Diablo 4 a ajuns la vânzări de 666 de milioane de dolari în doar cinci zile, fiind cel mai rapid vândut joc al Blizzard. Dacă ești fanul jocurilor ARPG probabil că ai deja un personaj de level 50, 70 sau 100 sau poate că ai vreo 4 personaje de diferite niveluri pentru că nu poți să te hotărăști cu care să joci.

Acest material este dedicat celor care încă nu au cumpărat jocul, celor care încă se gândesc dacă să-l ia. Răspunsul pe scurt pentru cei care mai sunt sceptici? Cumpărați-l deoarece este un joc bun, distractiv, atmosferic și care oferă foarte mult conținut pentru suma cerută.

Pe cei care doresc să afle mai multe îi invit să stea cu mine deoarece o să intru în detalii prin care să argumentez judecata din titlu.

Grafică & atmosferă

Un punct important care contribuie la succesul Diablo 4 pentru Blizzard este perfectarea stilului gotic care a consacrat compania. Iar studioul nu doar că a făcut asta, dar l-a adus și în actualitate cu tehnologii noi. Despre cum a rulat jocul pe diferite platforme (PC, laptop, Steam Deck, ROG Ally) am vorbit mai pe larg aici. Tot în acest articol am detaliat felul în care Blizzard a reușit să creeze o atmosferă întunecată în care vrei să te afunzi.

Diablo 4 este unul dintre cele mai atmosferice și imersive jocuri de anul acesta și echipa de art și grafică au făcut o treabă foarte bună. Se vede inspirația marilor maeștrii ai picturii (Rembrandt, Da Vinci, Michelangelo sau Caravaggio) în aspectul acestui joc și unele scene arată ca un tablou medieval sau unul pictat de Rembrandt: întunecat, sumbru, doar personajele iluminate de o lumânare sau de un foc.

Întunericul nu ajută doar la crearea unei atmosfere gotice, ci și la accentuarea vrăjilor și a abilităților personajelor. Magia unui vrăjitor poate ilumina întunericul sau o cavernă, atacurile brutale ale barbarului zdruncină pământul.

Soundtrack-ul este excepțional și vei auzi muzica în orașe, dar și în explorezi lumea și se va schimba în funcție de regiune. Pe lângă efectele vizuale impresionante ale abilităților personajelor, efectele sonore sunt și ele la înălțime și chiar vei simți că ești în fiorul luptei: vei auzi răcnete, pocnituri, tăieturi și explozii.

Gameplay

În Diablo 4 ai cinci clase de unde poți alege: Barbarian, Druid, Rogue, Sorcerer, Necromancer. Acesta va fi personajul tău principal și fiecare clasă are un stil de joc, avantaje și dezavantaje. Eu am ales rogue și l-am dus până pe la level 60 (în momentul actual), dar mai am și alte personaje de level 15-20 deoarece am fost curios să văd cum se joacă. În același timp, fiecare clasă poate fi jucat în mai multe feluri în funcție de abilitățile pe care le alegi. De exemplu, cu druidul ai putea alege un mod de joc melee transformându-se într-un urs sau lup sau poți folosi vrăji de pământ și fulger de la distanță.

Deși este complex ca număr de abilități și moduri în care poți să-ți creezi personajul, jocul este foarte accesibil și pentru cei mai puțini familiarizați deoarece ai doar 6 abilități active de la început până la final. Sigur poți să schimbi din ele, însă doar 6 vei putea utiliza în timpul luptelor. Cu toate astea nu este plictisitor sau cel puțin pentru mine cu rogue nu a fost plictisitor deoarece deși în esență am avut aceleași abilități de pe la level 20 până acum, acestea se schimbau pe măsură ce adunam echipament și aspecte legendare care schimbau puțin felul în care funcționează aceste abilități.

De exemplu, Twisting Blades de la rogue: lovești cu armele apoi acestea se întorc la tine din inamic ca un bumerang. Astfel o tactică bună este să lovești un inamic apoi să fugi în altă parte și când armele se întorc spre tine să lovească și alți inamici pe drum. Un aspect legendar schimbă puterea asta făcând ca aceste arme să se învârtă puțin în jurul personajului când se întorc. Astfel devii o armă foarte eficientă de a lovi mai mulți inamici în același timp.

Sunt zeci poate chiar sute de astfel de aspecte care schimbă felul în care toate clasele joacă și sunt sigur că orice gamer va găsi ceva care să-i fie pe plac. Acum că am stabilit cum te joci, ce faci în Diablo 4?

