”Sunt câțiva ani de când ne uităm la România ca piață potențială. Inițial a fost doar un gând pe care-l aveam, nu începusem să ne gândim la țară ca fiind o oportunitate de business pentru Wendy's”, a precizat pentru start-up.ro Kathryn Chayka, Operating Partner la JKC Capital, partenerul de franciză franciză al Wendy’s în România.

La rândul său, Radu Bolohan, Vice Președinte JKC Capital, alături de care cei doi canadieni, John și Kathryn Chayka, lucrează de cinci ani, preciza în cadrul evenimentului care a marcat deschiderea primului restaurant Wendy's în București - pe lângă restaurantul din București, un restaurant Wendy's a fost deschis recent și la Iași - că intenția francizorului este de a construi o rețea națională, investițiile urmând să se ridice la cel puțin 200 de milioane de dolari pentru o rețea de cel puțin 100 de restaurante.

Cum a ajuns Wendy's să deschidă în România

Am fost curioși să aflăm care au fost motivele care au stat la baza deciziei Wendy's de a veni în Uniunea Europeană și, implicit în România.

Cred că în ultimii 2 ani am pus planul de business pe hârtie și am văzut cum arată piața, dacă avem acces la carne proaspătă de vită aici, la aspecte foarte importante pentru întreg conceptul de business al Wendy's. Iar în ultimul an a fost un push foarte mare pentru a lansa această rețea aici”, ne-a mai spus Kathryn.

Brandul Wendy's, fondat în Statele Unite în 1969, care este al treilea jucător la nivel mondial pe segmentul fast-food, alături de Burger King și McDonalds, a fost în Europa în Germania de Vest în anii ‘80, precum și în Marea Britanie (acolo au redeschis în 2021 după ce plecaseră în 2001), Italia (1990-1996), Grecia (1989-2002), Ungaria (1994-2002), Spania (1980-2000), iar în Georgia operează încă din 2013.

România, de la destinație de outsourcing, la locație pentru Wendy’s

Ce i-a făcut să vină în România și cum văd potențialul pieței?

Kathryn ne-a povestit că soțul ei John știa țara noastră prin prisma unui alt business pe care l-a derulat în domeniul software.

”Soțul meu a pornit o companie de hockey analytics și făceau outsourcing în România încă de acum câțiva ani. Aceasta a fost experiența noastră inițială cu piața românească”, spune ea.

Cei doi antreprenori din Canada au mai multe business-uri și în domeniul imobiliar, pe lângă francizele Wendy’s și Tim Hortons (lanț de cafenele și restaurante), și văd economia din România ca una în plină dezvoltare și o piață potrivită din perspectivă de business.

”În Canada, brandul Wendy's este unul foarte bine dezvoltat, nu prea mai ai atât de mult spațiu pentru dezvoltare acolo. Uitându-ne la România, am identificat aici oportunități de creare și de creștere a unui brand. Am simțit că este piața potrivită pentru a începe aici un business. Europa, în general, este o piață interesantă, dar ne-am orientat și decis destul de rapid la România ca primă deschidere”, afirmă Kathryn.

Un studiu de piață realizat de MKOR în luna februarie a acestui an arăta că Wendy’s este foarte așteptat de români, în special de consumatorii mai tineri, situându-se pe locul al doilea în topul celor mai dorite branduri internaționale de fast-food.

Totodată, studiul mai arată că brandurile de fast-food sunt foarte apreciate în România, 94% dintre români consumând fast-food. Dintre aceștia, 33% mănâncă fast-food cel puțin o dată pe săptămână, în timp ce 39% se răsfață de câteva ori pe lună. În medie, românii consumă fast-food aproximativ o dată pe săptămână (de 3,9 ori pe lună), consumatorii tineri, sub 27 de ani, consumând de 1,3 ori pe săptămână.

Planul echipei JKC Capital este de a deschide cel puțin 5 restaurante în 2025 aici în România. Momentan, ca posibile spații pentru noile deschideri, aceștia iau în considerare tot centrele comerciale. Primul restaurant Wendy’s din București este deschis în cadrul Mega Mall.

