ialoc.ro era într-o poziție foarte bună în februarie 2020, înainte de pandemie. Primiseră investiție, urmau să crească și să atragă cât mai multe restaurante în platforma lor de rezervări online. Dar odată cu pandemia business-ul lor a fost afectat și au făcut tot ce a fost posibil pentru a rămâne prezenți.

În momentul de față, spune Cosmin Măgureanu, cofondatorul și CEO-ul ialoc.ro, au lansat un nou produs și caută o investiție de minimum 700.000 de euro.

ialoc.ro are 2.300 de restaurante listate pe platformă și peste 500 sunt parteneri semnați care folosesc platforma pe un abonament și care pot afla mai multe despre clienții lor. Astfel, ialoc vrea să aibă cât mai multe restaurante listate, chiar dacă acestea nu sunt plătitoare, pentru ca utilizatorii să aibă de unde alege.

„Avem un proces automatizat pentru cei care nu folosesc aplicația ialoc Business. Primesc un SMS automat cu detaliile rezervării, cu datele anonimizate și dacă nu decurs în 2 minute avem un proces intern prin care cineva de la noi îi sună și le transmite rezervarea. Atât de important e pentru noi experiența clientului”, spune Cosmin Măgureanu.

Dar ialoc.ro are deja pe piață un produs nou, pe care vrea să-l promoveze pentru a crește: o modalitate prin care clienții să poată plăti cu cardul la restaurante și să lase bacșiș, totul cu un QR code de pe masă.

„Nu reinventăm roata, dar am depistat că viitorul cel puțin la nivel de service în restaurante, pe măsură ce restaurantele duc lipsă de personal, e să aduci digitalizarea la nivel de masă și să creezi o formă de helper pentru ospătarul care te servește”, explică Măgureanu.

„Motiv pentru care am adus în piață niște QR code-uri simple care se pun pe mesele restaurantelor. Pandemia ne-a învățat să ne instalăm aplicații de QR code sau să aflăm că dacă se folosește camera se scanează și un QR code”, mai spune acesta.

Cum plătești la restaurant prin ialoc

După ce clientul scanează un QR code intră într-un landing page unde nu trebuie să-și facă un cont și vede meniul, poate chema ospătarul, iar la final poate plăti nota cu cardul și adaugă un bacșiș pentru ospătar.

„Ne integrăm cu softurile principale de gestiune din piață, citim în timp real nota clientului, comanda se întâmplă la ospătar. Nu-i înlocuim, ci-i ajutăm. Salvăm 12 minute din momentul în care clientul vrea să plătească nota până când chiar o face. În total sunt peste 40 de ani pe lună pe care i-am putea salva în România din mâini ridicate cu „vreau și eu nota”, spune Măgureanu.

„Permitem plata bacșișului direct cu cardul. Pe măsură ce plata cu cardul a crescut, tips-urile au scăzut drastic în restaurante. O mare parte din veniturile ospătarilor se bazează pe acestea. E un lucru cultural, mai ales, în piața noastră”, mai spune Cosmin.

Ospătarii primesc banii direct în cont, pentru că la fiecare plată tranzacția se duce către restaurant, contul ospătarului și contul ialoc.

„Plata se întâmplă direct în contul ospătarului, la final de an generăm declarația unică, plătește impozit de 10%. Dar chiar și cu acel impozit de 10%, noi reușim să creștem valoarea tips-ului cu până la 40% pentru osptătari”, spune acesta.

În plus, până la finalul anului ialoc.ro vrea să lanseze și opțiunea de „împarte nota”, pentru ca oamenii să poată plăti separat consumația, un lucru dificil de făcut în momentul de față și disponibil doar în aplicațiile unor neobănci.

Acum sunt încă în faza de testare a sistemului, dar la ora interviului procesaseră deja 23.000 de euro prin soluția de plăți și vor să o extinde și spre alți clienți care au cerut-o. Rata de adopție a restaurantelor e de 77%, iar rata de folosire a soluției lor în restaurantele partenere a crescut de la 16% la început până la 28% din mese în momentul de față.

Cum funcționează modelul de business pentru plata prin ialoc

„Vom monetiza cu un comision per fiecare tranzacție. Targetul nostru e să fim mai ieftini decât plata cu cardul”, spune Cosmin Măgureanu.

„Mai avem în roadmap câteva produse conexe, mai ales în zona de analiză de date. Probabil undeva pe un roadmap de un an vom aduce în ecuație și conceptul Order at the Table. Salvăm și mai mult timp personalului restaurantelor, permițându-le clienților să comande din meniu”, a mai explicat acesta în timpul interviului.

Deși există soluții de acest tip pe piață, majoritatea produselor, crede Cosmin, mai mult încurcă procesul operațional din restaurant și nu-i ajută pe ospătari și pe angajații din bucătărie.

„Sunt tot felul de detalii operaționale pe care dacă nu le implementezi cum trebuie blochezi bucătăria și nu ai o experiență plăcută”, spune Cosmin Măgureanu.

Ialoc după pandemie

„Mă bucur că acum suntem pe profit, după o perioadă destul de lungă. Reușim să reinvestim din ceea ce facem lună de lună din modelul de business de rezervări. Luna curentă a depășit cu mult orice altă lună de când am lansat ialoc.ro. Vedem o nevoie a oamenilor de a schimba obiceiurile din ultimii doi ani. Vedem și un market fit mai potrivit pentru soluția de rezervări, nu doar ca metodă de marketing, dar și ca o soluție eficientă de a-și administra rezervările”, spune Cosmin Măgureanu, CEO și fondator al ialoc.ro.

El menționează că pandemia a adus și schimbări ale obiceiurilor antreprenorilor din zona HoReCa. Ei au înțeles că livrările fac parte din viața lor pe termen lung și nu mai trebuie ignorate. De asemenea, digitalizarea e importantă, iar acest lucru a fost înțeles.

„Antreprenorii au înțeles nevoia digitalizării, printre ultimele care s-au reinventat în zona asta. Cel mai bun exemplu este perioada când antreprenorii din HoReCa au fost închiși, le-a fost foarte dificil să comunice cu clienții lor, pentru că-n mod real pe platformele de delivery și în social media clienții nu sunt ai lor și trebuie să plătească pentru a-i reaccesa. Aici am avut diferențiatorul și am putut să facem acel click în mindset-ul ownerilor de restaurante, când au realizat că ei sunt în puterea datelor clienților și le pot accesa”, spune Cosmin Măgureanu.

Reziliență pe piață în pandemie

Ialoc nu a avut o perioadă ușoară în pandemie. Chiar dacă în primele șase luni Cosmin s-a încăpățânat să creadă că totul va fi temporar și să țină echipa completă, nu a reușit să facă asta. Abia primise investiție și avea planuri mărețe de creștere. Au încercat să rămână relevanți și să ajute antreprenorii.

„A luat naștere campania „Susținem Afacerile Mici”, alături de Beans&Dots și Visa. În perioada aceea cu voucherele a fost exclusiv o campanie de a ține brandul în viață și nu a fost construită for profit. Aveam echipa care avea nevoie de o motivație și a fost momentul perfect să construim acel produs”, spune Cosmin Măgureanu.