În primul rând, duci povestea la capăt. Diablo are un întreg univers despre îngeri, demoni și oameni și în fiecare joc a spus o anumită poveste, iar Diablo 4 cred că spune cea mai interesantă poveste de pâna acum.

Lumea oamenilor din joc, Sanctuary, a fost creată de Lilith, un demon, și de Inarius, un înger, drept un sanctuar, care să-i ferească de lupta constantă dintre demoni și îngeri. Lucrurile nu au mers cum trebuie și Lilith a fost alungată din Sanctuary. Acum a fost readusă în această lume și scopul jucătorului este acela de a o opri deoarece pune în pericol lumea oamenilor. Cu ajutorul lui Lorath și a altor personaje pleci în această aventură după urmelele lui Lilith.

Nu vreau să stric povestea pentru nimeni și o să mă limitezi la a spune doar că este o narațiune bună care nu plictisește și care lasă loc pentru mai mult pentru următoarele sezoane de conținut sau pentru expansion-uri. În același timp nu o să câștige vreun premiu pentru cea mai bună scriitură, dar te ține aproape și are câteva momente emoționante și la storytelling ajută și grafica și atmosfera creată de Blizzard.

După ce ai terminat campania, care oferă în jur de 20 de ore de conținut, totul devine despre îmbunătățirea personajului tău prin achiziția de echipament nou și prin trecerea pe un nou nivel de dificultate. La level 50 trebuie să „cureți” un dungeon pentru a putea avea acces la nivelul de dificultate nightmare care te ajută să avansezi mai repede către level 70. Însă aici ai acces și la alte moduri de joc precum Hell Tides, apoi trebuie să învingi un alt dungeon și începe cursa către level 100.

Eu sunt genul de gamer care joacă povestea și apoi a terminat cu acel joc. Doar că aici m-am jucat mai multe zile după ce am terminat campania deoarece încă mai aveam multe lucruri de făcut: misiuni principale, dungeon-uri, harta de explorat și așa mai departe. Iar cel mai important pentru mine gameplay-ul nu a devenit plictisitor. Să joc cu rogue-ul este încontinuare incitant, dinamic și distractiv. De asemenea, îmi place că nu trebuie să repeți campania când îți faci un personaj nou și îmi mai place faptul că poți obține tot felul de avantaje pentru noul personaj: mount de la level 1, puncte pe care le poți investi în dezvoltarea personajului și creșterea stats-urilor prin descoperirea Altarelor lui Lilith. O iei de la capăt, dar cu pedala de accelerație la podea.

Pentru majoritatea jucătorilor probabil că experiența se va opri aici, însă Blizzard promite conținut sezonier și îi invită pe gameri să o ia de la capăt cu fiecare sezon promițând conținut nou, echipament nou și așa mai departe. Încă nu știm ce va aduce noul sezon care e programat să fie lansat pe la jumătatea lunii iulie, dar sunt curios dacă o să fie suficient să mă atragă înapoi.

Fiecare sezon va începe și cu schimbări pentru clase și asta sigur va determina noi build-uri, metode de construire și de joc pentru personaje. Pentru unii va fi suficient să joace din nou cu un personaj care li se pare mai distractiv.

Indiferent dacă vei juca conținutul sezonier sau nu (care va fi gratis în esență - dacă vrei tot ce oferă trebuie să plătești), Diablo 4 prin tot ceea ce oferă la lansare merită prețul cerut. Gameplay-ul este dinamic și distractiv, clasele sunt interesante și diferite încât să-ți ofere o altă experiență de joc, lumea este mare și variată, iar jocul arată și sună extraordinar. Mai mult funcționează bine pe PC și pe console handheld.

Singurele puncte negative pentru mine sunt următoarele: faptul că necesită conexiune la internet, iar asta înseamnă că nu pot juca Diablo 4 pe Steam Deck când călătoresc și faptul că e cam grindy și repetitiv pentru mine, după un anumit nivel. Până la level 100 este un drum lung și nu cred că mai mult de 10% din cei care joacă Diablo 4 acum vor ajunge până acolo, mai ales în contextul conținutului sezonier (ce durează trei luni) care te stimulează să începi un nou personaj de fiecare dată.

Pentru mine Diablo 4 este un pretendent pentru jocul anului, o distincție care va fi greu de acordat anul acesta după Zelda: Tears of the Kingdom, Hogwarts Legacy, Final Fantasy 16, Resident Evil 4 și o să se mai adune și altele precum Starfield sau Spider-Man 2. Oricum ar fi, 2023 pare un an foarte bun pentru gameri.