Piața pentru îngrijirea animalelor de companie

Dar piața e mare, România fiind în topul țărilor europene cu cele mai multe gospodării cu animale de companie, conform Eurostat. Aproape unul din doi români are un animal de companie conform statisticilor din 2020. Se estimau atunci peste 4,3 milioane de pisici și 5 milioane de câini.

Iar studiile care analizează tendințele pieței de îngrijire a animalelor de companie estimează că industria va crește cu 7% la puterea de cumpărare până în 2030, după o creștere de 2,5% în 2024 și 3,9% în 2025.

Aceeași analiză de la Morgan Stanley subliniază că aproape 70% dintre cumpărăturile pentru animale de companie se întâmplă online, o obișnuință în creștere față de anii trecuți.

Aceasta e piața pe care a intrat Dognomz. Una în creștere, și asta nu e doar în plan global, ci se întâmplă și local, în România. Vedem tendințele spre o mai bună îngrijire a animalelor de companie prin companiile apărute recent.

Fie că vorbim de nutriție, de mâncare gătită, de telemedicină sau de servicii de îngrijire, un business pe linia pet care este nu doar o tendință, ci o realitate.

Povestea Dognomz și a mâncării gătite pentru căței

Dognomz a apărut anul trecut, în aprilie, odată cu un festival care aduna producătorii locali nișați.

În spatele afacerii sunt Lavinia Toma, care a lucrat 10 ani în specialty coffee (de la barista, la Q Grader și apoi consultant) și Mihai Lesiacu, care are 15 ani de ghidaj turistic, național și internațional. Acum Lavinia se ocupă full-time de Dognomz, iar Mihai mai alocă 20% din timpul lui pentru turele de ghidaj internaționale.

Antreprenorii au fost mereu înconjurați de câini, atât în casă, cât și în curte, astfel că pentru ei un blănos e văzut ca parte integrantă din familie.

Odată cu mutarea lor înrtr-o casă noua, au vrut să aibă și o familie mărită. Nici nu apucaseră să deschidă toate cutiile de casă nouă, că în viața lor au apărut doi căței pe care Mihai i-a văzut într-un anunț de adopție. Două cățelușe găsite într-un sac în pădure deveneau Panna și Cotta, animalele lor de companie, dar și cele de la care a pornit întregul proiect Dognomz.

Lavinia și Mihai le-au dat inițial PannaCottelor boabe din comerț.

”Însă ele erau așa de firave, încât ne era teamă să nu greșim cumva în hrănirea lor. În încercarea de a le oferi ce e mai bun, am ajuns să citim toate etichetele și să facem research online. Așa că cel mai natural a fost să le gătim chiar noi, ca să fim siguri de calitatea mâncării. După aproximativ o lună, am căutat astfel de servicii (știind că în alte țări există), dar nu am găsit niciunul activ.”

Iar din această dorință de a oferi hrană care să le ajute pe cățelușe să se dezvolte, a început experimentarea. Lavinia avea experiență și pe zona de bucătărie, așa că a început prin a organiza tehnicile de gătit astfel încât mâncarea să rămână proaspătă cât mai mult timp, fără a adăuga conservanți.

De la gătit în bucătăria de acasă la food delivery pentru căței

Începuturile au însemnat un proces autodidact prin care Lavinia voia să înțeleagă care sunt acei nutrienți de care au nevoie cățeii, în ce cantități și care sunt limitele.

”Am început în propria bucătărie, primele săptămâni gătind cantități mai mici, cât pentru 3-4 zile. Pentru a putea observa dacă au intoleranțe, primele rețete le-am păstrat foarte simple, cu aceeași bază de legume, schimbând doar proteina animală - practic, hipoalergenice. În paralel, calculăm valorile nutriționale și le verificăm cu ghidul FEDIAF (Federaţia Europeană a Industriei de Petfood).”

Procesul era doar pentru uz casnic și propriu, Lavinia și Mihai pregătind hrana doar pentru Panna și Cotta. Verificau cu mai mulți medici veterinari nevoia calorică a cățeilor și rețetele la care ajunseseră. Aveau o oală neobișnuit de mare pentru bucătăria de acasă și un proces prin care împachetau mâncarea în porții zilnice, conservate prin metoda sous vide ca să păstreze hrana cât mai bună. Găteau o dată la 2 săptămâni.

