Ce vei afla din această discuție?
- Drumul Autonom până în momentul lansării de servicii de asigurări auto cu Hellas Direct
- Cum arată piața de asigurări din România și cum poate fi inovată
- Rezultatele Autonom pentru 2022 și ce așteptări are Dan Ștefan de la următorul an
- Divizia de investiții Autonom Ventures și tezele investiționale din aceasta
Intrarea pe piața de asigurări
Autonom a anunțat intrarea pe piața de asigurări împreună cu Hellas Direct, o firmă tânără din Grecia, fondată acum 6 ani. Primele produse, cele de asigurare obligatorie auto - RCA - vor apărea probabil luna viitoare pe piață. Dar Autonom nu se va opri doar la acestea.
"Noi ne-am uitat cum putem schimba produsele de asigurări. Prima oară ne-am dus la firmele de asigurări, partenerii noștri deja. Nu am găsit deschidere de a crea alte produse, pentru că uneori sunt destul de prinși în paradigma lor. Nu am văzut o abordare de creat produse și servicii noi", explică Dan Ștefan.
Și-a dat seama că la mare parte din lucrurile din zona aceasta nu se pricep, așa că au căutat parteneriate, mai ales că e greu să faci o firmă de asigurare nouă, totul fiind foarte reglementat, iar rezervele de capital necesare fiind enorme.
"Hellas e o firmă relativ tânără, are 6 ani. S-a pornit ca un startup bine finanțat. După 5 ani în care au făcut inovații pe piața din Grecia, au decis să se extindă și ne-au găsit pe noi pentru România, dar și pentru alte piețe poate în viitor", explică Dan Ștefan.
Vor porni cu RCA, dar adevărata inovație va veni din produsele complementare sau facultative, cum ar fi CASCO, travel. El consideră că lucrurile se pot face mai bine, dând exemplul Elveției, unde asigurarea se plătește în funcție de cât conduci, iar aceste rețete nu au fost aduse până acum pe piața locală.
"În primul rând vrem să ne uităm la șofer, nu la mașină, de parcă mașina ar merge singură. Trebuie să asigurăm comportamentul șoferului. Când vom face prima poliță ne vom putea uita la multipli parametri statistici despre adevărata utilizare. Am putea să folosim telemetrie pentru utilizare în timp real, avem capacitățile acestea", explică el.
Crede că poate atinge o cotă relevantă de câteva procente, dar e preocupat ca piața, clienții și distribuitorii să fie mulțumiți. Practic, Autonom va fi managerul de servicii pentru Hellas, nu doar un simplu broker, transmițând eficiență spre consumator.
"Noi credem că va fi dincolo de un preț atractiv, pachetul de servicii incluse va avea lucruri concrete. Noi sperăm să simplificăm și să nu mai avem sute de mii de procese", explică antreprenorul.
"Trebuie să evadăm din constrângerile tradiționale ale pieței. E și o chestiune de obișnuință. Asigurarea în mintea noastră e ca o taxă, că e obligatorie. Asta vrem să evoluăm, să ne dăm seama că asigurările au niște valori reale. Clienții trebuie să vadă valoarea în aceste produse", spune el.
Astfel, vrea să aducă inovație atât pentru clienți, dar și pentru brokeri și operatori, piața de asigurări fiind una care are capacitate de a fi transformată, ca și piața bancară.
Dar cum au ajuns aici, la asigurări? Printr-un proces care a durat câțiva ani, dar care acum pare evident.
Un drum de la servicii la asigurări
Înainte de toate, Autonom a fost un client mare pentru asiguratori. Au 14.000 de mașini în flotă, așa că automat au nevoie de serviciile acestea. Și Autonom și-a dat seama rapid că piețele din SUA și Europa de Vest au mult mai multe servicii conexe în piața de asigurări. De altfel, modelul lor internațional este Enterprise, cea mai mare firmă din SUA, dar puțin prezentă pe piața din Europa.
"Ce ne-a frapat pe noi e că aceste servicii nu sunt oferite în România. Am încercat să facem lucruri, să includem mai multe servicii în produsele de asigurări, așa că ne-am dus către client și către operatorii de flote. Am dezvoltat un ecosistem, inclusiv prin investiții. Le-am oferit servicii de replacement, asistență rutieră, door to door pentru că mutăm noi mașinile", explică Dan Ștefan.
În plus, contextul era acolo. Portofoliul de asigurări auto al Autonom era de dimensiunea unui broker mediu și dădeau milioane de euro pe asigurări în fiecare an.
