al angajaților.
„Am văzut o intensificare a lucrurilor pe care le cer organismele de reglementare, atât la nivel de date, cât și la nivel de granularitate. De exemplu, Banca Centrală Europeană are un raport numit AnaCredit care este extrem de granular, iar seturile de date cu care lucrăm includ zeci de milioane de informații. Din acest motiv, am căutat soluții care să ne ajute să lucrăm mai eficient”, spune James Martin Fernando.
Pentru a răspunde acestor provocări, SG GSC a căutat soluții pentru a lucra mai eficient. James explică faptul că au observat că munca lor de raportare era similară, chiar dacă se ocupa de diferite instituții sau de diferite rapoarte. Au identificat astfel patru pași - integrarea datelor, transformarea datelor în template-uri, controlul datelor pentru acuratețe, analizarea lor.
Au căutat o soluție care să integreze acești pași și să-i facă mai rapizi. De asemenea, au urmărit să găsească un produs tehnic compatibil cu un „data lake” și au ajuns la Alteryx printr-o recomandare de la unii dintre partenerii lor americani.
„De la început am vrut să automatizăm acea muncă ce nu aduce valoare adăugată, task-uri repetitive. Am vrut să concentrăm echipa noastră pe munca valoroasă de analiză de date”, spune James.
Ore întregi salvate și nu numai
Adopția unei asemenea tehnologii în 2020 a dus la salvarea a 1.800 ore de muncă la nivel de eficiență, ore care au putut fi reinvestite în alte domenii sau acțiuni.
James menționează că folosirea unei asemenea unelte a dus și la creșterea interacțiunii angajaților. „Motivația a crescut și am văzut oamenii lucrând cu Alteryx și care nu mai vor să se întoarcă vreodată la un Excel. De asemenea, am redus riscul operațional pentru că nu mai avem task-uri manuale. În plus, am văzut îmbunătățiri care țin de ownership-ul proceselor”, mai explică Fernando.
Dincolo de aceste aspecte, automatizarea a dus la reducerea de costuri. „Am avut un proiect de înlocuire a unei soluții IT mai tradiționale. Și în locul unui proiect care ne-ar fi costat 630.000 de euro și ar fi durat doi ani, am reușit să livrăm soluția în 4 luni la un cost de 33.000 de euro folosindu-ne de modelul nostru de linie de producție bazată pe analiza de date”, explică James Martin Fernando.
În ultimii 3 ani, odată cu implementarea soluției Alteryx, SG GSC a reușit să scadă fluctuația de personal de la 42% la 12%. De asemenea, la nivel de engagement, acesta a crescut de la 58% la 84% conform barometrului anual realizat printre angajați.
„Dincolo de moralul angajaților, ne-a demonstrat că putem să ne adaptăm la schimbările de reglementare. În plus, pe modelul nostru de linie de producție am reușit să creăm o librările modulară de componente pe care le putem refolosi în diferite rapoarte”, spune James. O abordare care seamănă cu un Lego, dar pentru rapoarte financiare, care au elemente repetitive de structură generală, dar care trebuiau luate de la zero de fiecare dată înainte de adopția Alteryx.
Implementarea tehnologiei duce la o organizație Agile
James Martin Fernando spune că astfel de transformări digitale au dus și la o dezvoltare mult mai agile a organizației, inspirându-se din modelul Spotify, introdus la nivelul organizației încă din 2012.
Astfel, o organizație care este structurată după modelul Spotify lucrează în primul rând în așa-numite squads, adică echipe foarte mici care pot fi integrate în diferite echipe. Astfel, există un squad de Alteryx care poate lucra într-o echipă de raportare pentru a implementa transformarea digitală.
Mergând mai sus pe linia de organizare a companiei, există triburile, care sunt la nivelul întregului departament de raportare. În acest trib se adună toate squad-urile de Alteryx pentru a împărtăși bune practici. Dincolo de squad și de tribe, SG GSC mai are și Chapters, care sunt echipe specifice pe o anumită competență.
„Așadar, cu ajutorul Alteryx, am reușit să avem o transformare holistică prin care am migrat modelul nostru de linie de producție și am avut un proces de reinventare a proceselor”, explică reprezentantul Societe General Global Solution Centre.
Cum faci angajații să adopte tehnologia
Schimbările pot fi dureroase uneori. Organizațiile sunt obișnuite să lucreze într-un anumit fel. Cum îi faci pe utilizatorii primari ai tehnologiei să îmbrățișeze schimbarea?
„Schimbarea poate crea anxietate pentru anumite persoane. Am vrut să le arătăm de la început echipelor noastre cum tehnologia Alteryx le permite să scape de taskurile plictisitoare și repetitive”, spune James Martin Fernando.
„Am observat și cum Alteryx ne ajută și în rapoartele ESG. Lucrăm cu surse de date eterogene. De asemenea, putem să conectăm linii de producție cu date din multiple surse, cu formate diferite”, mai spune reprezentantul SG GSC.
Dar, în cele din urmă, dincolo de toate aceste aspecte, James Martin Fernando spune că e important ca o companie să comunice beneficiile pe care le aduce un produs nou în activitatea sa. „În plus, ține și de perspectivele de carieră. Astfel, raportarea de date se îmbină cu tehnologia și ai perspective de carieră mai multe”, a încheiat James Martin Fernando.