Cum construiești proiecte de succes, cum pivotezi de la familii către un public foarte nișat și ce înseamnă succesul în domeniile alese, am discutat cu Dan Popa în materialul de mai jos.

Afacerea pentru copiii care se pregătesc să devină adulți

Leea Toys e genul de business pornit dintr-o nevoie pe care antreprenorul a simțit-o pe propria piele: ”voiam un mobilier care să-l implice pe copil în activitățile adulților și care să-i dezvolte abilități pe care jucăriile tradiționale disponibile pe piață la acel moment nu le antrenau. Mi-am dat seama atunci că universul de la nivelul ochilor unui copil e total lipsit de atractivitate, pentru că mobilierul era conceput mai înalt, așa că tot ce vedeau era neinteresant și într-o mare măsură le limita accesul la lume. Atunci am pornit Leea Toys, business-ul cu mobilierul jucărie, modular, versatil care se putea transforma în obiecte cu funcționalități diferite adăugând sau eliminând piese special concepute.”

Turnul de învățare este cumulul experienței și al încercărilor și reiterațiilor, locul unde medicina, pedagogia, parentajul și înclinația spre business și-au dat întâlnire pentru a crea un produs pe care orice familie să-l pună pe wishlist.

Sub brandul Leea Toys sunt ”jucării” care oferă copiilor acces la viața adulților și le permite să contribuie la activități de zi cu zi, dar creează și o simbioză în joaca adulților cu cei mici și în procesul de educație. Turnul de învățare este și masă, și scaun și tobogan și înălțător prin care cei mici pot asista la treburile casnice zilnice, cum ar fi gătitul sau spălatul vaselor. Un alt produs este și Leo Leo care este și balansoar și scaun și antemergător și măsuță de joacă.

Stațiile de joacă Leea sunt modulare și pot deveni, pe rând, diverse obiecte de joacă, după poftă și nevoie.

La 7 ani de la înființare, Leea Toys are o cifră de afaceri de peste 2 milioane de euro și vinde peste 10.000 de unități în Europa, America și Australia.

Au înregistrat patentul pentru unul dintre produse, Turnul de învățare Leea Toys, și au în palmares premii la 2 dintre cele mai importante competiții de design din lume: iF Design Award și A' Design Awards, semn că au creat un produs dezirabil, primind recunoașterea atât a clienților, cât și a comunității profesionale de design.

”La nivel de business, a trebuit să creștem capacitatea de producție pentru a onora cererea în crește pentru produsele Leea Toys, să investim în digitalizarea și automatizarea procesului de producție, care în urmă cu ceva vreme implica vopsire sau șlefuire manuală, de pildă. Ne propunem să continuăm ce am început și să investim în dezvoltare, și desigur, să eficientizăm partea de distribuție, mutând stocul în Europa de Vest la o firmă de fulfillment din Germania, unde se află majoritatea clienților noștri în acest moment.”

Dan Popa ne spune că părinții sunt asaltați cu oferte de jucării care să fie cât mai autosuficiente și care să implice cât mai puțin și prezența părinților la joacă și învățare. Dar el a simțit că vrea și trebuie să contribuie la dezvoltarea copilului său altfel, ceea ce a dus la produsele din portofoliul Leea Toys.

”În opinia mea, principala treabă a unui copil este să se pregătească pentru a deveni adult. Copilul face asta în mod natural, încercând să devină cât mai adaptat la mediul în care s-a născut, adăugând la bagajul genetic tot ce poate învăța și afla în legătură cu mediul în care s-a născut și, cel mai probabil, va evolua ca adult. Cu aceste idei și obiective am construit primul prototip într-un atelier improvizat acasă, cu mult trial and error, materiale consumate, dar am învățat, am testat, am îmbunătățit, pentru ca mai apoi, prin 2019 să deschid o fabrică în Chișinău în care astăzi lucrează 25 de angajați.”

Imperiul Leilor și jungla jucăriilor

În 2020, a participat la prima ediție Imperiul Leilor pentru a obține o finanțare de 500.000 euro, bani pe care plănuia să-i folosească pentru automatizarea fabricii Leea Toys și pentru a extinde capacitatea de producție.

”Am primit oferta de la 2 lei din juriul show-ului, însă procentul pe care mi-l cereau era mult prea mare: 50% din business, care era deja la o cifră de afaceri de 1 milion de euro. Debt is cheaper than equity, așa că am decis că pot face singur aceste investiții și am refuzat oferta primită. Am crescut organic și mai recent am accesat o linie de credit pentru a accelera dezvoltarea.”

Leea Toys s-a lansat în mijlocul multor necunoscute, mai exact antreprenorul nu avea de unde să știe dacă publicul român e pregătit pentru astfel de jucării și dacă le va cumpăra. În mod paradoxal, așa cum ne spune chiar Dan, a găsit o audiență de părinți care-și doresc ce este mai bun pentru copiii lor, în mai mare măsură decât în țările vecine.

