Poți afla detalii despre beneficiile pe care le aduce la nivel de dezvoltare profesională urmarea unui program de MBA/executive MBA din acest interviu realizat cu Silviu Petricescu.


Despre trăsăturile care caracterizează un fondator de startup de succes, relația dintre antraprenori și mentori, sau greșelile pe care le fac și care-I pot costa afacerea, am discutat cu Silviu Petricescu, board advisor în cadrul Oxford și mentor pentru antreprenorii care fac parte din programul de incubare Oxford University Innovation.

O mare doză de curaj, înțelegere foarte bună a domeniului și a pieței pe care o targetează, abilitatea de a atrage oameni de valoare care să creada în ideea lui și customer centricity sunt după părerea mea principalele ingrediente ale succesului”, sunt, în viziunea lui Silviu, care este și absolvent al programului de EMBA al prestigioasei universități britanice, câteva dintre atributele unui fondator de startup de succes.

În plus, acestuia este perseverent și are încredere în forțele proprii. ”De multe ori nu va avea succes de la prima încercare și va trebui să fie capabil să se ridice și să o ia de la capăt”, adaugă Silviu Petricescu.

În ceea ce privește elementele de care fondatorii ar trebui să țină cont pentru a se asigura că au business ce reușește să treacă testul timpului și să se dezvolte, Silviu vine cu un exemplu studiat chiar în cadrul MBA-ului pe care l-a urmat la Oxford.

La cursul de Strategie am studiat exact acest caz al firmelor care reușesc să rămână în piață peste 100 ani versus a companiilor care deși au avut succes au dispărut foarte rapid. Ceea ce face diferența între ele, si eu am reținut ca răspuns cheie la aceasta întrebare, este aplicarea unei strategii “exploit and explore””, afirmă el, explicând faptul că această strategie înseamnă că un business trebuie să exploateze cât mai mult și eficient produsele/serviciile care sunt core business și generează majoritatea veniturilor, însă va trebui să aloce și resurse pentru a explora noi zone de business adiacente sau complet noi si care să ajute compania să inoveze și să continue să crească pe viitor.

Unde greșesc antreprenorii

Iar aici intervine și una dintre greșelile freecvente pe care, din păcate, le fac fondatorii.

”Din experiența mea cu ei, care e totuși destul de recentă, observ că fondatorii sunt în general specialiști, experți sau chiar cercetători (cum e și cazul startup-ului cu invenția de descompunere de plastic de la OUI). Ei sunt în general foarte buni pe zona lor de expertiză, însă nu au experiența de business aproape deloc”, observă Silviu.

Sfatul său? Ca fondatorii să apeleze la incubatoare sau angel investors, fonduri de investiții sau mentori care să îi ghideze.

De altfel, din punctul său de vedere, alegerea investitorilor și mentorilor potriviți este foarte importantă, pentru că de ei va depinde într-o mare măsură succesul business-ului, iar cel mai indicat ar fi ca aceștia să vină din rețeaua proprie de parteneri sau contacte de business și de preferat cu experiență în piața pe care o targhetează.

Silviu mai atrage atenția că este nevoie ca fondatorii să acorde mare atenție clauzelor de conversie a acțiunilor preferred în ordinaries, anti-dilution, atunci când iau în firmă alți acționari, precum și la numirea în board și drepturile de vot. ”Sunt cazuri în care investitorii pot prelua destul de ușor controlul afacerii dacă clauzele contractuale le permit”, adaugă Silviu.

Citește și Silviu Petricescu, Oxford: ”Nu doar Covid-19 trebuie să fie vector de digitalizare"

Și tot în ceea ce privește relația cu investitorii și acționarii, acesta precizează faptul că fondatorii trebuie să discute de la început despre obiectivul pe care-l au investitorii din punct de vedere exit strategy, totodată, aliniind acest lucru cu propriul obiectiv.

Nu în ultimul rând, Silviu mai identifică o greșeală făcută destul de des de fondatori.

Probabil cea mai frecventă greșeală este subdimensionarea efortului necesar de resurse umane și financiare pentru a aduce business-ul la un nivel de siguranță. De aceea de multe ori vedem idei care se sting la jumătatea drumului, pentru că fondatorii nu mai au capacitatea să continue și sunt nevoiți să renunțe sau să cedeze mare parte din business unor investitori mult prea devreme. Acestea pot fi evitate cu un business plan bine pus la punct încă de la început”, mai spune Silviu Petricescu.

Sfaturi pentru fondatori

Managerul român, care are o experiență de peste două decenii în domeniul telecom, are și câteva sfaturi pentru fondatori în ceea ce privește dezvoltarea startup-urilor și interacțiunea cu clienții.

”Validarea modelului de business cu studii de piață și potențiali clienți, planul de business, și interacțiunea cu clienții sunt printre principalele arii pe care le consider foarte importante pentru orice business nou”, precizează Silviu.

”Testarea cu potențiali clienți încă din această faza de concept este extrem de importantă. De asemenea, o cultură de business focusată pe satisfacția clientului va cântări mult în succesul viitor și de multe ori asta este ceea ce va face diferența între businessul tău și competiție. Asta este, de exemplu, ce a facut Connex (Vodafone) foarte bine în România și de aceea a avut așa mare success în ciuda competiției puternice a Dialog (Orange)”, concluzionează Silviu Petricescu.