Gamescom are loc în fiecare august în Germania și este cel mai mare târg de gaming din lume, chiar mai mare decât defunctul E3. Nu am avut ocazia să particip, deși mi-am dorit, însă anul acesta am zis să mă acreditez ca presă, deși nu știam dacă o să ajung sau nu (hint: nu ajung). Am fost aprobat, apoi am început să primesc tot mai multe mailuri de la publisheri, de la dezvoltatori de jocuri care mă invitau să le văd jocurile, să le testez, să le vizitez standurile la Gamescom.

Nu le-am numărat, dar cred că am ajuns la 100 de astfel de invitații și asta în condițiile în care publicația noastră, start-up.ro, nu este vreun mamut în această industrie cum e IGN, Gamespot sau alții. Știți câte dintre acele mailuri au fost de la companii românești? Felicitări, ai ghicit! Zero.

Și da, o să fie prezente studiouri românești și chiar asociația de gaming RGDA. Nu este vreun reproș direct, ci doar o constatare dezamăgitoare și o întărire a ceea ce credeam deja: studiourile românești de gaming nu știu să se promoveze intern, ignoră România.

Am primit mailuri de la studiouri micuțe, de la altele mai mari, de la asociații care reprezintă comunitatea de dezvoltatori din Portugalia, Brazilia și alte țări. Toți mi-au găsit adresa de mail într-o listă cu jurnaliști care sunt acreditați pentru eveniment.

De-a lungul carierei de jurnalist de peste 10 ani am realizat mai multe interviuri cu reprezentanți ai unor studiouri de jocuri fie românești, fie internaționale, dar de cele mai multe ori a fost la insistența mea. În alte domenii, oamenii de comunicare „se bat” pe jurnaliști să vină să facă un interviu, un reportaj, dar în gaming nu.

Am fost la Dev.Play 2024 și am făcut două interviuri cu compozitorul principal al Baldurs Gate 3 și cu viitorul game director al următorului joc The Witcher. Amândoi au fost super receptivi și dornici să vorbească cu presa. Dezvoltatorii de jocuri din România păreau reticenți și se gândeau „ce mai vrea și ăsta de la noi?!”.

Românii nu se promovează în România pentru că nu-i interesează. „E prea mică piața”, „românii nu cumpără jocuri” și alte asemenea motive am auzit când îi întrebam de ce nu se promovează mai mult pe plan local. Piața de gaming este internațională, dar eu cred că studiourile indie ar trebui să se uite și intern deoarece suntem totuși o populație de multe milioane de gameri. Avem canale de YouTube de gaming/tech care ar putea aduce în fața mai multor potențiali cumpărători jocurile acestora.

Eu cred că se poate porni un efect de bulgăre de zăpada plecând de aici, apoi internațional.

Lucrez la start-up.ro, cea mai importantă publicație dedicată startup-urilor din România, de aproape cinci ani. Studiourile indie sunt practic startup-uri, însă cu toate acestea nu am primit niciodată un email din partea unui studio românesc care voia să-și promoveze un joc, care dorea un interviu sau un material prin care să apară pe plan local. Sigur, am primit mailuri de la agenții de PR care reprezintă RGDA sau companii mai mari, dar niciodată de la un fondator de studio care a făcut și el un joc, mai mic sau mai mare.

Interesul lor este concentrat pe publicații mari internaționale care sunt foarte aglomerate și nu pot acorda atenție tuturor jocurilor din lume. Dacă nu vii cu ceva chiar „wow” e foarte greu să ieși în față ca studio indie. Astfel cred că efortul depus pentru a ajunge în fața publicului internațional mi se pare mult mai mare decât recompensa.

Poate nu știu despre ce vorbesc, poate nu cunosc suficient de bine industria, însă ce știu este că strategia actuală nu pare să funcționeze. Dacă ai un studio de jocuri, dacă ai făcut un joc și vrei să ajungă la mai multă lume poți să-mi scrii pe adresa [email protected]. Însă ține minte că noi suntem un site de presă, vrem să spunem o poveste, nu o agenție care promovează orice subiect pentru o sumă de bani.