"Ne-am uitat la asigurări dinspre unghiul de servicii la care ne pricepem. Pe partea de daune toată lumea suferă. E un conflict perpetuu între diverși actori din piață", explică antreprenorul.
Treptat s-au apropiat de piață. Au investit în Millennium Insurance Brokers, apoi în Păvălașcu Risk Consultants, una dintre cele mai mari firme care gestionează daune. Și așa au creat Autonom Protect, entitatea care face o gamă mai largă de servicii pentru asiguratori. Practic, pentru că piața nu le-a oferit servicii conexe și le-au creat singuri.
În plus, au și ecosistemul. "Noi avem o rețea de service-uri de peste 500 de service-uri. Inclusiv am investit în această zonă. Căutăm firme mici, pachete minoritare, care le pot ajuta pe celelalte. Așa că am investit și în GT Motive România, care oferă informații despre mașini". Și au investit și în Alpha Software, o firmă de IT care face platforme digitale de core insurance și au o relație bună cu distribuitorii din piață, pentru că-n România 80% din asigurări se fac prin brokeri.
Viitorul pentru Autonom și cum rămâne compania agilă
Dan Ștefan spune că 2022 a fost un an complicat, dar nu chiar așa cum au fost 2020 sau 2009. El menționează că trebuie să ne obișnuim cu faptul că vom avea șocuri. 2022 a marcat fuziunea cu firma achiziționată din grupul Țiriac în doar câteva luni.
"Vom avea o creștere mare, cu două cifre, ca în fiecare an, dar probabil peste 40%. În condițiile în care piața a fost complicată. Inflația e o problemă pentru toată lumea. Nu e ușor să transpui către client inflația. Multe dintre veniturile noastre sunt blocate pe perioada contractului, aceasta e propunerea noastră pentru contractele de leasing operațional. Nu ai cum să te duci către client să găsești portițe", explică el.
Au avut și provocări, bineînțeles, mai ales pe zona de supply chain, dar mereu au planuri de rezervă care se bazează pe ideea de "ce am putea pierde maxim?".
"Urmează un an și mai complicat. Vedem criza, dar nu o simțim încă. Seamănă cu 2008, prin octombrie. Informațiile erau acolo, dar erau bani în piață. Intelectual începem să realizăm, dar pe altă parte nu simțim nevoia să acționăm. Următoarele 6-9 luni sunt complicate. Dar noi ne pregătim foarte bine financiar, ne analizăm pe scenariu diferitele riscuri și ne pregătim să fim agili, aia e adevărata protecție", explică Ștefan.
Dar un lucru important pentru Autonom e să rămână o firmă agilă. Se inspiră de la companii precum Google, Xiaomi sau Haier, cu o organizare foarte descentralizată.
"Suntem organizați în echipe mici de 10 oameni, ideal 7, cu un lider umanist, încurajator, care-i potențează și îi aliniază. Cum ar zice Netflix - Loosely coupled, highly aligned. Suntem ca o alăturare într-un ecosistem ca și cum am avea afaceri mici", explică Dan Ștefan.
Cum investește Autonom Ventures?
În 2020 Autonom s-a extins oficial și pe zona de investiții, uitându-se la mai multe companii în care au devenit acționari minoritari. Astfel, Autonom Ventures a investit în companii precum Millenium Insurance Broker, Păvălașcu Risk Consultants, GT Motive, dar și în companii precum Impact Hub sau Grupul Kane.
"Am pornit Autonom Ventures în 2020 dintr-o nevoie. În 2020 ne-am dat seama că erau prea multe firme inegale în holding, așa că am vrut să facem holding-ul principal cu firmele mari, iar celelalte mici să fie într-o altă organizare", spune Dan Ștefan.
El menționează că Autonom Ventures are câteva teze de investiții.
Prima teză e să aibă participație minoritară în firme care ajută ecosistemul Autonom. " Aceasta e o a treia cale pentru a dezvolta soluții software, nu cea în care ai dezvoltare internă sau un client extern. O a treia cale e să investești minoritar. Am făcut acest lucru pe leasing, pe daune", spune cofondatorul Autonom.
A doua teză e să investească deja în firme de venture capital, cum ar fi Simple Capital, Roca X sau Blueberry Muffin, care investește în zona de tehnologie și food, cum ar fi cloud kitchen. De asemenea, ultima teză e cea a oportunităților care par foarte interesante, cum ar fi Impact Hub sau Grupul Kane.