Analiza realizată de MerchantPro - platformă de soluții Saas pentru e-Commerce - a luat în calcul datele de la 1500 de magazine online locale. Rezultatele arată o nouă eră pentru e-commerce, cea a prudenței.

Mai puțin de 20% dintre magazinele online au preferat să limiteze perioada de promoții la o singură zi, însă cele mai multe au extins intervalul de campanie la întregul weekend și ziua de luni.

La nivel de zi, cele mai mari creșteri la nivel de număr de comenzi față de anul trecut s-au înregistrat vineri, chiar de Black Friday, cu +10%. Din perspectivă valorică, creșterea în ziua de vineri a fost de doar 7,3% față de anul trecut.

Creșteri mai spectaculoase în valoarea comenzilor s-au înregistrat de Cyber Monday, de + 23%, în condițiile unui număr de comenzi cu doar 8% mai mare față de 2021.

“La nivel de piață s-au înregistrat creșteri moderate, ce semnalează adopția un comportament de consum mai matur, mai echilibrat și mult mai puțin impulsiv. Din nou Cyber Monday vine cu surprize plăcute, fiind ziua care influențează semnificativ cifrele perioadei și care este dedicată în general achizițiilor de valoare mai mare, în spacial pe zona de IT, home & deco, electrocasnice și servicii”, spune Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.

La nivelul perioadei, valoarea medie a comenzii a crescut timid față de nivelul anului trecut, la 56 de euro per tranzacție, față de 53 în 2021. Cea mai mare medie per tranzacție s-a înregistrat luni – 60 de euro.

Ce au ales românii de Black Friday

Segmentele de produse aflate în topul consumatorilor din România rămân cele din fashion (îmbrăcăminte și încălțăminte), home & deco, beauty, articole sportive și articole pentru copii.

Majoritatea categoriilor au înregistrat creșteri în valoare după ziua propriu-zisă de Black Friday – în a doua zi de weekend (13 noiembrie) și luni, de Cyber Monday, semn că mulți consumatori au analizat și comparat ofertele disponibile înainte de a lua decizia de achiziție.

Un segment cu tradiție, articolele de fashion (îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii) au înregistrat creșteri de peste 15% în valoare și 10% în volum, față de ediția precedentă. Cea mai mare evoluție a fost înregistrată duminică (13 noiembrie), când valoric creșterea a atins 20%.

Segmentul Home &Deco a fost o vedetă a pandemiei, când s-au făcut investiții în mobilier și decorațiuni pentru acasă.

Anul acesta romanii sunt în continuare dornici să investească în confortul personal, dar la un nivel mai temperat. Astfel, segmentul de produse home & deco a înregistrat o creștere spectaculoasă de Cyber Monday, cu un plus de 75% în număr de comenzi și 54% ca valoare. La nivelul perioadei analizate, segmentul a înregistrat o creștere valorică de 9%, după ce în ziua propriu zisă de Black Friday a avut o scădere de 10%. Valoarea medie per tranzacție a fost de 130 euro, mai mică cu 20% față de anul precedent.

Black Friday 2022 a adus și câteva surprize interesante pentru piața de e-Commerce. Analiza MerchantPro arată o creștere de 31% a plăților online în ziua de Black Friday și de 20% la nivelul perioadei, un semn de creștere a încrederii consumatorilor în magazinele online pe care le aleg.