Până în 2024 piața de ecommerce e estimată să crească la 6.650 de miliarde de euro (6,65 trilioane), crescând și ponderea totală din retail până la 24 %. Creșterea datorată globalizării comerțului, tehnologiilor digitale, accesului la internet și smartphone-uri se va menține. În plus, oamenii vor comerț rapid și fără deplasare.
Platforma Postis este un sistem integrat de management al livrărilor prin care retailerii, e-fulfillerii sau furnizorii de servicii de logistică gestionează procesele de distribuție și livrare last-mile în mod unitar, indiferent de complexitatea proceselor sau de furnizorii utilizați.
Să o spunem mai simplu. Adună la un loc, cu ajutorul tehnologiei, transportatori, soluții logistice, de depozitare, de fulfillment, pentru a le putea duce către clienții care au nevoie de acestea. Și în loc să stai să alegi furnizorii unul câte unul, te integrezi prin tehnologie cu majoritatea dintre aceștia.
Practic, Postis e un agregator de soluții de livrare pe care magazinele online să le poată folosi și combina, fără să depindă de anumiți furnizori. Cu ajutorul tehnologiei, Postis procesează informațiile din lanțul logistic și le analizează cu algoritmi digitali pentru a putea oferi un flux cât mai bun de informații antreprenorilor.
Outsideri care au căpătat încrederea pieței
Mircea Stan și partenerii săi au înființat Postis în 2016. Au pornit patru parteneri la drum, dar unii au ales să facă un exit rapid. Mircea vine dintr-o experiență de 20 de ani în companii multinaționale din zona de inginerie și dezvoltare de produse software. Spune că a fost privit ca un outsider, dar tehnologia l-a ajutat să câștige încrederea partenerilor.
Chiar dacă Postis poate fi considerat un startup, echipa de manageri are o experiență medie de 15 ani în companii multinaționale, IT, retail și telecomunicații. Iar acum vor să nu se mai vorbească despre Postis ca despre un startup, ci ca de un scaleup.
„Dacă pentru vânzarea prin canale digitale există o multitudine de soluții care să permită retailerilor transformarea business-urilor și adoptarea unui model omnichannel sau chiar online pur, infrastructura logistică și de transport a rămas în urmă.”, a spus Mircea Stan pentru start-up.ro.
„Sunt două industrii cu multe mijloace fixe cu o rată de utilizare scăzută, în care jucătorii mari nu pot acoperi toate nevoile din piață, fiind necesare diversificarea și specializarea opțiunilor de livrare. Procesele din lanțul logistic presupun multă muncă manuală, se bazează pe soluții IT învechite care nu comunică unele cu celelalte, iar informațiile digitale sunt folosite pentru obiective punctuale sau pentru raportare”, explică Stan.
Fondatorii Postis spun că problemele vin din productivitatea limitată, subutilizarea asset-urilor deținute și predictibilitatea mică. De asemenea, dacă ai nevoie să livrezi mai mult, cum a fost în cazul pandemiei sau de Black Friday, nu ai o viteză de reacție bună.
„Din aceste cauze, procesele logistice riscă să rateze șansa de a susține și amplifica avântul pe care îl au comerțul în ansamblu și cel online în particular.”, spune Mircea Stan.
Postis a dezvoltat o soluție digitală pentru armonizarea proceselor din lanțul de distribuție. Românii unesc aplicații ERP, sisteme de Warehouse Management Systems, Order Management Systems, TMS, platforme de ecommerce și marketplace-uri ca să armonizeze lanțurile logistice pentru planificarea transportului și distribuției.
Integrare cu retaileri mari
Postis lucrează în România cu nume mari, precum Elefant, Ikea, Flanco, dar are alți 50 de clienți mari și mici, cu prezență locală sau internațională, din domenii precum fashion, pharma, cosmetice, auto, food, logistică, librărie, electro și IT.
„Bugetul de transport poate fi redus între 10 și 25%, în funcție de asortimentul de marfă, volumul de livrări și gradul de complexitate a operațiunilor”, spune Mircea Stan în discuția cu start-up.ro. De asemenea, retailerii scad cu până la 25% costurile asociate cu refuzurile coletelor, retururi și retratarea produselor returnate. În plus, scad cu până la 25% rata apelurilor în call center și cheltuielile de marketing necesare înlocuirii bazei de clienți.
Retailerii care vor să folosească serviciul au cheltuieli pe măsură ce folosesc platforma și costurile cresc doar atunci când crește și activitatea unui magazin online sau a unui lanț de magazine omnichannel.
„Am observat o reducere de 10-25% a costurilor cu livrarea încă din prima lună și 25% reducere la numărul de livrări în afara timpului promis”, spune Mircea Stan.
