Să presupunem că sunteți o companie care încearcă să răspundă la următoarele întrebări:
- Care e probabilitatea ca un anumit client să facă un nou contract?
- Care sunt cei mai importanți factori care duc la creșterea vânzărilor?
- Ce oportunități viitoare au cea mai mare probabilitate de a fi închise cu succes?
- În ce magazine ar trebui să-mi desfășor noua campanie de marketing? Pe ce grupuri de clienți?
- Ce clienți au cele mai mari șanse de a pleca în perioada următoare?
Pentru a răspunde la asemenea întrebări, de cele mai multe ori se analizează o serie de date istorice (care provin, de obicei, din interacțiunea cu utilizatorii unor aplicații software) și se face o proiecție pentru viitor. Astfel s-a născut unul din cele mai căutate și bine plătite joburi din IT din ultimii ani: Data Scientist.
Data Scientist-ul joacă un rol major în conturarea tendințelor și deciziilor strategice în activități vitale precum depistarea fraudelor, construcția sistemelor predictive, sau înțelegerea comportamentului utilizatorilor (în aproape orice business și până la cel mai înalt nivel).
El e cel care analizează istoricul și e capabil să găsească un algoritm care să prezică viitorul. Există de multe ori confuzii în legătură cu responsabilitățile pe care le presupune rolul de Data Scientist, confuzii care vin de cele mai multe ori din două direcții.