”Explorăm și locații cu acces stradal, drive-through, sunt zone în care ne-am dori să fim, până la urmă, dar mall-urile sunt, momentan, cea mai bună alegere pentru ceea ce oferă și pentru oportunitățile pe care le vedem. Să ai într-un centru comercial și restaurantele, și magazinele, sălile de fitness, tot ceea ce ai nevoie fără a pleca de aici, este ceva ce nu am mai văzut până acum și este ceva foarte unic și diferit. Când ne uităm la București vrem să ne asigurăm că acoperim toate oportunitățile, așa că restaurante Wendys cu acces stradal s-ar putea să fie o opțiune și pe viitor”, declară directorul de operațiuni al JKC Capital, partenerul de franciză al Wendy’s.

Totodată, Kathryn a precizat faptul că sunt și alte orașe din România ce ar putea susține deschiderea de noi restaurante pe radarul echipei.

”Avem în portofoliu restaurante Wendy’s în orașe mici, cu cel mult 20.000 de locuitori, în orașe medii și mari. Nu acesta este scopul nostru, cel puțin pentru moment, dar când te uiți în ansamblu la piață și oportunități, trebuie să iei în calcul și comunitățile de dimensiuni mai mici. Așa că ne uităm la orice oraș din România și suntem siguri că vom putea intra în orice comunitate de aici”.

Premiere în România și acțiuni de loializare

Kathryn Chayka ne-a spus și că prioritatea companiei în acest moment este de a oferi servicii foarte bune pentru ca lumea de aici să devină fan ai brandului și să fie în atenția consumatorilor români.

Un exemplu în acest sens, realizat tocmai pentru a atrage publicul de aici, este adaptarea logo-ului Wendys la specificul local, fiind introduse elemente din portul tradițional românesc.

”Este o premieră că au schimbat designul, Wendy's de obicei nu schimbă cameo-ul când intră pe o piață”.

”Pentru ca planul nostru pe termen lung să funcționeze, e nevoie ca planul pe termen scurt să fie super focusat, să ne concentrăm pe crearea unui brand puternic și recunoscut la nivel local, pe livrare, pe faptul că suntem accesibili mereu pentru clienții noștri, că operațiunile noastre sunt foarte bune. Acesta ar fi planul pentru primul an. Dar vrem să ne gândim strategic la această lansare și să ne asigurăm că livrăm ceea ce am promis”, mai spune adăugat Kathryn Chayka, Operating Partner la JKC Capital.

Restaurantele Wendy’s din țara noastră vor servi carne de vită românească, 100% proaspătă, fără a fi congelată. În plus, Wendy’s va servi pui 100% românesc, folosind doar piept de pui întreg, tăiat, nu tocat, pentru produsele sale emblematice din meniu. Totodată, și legumele folosite în meniurile restaurantelor sunt produse tot la nivel local.

Pentru nevoile actuale și planurile pe termen scurt și mediu, Kathryn spune că furnizorii cu care lucrează și discută pot oferi toate produsele de care au nevoie pentru a-și menține misiunea de a oferi doar produse din carne proaspătă, nu congelată.

”Poate pe termen lung să ne gândim la posibilitatea de a avea o unitate de producție proprie. Momentan suntem mulțumiți de ceea ce primim de la furnizori și scopul nostru este de a continua să construim pe acest segment”, ne-a mai spus reprezentanta companiei care a adus Wendy’s în România.

JKC Capital, partenerul de franciză Wendy’s în România, are o echipă cu o vastă experiență internațională în managementul restaurantelor. Compania deține și administrează JKC Restaurants, compania de restaurante de familie cu cea mai rapidă creștere din Canada, fondată în 2015 de Kathryn și John Chayka. JKC Restaurants este cel mai mare francizor Wendy’s din Canada, cu 61 de restaurante Wendy’s în portofoliu.

Compania Wendy's și francizele Wendy’s oferă locuri de muncă pentru sute de mii de oameni, având peste 7.000 de restaurante în întreaga lume, dintre care peste 1.300 sunt situate în afara Statelor Unite ale Americii.