Tratau întregul proces ca și când ar fi o afacere, dar de fapt era doar modalitatea lor de a asigura hrana pentru cățeii lor. Iar când au văzut cât timp și efort implică, au decis să se aboneze la un serviciu de hrană similar. Când nu au găsit un asemenea serviciu, ce au găsit însă, a fost oportunitatea de business.

Din acel moment au participat la un curs de antreprenoriat, și-au făcut planul de afaceri, au apelat la prieteni pentru a crea partea de branding și comunicare și s-au lansat.

Pasul firesc a fost și să iasă din bucătăria de acasă, astfel că au închiriat în București un spațiu de 80mp, pe care l-au împărțit în zonă de gătit, zona de depozitat, zonă de împachetat și birou.

”Practic, arată ca un business de food delivery, cu fluxurile și toate echipamentele necesare. Doar că este food delivery pentru căței.”

Ce mâncare de căței există la Dognomz

Primul an de business pentru Dognomz a însemnat crearea unor relații cu furnizori de încredere, feedback de la clienți, atât umani, cât și canini, testarea limitelor de dezvoltare, dar și înțelegerea pieței de mâncare pentru animale de companie din interior.

Aici a intrat și consultanța cu 5 medici veterinari care i-au ajutat cu informații și corecturi. Cu ajutorul lor au modificat lucruri precum dimensiunea ingredientelor (în prezent toacă ingredientele mult mai mărunt pentru a fi potrivite și pentru cățeii de talie mică), meniul lunar este restricționat la maximum 3 tipuri de proteină animală (pentru a evita iritarea stomacului) și calculatorul online de kilocalorii (care ține cont de mai multe detalii despre fiecare blănos în parte, pentru a-i putea ajusta porțiile zilnice special pentru el).

Acum, Dognomz până la sfârșitul lui februarie 2025 a ajuns la 123 de căței diferiți din București (96 de stăpâni), dar observă o ușoară creștere de la o lună la alta.

În prezent, mâncarea gătită Dognomz poate fi cumpărată online, unde procesul de cumpărare vine și cu partea de consultanță, unde fiecare stăpân poate trece prin calculatorul de kcal înainte de a plasa o comandă. Primăvara aceasta vor să ajungă cu produsele și în anumite magazine. Aici au deja biscuiții pentru căței, pe care oamenii îi pot găsi în anumite locații partenere.

Dognomz momentan înseamnă 8 rețete de mâncare gătită și 3 rețete de biscuiți pentru căței. Deși momentan se adresează exclusiv cățeilor, nu exclud ca în viitor să includă și mâncare gătită pentru pisici.

Mâncarea pentru căței are prețuri începând cu 10 lei/ 200 de grame. Un pachet cu 30 de mini-porții de 200 de grame, necesarul lunar pentru a oferi un topper peste mâncarea obișnuită a cățelului costă 420 de lei. Un necesar lunar pentru un cățel de talie medie spre mare, activ, adult, ar fi de 1700 lei pentru un abonament lunar.

”În zona de hrană, o să rămânem la aceste opțiuni, cel puțin pentru o bună perioadă, astfel încât să putem asigura un control al calității cât mai bun pentru absolut toate produsele. Avem în plan introducerea de lucruri adiacente, cum ar fi consumabile, accesorii sau alte servicii care să completeze viața blănoșilor alături de prietenii lor bipezi.”

Dognomz completează piața de servicii pentru animalele de companie și din plan local. Iar un diferențiator pe care-l are afacerea pornită de Lavinia și Mihai este că și stăpânii testeză produsele Dognomz. Și deși prețurile sunt mai în categoria de preț mediu-scump, antreprenorii ne explică și de ce cred în ceea ce produc:

”Pe lângă beneficiile unei hrane de calitate, un prim beneficiu îl reprezintă faptul că ai un control asupra ingredientelor pe care le folosești în hrănirea zilnică a patrupedului: poți vedea, mirosi (și, pentru cei mai aventuroși, chiar gusta) mâncarea pe care i-o oferi. Un alt beneficiu este îmbogățirea florei intestinale - unde, la fel ca la oameni, există o legătură directă cu buna funcționare a întregului organism.”