”Cumpărăturile de produse pentru copii pe cap de locuitor sunt mai mari decât în țările vecine, cu nivel de trai comparabil. Nu doar atât. Există în România o elită de profesioniști preocupați de noile idei de parenting, ca și grupuri de suport pentru părinți dezvoltate pe rețele sociale, de o mărime impresionantă. Dar boom-ul business-ului a fost când am listat produsele Leea Toys pe un marketplace internațional, de unde am început să am comenzi pe plan internațional și am fost nevoit să cresc capacitatea de producție. Produsul meu este încă un produs de nișă, scump, care are nevoie de piețe mari pentru a se dezvolta.”

Leea Toys și-a găsit drumul spre Germania, Elveția, Franța, dar și spre Australia, Singapore și Hong Kong. România nu se lasă mai prejos, 10% din vânzări fiind aici, iar restul de 90% se duce către aceste destinații.

De la lansare până acum, Leea Toys a vândut peste 30.000 de stații de joacă și brandul a ajuns în punctul în care e nevoie să mărească capacitatea de producție ca să facă față cererii.

De la hobby la business: sporturile de apă

În versatilitatea gândurilor și direcțiilor, Dan Popa și-a găsit o nouă nișă unde vrea să crească un produs neașteptat, plăci de surf cu motor electric, un business pe care l-a înglobat sub brand-ul ”Pe Val”. Afacerea a pornit de la o pasiune personală, pe care antreprenorul a descoperit-o de câțiva ani în vacanțe, când făcea surf.

”Prima oară m-am dat cu un jet-board pe o plajă în 2021 și mi-a plăcut foarte tare, sportul e asemănător cu snowboard-ul la mișcări și poziție și extrem de similar cu surf-ul tradițional. Utilizându-le, mi-am dat seama că erau produse care puteau fi îmbunătățite, așa că am continuat să investighez și să-mi transform pasiunea în business, intrând pe această piață în cel mai rapid mod - comerț. Lucrez la un prototip inovator, însă intrarea pe piață mai durează, dezvoltarea unui prototip dureaza si necesita resurse.”

Acest hobby i-a dat șansa să descopere și plăcile de surf electrice, care sunt ecologice și silențioase, iar propulsia cu motor scapă surferul de nevoia de vânt și valuri. Pasiunea din vacanță este susținută și de o piață în creștere, despre care Dan ne spune că e una foarte efervescentă, zona de personal water craft crește în fiecare an de 3-4 ani la nivel global.

Prin brandul „Pe Val”, antreprenorul vrea să aducă pe piața din România o varietate cât mai mare de branduri populare și de încredere, atât din punct de vedere al performanței, cât și al prețului și design-ului.

Aceste plăci au o dimensiune maximă de 1,80 m și pot încăpea într-o mașină normală, iar întreținerea lor este extrem de simplă. Majoritatea plăcilor electrice pot fi controlate prin aplicații pe telefonul mobil, unde se pot ajusta setările și se pot vizualiza statistici complexe ale excursiilor pe apă.

Afacerea care poate crește o piață

Pe lângă clienții care pot descoperi un nou sport care să-i pasioneze, plăcile de surf electrice pot fi și o nouă atracție pentru centrele de închiriere de ambarcațiuni, unde acest sport nou poate reprezenta o nouă sursă de venit, iar locațiile pot câștiga turiști și vizibilitate promovând aceste activități.

Pe Val are în portofoliu 5 producători internaționali de încredere precum Awake, Radinn, Sipa, Waydoo, și HydroFlyer.

”Clienții pot găsi produse e-foil (merg deasupra apei la aproximativ 1 m având catarg) și jet-board (merg pe suprafața apei) pentru nivelurile de experiență și toate buzunarele, pornind de la 1.840 euro și ajungând la 12.000 euro + TVA, pentru cel mai puternic jet-board expus la târg, pretabil pentru acrobații și mișcări spectaculoase, capabil să atingă în doar 3 secunde viteza de 50km/oră, echivalentul unei mașini sport.”

Plăcile de surf motorizate electric folosesc baterii complet încapsulate și sunt ușor de folosit pe orice tip de apă, fie lac, mare sau apă curgătoare, proprietate publică, cu foarte rare excepții, cum ar fi apele concesionate exclusiv pentru pescuit sau locurile publice cu reglementari mai deosebite.

”Am fost de curând la Salonul Nautic de la Faur unde am expus produsele și feedback-ul a fost foarte bun de la vizitatori, cei mai mulți vedeau pentru prima oară astfel de produse, am programat deja câteva teste și lecții de instruire, e desigur o piață care necesită educare și exercițiu pentru stăpânirea tehnicii de surf, dar este un sport care oferă senzații extrem de plăcute atunci când îl practici, așa că suntem foarte optimiști că se vor molipsi curând și alți amatori ai sporturilor nautice.”

Pe Val urmează să vadă dacă se ridică la înălțimea numelui și dacă își va găsi nișa de public în România. Până atunci, doritorii pot afla mai multe despre aceste plăci de surf și le pot și testa cu ajutorul echipei.


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.