A fondat Vector Watch – primul smartwatch românesc-, companie care avea să fie vândută către Fitbit, a fost manager în diferite companii tech de la noi (Ixia, de exemplu), este VP of Engineering și conduce biroul local al Fitbit, a investit și contină să investească în diverse business-uri de tehnologie.

Andrei a fost prezent pe scena How to Web din acest an unde a vorbit puțin despre ce a învățat din cele 4 exituri pe care le-a făcut în ultimii 4 ani. Mai ales că în fiecare dintre aceste 4 companii a avut roluri diferite.

Astfel, primul său exit a fost în postura de membru în consiliul consultativ al Bittnet, o companie românească de software fondată de frații Cristian și Mihai Logofătu, listată pe bursă. ”Listarea pe bursă, în esență este tot un exit”, a spus Andrei Pitiș.

A urmat Vector Watch, primul producător român de ceasuri inteligente, pe care Pitiș și asociații săi l-au vândut către Fitbit la începutul lui 2017. De fapt, după cum afirmă chiar Pitiș, vânzarea către compania americană a fost semnată chiar pe 24 decembrie 2016.

”Orice afacere de consumer electronics este un rollercoaster. Sunt mult mai multe companii implicate în afară de tine. Ne-am dorit să construim un ceas care să fie purtat mulți ani la rând”, afirmă acum Pitiș, completând faptul că, acel exit, către Fitbit, avea loc în același timp cu exitul Clever Taxi.

”În unul eram fondator, în altul eram angel. Sunt chestii diferite pentru fiecare rol. Sunt chestii diferite pe care le vrea un investitor și un fondator”, spune Andrei Pitiș acum. În plus, în rolul pe care îl avea în cadrul Clever a fost nevoit, puțin, să- și ajute pe fondatorii aplicației să ajungă la un acord între ei, înainte de a bate palma cu cumpărătorul.

Ego-ul - elementul care poate bloca un exit

Potrivit acestuia, într-un exit este esențial să înțelegi ce vrea să cumpere cel care face achiziția și ce vinde cel care iese. ”Trebuie să-i împaci pe toți într-o negociere de exit. Este negocierea de business și implementarea acestei negocieri”.

În ultimul exit, care a avut loc chiar în vara acestui an, Pitiș, care a avut rolul de advisor, spune că a putut să aplice tot ceea ce a învățat din celelalte exituri care să-i ajute pe fondatorii startup-ului. Este vorba despre Froala, un startup care creează software de editare pentru programatori pe care îl licențiază (clienții folosesc software-ul Froala în aplicațiile web și mobile pe care ei le dezvoltă).

Din punctul său de vedere, elementul care poate bloca un exit este ego-ul persoanelor implicate. ”Vorbim despre ego-ul fondatorilor, al cumpărătorilor, al avocaților, pentru că aceștia din urmă au alt interes, ei vor să facă cât mai mulți bani. Într-un exit problema se pune în felul următor: cine are valoarea pe care dorește cealaltă parte”, afirmă Andrei Pitiș.

”Nu știu să fac un unicorn”

Acesta a precizat și ce ar trebui să facă fondatorii unui business pentru a se pregăti încă de acum pentru un exit într-o perioadă de 2-3 ani. ”De la început trebuie să ai toate lucrurile făcute bine și corect: contracte, chestiuni de proprietate intelectuală. Trebuie să ai acte pentru toate lucrurile când faci due dilligence, să te asiguri că proprietatea intelectuală asupra produsului pe care îl dezvoltă firma ta chiar este al tău”, declară Andrei Pitiș.

Angel investor-ul a precizat și că scopul său este de a ajuta 100 de români să ajungă milionari. ”Ăsta este scopul meu ca investitor, membru în board, advisor. Asta știu să fac. Îl admir foarte mult pe Daniel Dines și mă bucur pentru tot ce au realizat cei de la UiPath, dar eu nu știu cum să fac o companie să fie unicorn”, a recunoscut cu sinceritate Andrei Pitiș.