Dacă ai vrea să pornești acum o companie producătoare de telefoane probabil că rata de succes ar fi una mică, având în vedere giganții cu care ai fi nevoit să te lupți. Mai mult, alte companii cu nume mari precum LG sau Nokia (telefoanele cu acest brand sunt produse de HMD acum) au ieșit de pe segmentul telefoanelor inteligent. Am putea spune că peisajul este unul arid. Situația nu era cu mult diferită în 2014 atunci când OnePlus s-a lansat și a creat vâlvă cu telefonul OnePlus care era disponibil doar online, pe bază de invitație (nu-l puteai găsi listat nicăieri, să-l cumperi de la un retailer, operator telecom și nici măcar pe site-ul OnePlus nu era disponibil ”la liber”) și avea specificații bune, iar prețul era mic. Așa numitul flagship killer.

Am vorbit cu Tuomas Lampen, European Head of Strategy în cadrul OnePlus, despre cum OnePlus a pornit ca un startup pe o nișă, iar acum a ajuns un jucător important pe piața telefoanelor și a trecut în mainstream, însă păstrându-și identitatea și o comunitate puternică.

OnePlus a fost fondată în 2014 de Pete Lau și Carl Pei, doi foști angajați ai Oppo. „OnePlus a început cu realizarea că dispozitivele Android erau limitate. Nu exista niciun smartphone care să bifeze toate casetele. Fondatorul și CEO-ul nostru, Pete Lau, a crezut că putem crea un dispozitiv care să fie nu numai un performant cu specificații de top, ci să fie frumos și bine construit”, spune Tuomas Lampen despre începutul companiei.

1,5 milioane de telefoane cu buget de advertising 0

Primul telefon, OnePlus One, s-a vândut în peste 1.5 milioane unități la nivel global, în condițiile în care bugetul de advertising a fost 0, iar targetul de vânzări era de câteva zeci de mii. „Sistemul de invitații a fost implementat ca o modalitate de a gestiona inventarul și de a ne asigura că echipa noastră de logistică și suport era pe deplin pregătită înainte de expediere pe o scară mai mare”, spune Lampen.

OnePlus a pornit ca un startup, însă a primit susținerea din partea unor investitori, altfel nu ar fi putut să scaleze atât de repede. Din ce știm, BBK, un conglomerat chinez, din care mai fac parte și alte companii ca Oppo sau vivo, este investitor în OnePlus prin intermediul companiei O Plus.

Pete Lau ar fi negat faptul că OnePlus este o filială deținută în totalitate de Oppo și a declarat că Oppo Electronics și nu Oppo Mobile, producătorul de telefoane, este un investitor major al OnePlus și că sunt „în discuții cu alți investitori”. Totodată, cei de la OnePlus au confirmat că OnePlus folosește o parte linia de fabricație Oppo și a lanțului de aprovizionare cu Oppo.

Compania a reușit să adune o comunitate importantă într-un timp foarte rapid (pe 23 aprilie 2014 OnePlus avea 13.000 de membri, iar la lansarea telefonului, pe 6 iunie, numărul a ajuns la 80.000), iar în acest moment are peste 10 milioane de membri, dintre care 3 milioane din Europa. „De la lansarea OnePlus One în 2014, comunitatea a stat la baza strategiei noastre. Ei au fost fanii noștri numărul unu, dar și cei mai puternici critici ai noștri. Am interacționat cu comunitatea în mod regulat prin mai multe inițiative, cum ar fi OnePlus Open Ears Forum și programul Lab”, spune Tuomas Lampen.

Cum construiești un flagship killer

OnePlus a fost unul dintre jucătorii care a introdus conceptul de flagship killer, adică un dispozitiv performant, dar cu un preț mai mic decât al altor telefoane cu aceleași performanțe, oferite de alți jucători. „Ascultăm îndeaproape pentru a înțelege nevoile utilizatorilor noștri și le echilibrăm folosind propria noastră inovație și expertiză pentru a le oferi în continuare cea mai bună experiență posibilă”, consideră Lampen.

OnePlus a știut că prin construirea unei comunități câștigă un avantaj pe piața de smartphone-uri, putând fi mai aproape de consumatori și astfel să-și dea seama ce-și doresc mai mult la un asemenea dispozitiv. Iar comunitatea chiar a fost implicată în dezvoltarea produselor companiei, mai ales pe partea de software. De exemplu, Dark Mode de pe telefoane a fost realizat în colaborare cu aceștia și a ieșit unul bun, după cum am menționat și în review-ul lui OnePlus 9 Pro.

În același timp, este greu să crești oferind cele mai performante componente la prețuri mici, fără să ai anumite compromisuri sau fără să sacrifici profitul. După cum a spus și Pete Lau în acest interviu, există costuri precum achiziția mașinăriilor pentru a testa dispozitivele ca să demonstreze că sunt rezistente la apă și praf pentru a putea spune că sunt certificate IP68, de exemplu. O astfel de procedură adaugă 15 dolari la prețul fiecărui telefon produs.

Între timp, compania a evoluat și nu mai oferă un singur model, ci o întreagă gamă de telefoane: unele sunt premium și vin cu prețuri similare cu cele oferite de Samsung, Huawei sau Apple, iar destul de recent compania a lansat și gama Nord, adică telefoane cu specificații bune, dar la prețuri accesibile. „Am vrut să introducem produse mai accesibile de ceva timp, lucru pe care în trecut nu-l puteam face fără a compromite standardul OnePlus. Astăzi, datorită celor mai noi tehnologii de la partenerii noștri precum Qualcomm și Google, putem livra produse mai accesibile, care stau cu încredere alături de alte produse din familia OnePlus, fără a compromite calitatea”

OnePlus Nord, un succes în țările...nordice

Totodată, la lansarea lui OnePlus 9 și 9 Pro, compania a anunțat și primul ceas inteligent al său, al cărui review va apărea curând pe start-up.ro. Și a realizat asta păstrându-și o comunitate loială și fără să-și piardă neapărat imaginea de producător care face produse de calitate la un preț mai mic.

Pentru acest an, OnePlus își continuă investițiile în Europa Centrală și de Est și să introducă mai multe dispozitive OnePlus pe aceste piețe. În același timp, Tuomas Lampen mi-a spus că lucrează la îmbunătățirea experienței 5G oferite de telefoane. „Adoptarea în creștere a 5G și un nou val de telefoane premium-accesibile vor determina evoluția categoriei de smartphone-uri premium. Cererea crescută va fi construită de cumpărătorii care caută un smartphone cu specificații mai bune și conectivitate 5G. În plus, ca urmare a impactului pandemiei pe piața smartphone-urilor, am văzut utilizatori care caută dispozitive „pregătite pentru viitor” pentru a-și optimiza cheltuielile. În acest sens, 5G a jucat un rol major nu numai în ceea ce privește durabilitatea, ci și performanța pe termen lung a smartphone-urilor.”

În același timp, el mai spune că telefoanele din seria Nord și Nord N au fost primite bine anul trecut. „În Finlanda și Danemarca, Nord a devenit cel mai vândut smartphone în doar o lună. OnePlus Nord a fost, de asemenea, cel mai bine vândut smartphone Android 5G din Finlanda. Pe Amazon, OnePlus Nord se afla pe primul loc în trending pe piețe ca Italia, Marea Britanie, Germania și Franța și în top 3 în Spania.

În ceea ce privește performanța companiei pe piața locală, reprezentantul OnePlus nu a intrat în detalii, spunând doar că „România este o piață cheie pentru noi, importantă pentru creșterea prezenței în Europa. Creșterea noastră în România este în linie cu poziția brandului în Europa”.