„Companiile știu în orice moment starea livrărilor procesate și, atunci când e nevoie, pot interveni prompt. Cumpărătorii finali sunt la rândul lor informați prin sisteme SMS și e-mail, iar la finalizare oferă rating și feedback pe baza căruia sunt ajustați automat algoritmii de selecție”, explică Mircea Stan un beneficiu adus de Postis pe piață.
Așa cum spuneam și la început, e vorba de optimizare de proces. Procesarea manuală, erorile și munca repetitivă sunt eliminate prin colectarea automată a datelor de livrare din sistemele care le generează. „Ele sunt procesate automat, iar cea mai bună opțiune de transport este selectată fără a necesita un operator uman, pe baza unei analize multicriteriale legată de bunul livrat”, spune Mircea Stan.
„Datorită integrării sistemelor de analiză a datelor și automatizării proceselor, crește eficiența activităților de fulfillment, iar resursele utilizate pentru analiză și raportare pot fi redistribuite pentru alte activități”, mai spune cofondatorul Postis.
Practic, retailerul poate crea mecanisme mai complexe de livrare și logistică, precum achiziții online cu ridicare din magazin sau punct de livrarea, cumpărare din magazin cu livrare acasă și altele.
„Integrările din platformă asigură o flexibilitate maximă în scalare și balansarea activității și stocurilor între canale, în momente de încărcare mare precum zilele de Black Friday sau în situații neprevăzute precum închiderea magazinelor din perioada martie-mai 2020, datorată pandemiei COVID-19”, mai spune Mircea Stan.
Dificultăți de la offline la online
În perioada pandemiei, numeroși retaileri s-au adaptat și au trecut pe internet pentru comerțul online. Aceștia au descoperit noi cerințe și noi metode de a administra afacerea.
„În situații speciale precum cea generată de pandemia COVID-19, reziliența la condiții în schimbare, asigurarea lanțurilor de aprovizionare, capacitatea companiilor de a-și adapta rapid modul de lucru și de relaționare cu clienții sunt critice pentru supraviețuire”, spune Mircea Stan.
„Digitalizarea ajută la simplificarea proceselor, creșterea eficienței și la reducerea dependenței de operatori umani. Integrarea mai multor opțiuni de livrare în aceeași platformă elimină dependența de 1-2 furnizori și de capacitatea lor de adaptare la noile condiții de piață. Automatizarea permite îmbunătățirea capacității de adaptare rapidă la volume mai mici sau mai mari, fără costuri semnificative”, mai spune fondatorul companiei de logistică digitalizată.
Conform cofondatorului Postis, marea problemă a acestor retaileri este faptul că mediul digital nu le este familiar. Online-ul presupune un nou model de business, un mod diferit de a găsi și de a vorbi cu clienții, dar și un supply chain mult mai flexibil și mai agil.
„De cele mai multe ori, retailerii tradiționali nu au expertiza necesară, costurile unor sisteme proprietare sunt mari, iar timpul lucrează în defavoarea lor. Aici intervenim noi și ecosistemul de parteneri Postis, prin care au la dispoziție infrastructura și un portofoliu de servicii complete pentru tranziția rapidă la un comerț digital”, explică Mircea Stan.
Retailerii tradiționali care se digitalizează pot avea o viteză mare și costuri reduse de intrare în ecommerce, prin integrări deja existente cu toți jucătorii semnificativi din domeniu.
2,1 milioane de euro investiție și pe drum spre Series A
Până acum Postis a atras investiții totale de 2,1 milioane de euro, în două tranșe, de la investitori strategici din domeniile IT și logistică.
„Aceste prime runde au fost utilizate pentru dezvoltarea platformei și creșterea expertizei în zona de tehnologie, data science, machine learning, customer support si internaționalizare.”, mai spune Mircea Stan.
După aceste investiții, Postis e în căutare de o nouă rundă de tip Series A, care să marcheze trecerea la stadiul de scaleup.
„Cu această investiție vom finanța expansiunea operațiunilor în Europa și chiar în afara spațiului european și dezvoltarea de noi funcționalități, aplicații pentru analiză predictivă și machine learning și diversificarea surselor de revenue”, spune Mircea.
Anul acesta se vor extinde internațional pentru a putea lucra alături de magazine care activează în afara României în mod exclusiv. În momentul de față, Postis poate integra soluții de transport și curierat oriunde în lume, dar are și parteneri de soluții logistice în Europa Centrală și de Est.
Odată cu extinderea internațională din acest an, vor deservi și clienți care acționează exclusiv în acele țări sau din acele țări în restul lumii.
„La nivel de integrări, avem parteneriate cu 95% din piața de curierat și transport din România, cu peste 50 de soluții de transport internațional, european, național sau regional. Avem de asemenea parteneriate cu majoritatea furnizorilor de soluții ERP, WMS, TMS și e-commerce, astfel încât datele de fulfillment și livrare sunt colectate direct din aplicații, fără eroare umană sau de transcriere, și utilizate automat pentru optimizare”, spune Mircea Stan.