Inspirația fraților Konstantin și Svilen Rangelov a fost serviciul de livrări cu drone al gigantului Amazon. Însă ei și-au pus singuri o provocare care s-a transformat în misiunea de la baza Dronamics: cum putem utiliza dronele pentru transport nu doar între orașe în interiorul unei țări, poate fi distanțe mici, ci să conectăm între ele țări sau regiuni mai puțin accesibile?
Prima companie aviatică de drone cargo
Așa s-a născut Dronamics, prima companie aeriană de transport de drone cargo din lume și prima companie aeriană de transport de drone cargo cu licență de operare în Europa.
”Fiind născuți în Bulgaria, chiar dacă Sofia este o capitală europeană, tot ne-am simțit ca la periferie. Costa mai mult să aduci marfă acolo, exportul dura mai mult, erai mereu în competiție cu marii jucători din piețe dezvoltate. Și ne-am imaginat că dacă noi ne simțim așa, într-o capitală europeană, oare cum ar fi pentru locuitori din alte zone, din întreaga lume? Așadar, pentru noi a devenit o nișă pe care ne-am hotărât să o adresăm”, ne-a precizat într-un interviu în exclusivitate Svilen Rangelov, prezent la București pentru evenimentul RBL Capitalul Românesc.
Dronamics dezvoltă și operează drone mari, cu rază mare de acțiune, construite special pentru marfă – de exemplu, Black Swan, drona emblemă dezvoltată de Dronamics, are o anvergură a aripilor de 16 metri și o lungime de 8 metri.

Nava emblematică Black Swan poate transporta 350 kg și poate zbura la o altitudine maximă de 6.700 de metri, pe o distanță de până la 2.500 km.
Totodată, comparativ cu metodele convenționale de transport de mărfuri, Black Swan se remarcă prin reducerea emisiilor cu până la 60%, economisirea timpului cu până la 80% și reducerea costurilor cu până la 50%.
Compania bulgară și-a propus să deservească două categorii principale de clienți: servicii logistice (curieri globali și regionali, companii de poștă) și retaileri directi, în special din domeniul e-commerce. Pentru serviciile logistice, scopul este acoperirea zonelor greu accesibile, iar pentru retaileri, distribuția rapidă și eficientă a unor produse cu volum mare de stocuri.
Interesant este faptul că pentru ca aceștia să poată opera dronele produse de Dronamics, nu au nevoie de investiții suplimentare privind infrastructura aviatică necesară, ci pot folosi infrastructură deja existentă.
Dronele vor folosi aeroporturi deja existente
Din documentarea pe care Svilen și fratele său au făcut-o, Europa are peste 3.000 de aeroporturi, iar la nivel global există 50.000, dar mai puțin de 7% dintre acestea oferă servicii programate.
În acest context, compania din Bulgaria propune folosirea infrastructurii existente și crearea unor flote logistice flexibile, pentru a reduce costurile și timpul de livrare în comunitățile mici și izolate, facilitând accesul lor la economia modernă.
La nivel de business, modelul propus de Dronamics constă în colaborarea cu companii aviatice locale, sub formă de joint venture și francize, care folosesc capacitatea oferită de companie fără a cumpăra dronele propriu-zis, ci achiziționând tonajul de transport. Astfel, se asigură o flexibilitate și o scalabilitate rapidă a serviciilor.
”Pe fiecare piață ne dorim să avem o linie locală, un joint venture sau o franciză care să folosească dronele Dronamics pe care să le ofere unei baze globale de clienți. Acești clienți nu ar cumpăra drone, ar cumpăra capacitate – tonaj per avion. Acesta este un mod similar cu cel actual în care companiile își iau spațiu în avioane de tip cargo”, ne explică Svilen, adăugând că serviciilee Dronamics vor începe să fie operaționale din punct de vedere comercial pee piețe precum Bulgaria, România, Grecia, urmând să acopere și alte țări Europene, cum este exemplul Portugaliei, dar și în Statele Unite.
Dronamics a primit încă din 2023 coduri de desemnare pentru companiile aeriene de la International Air Transport Association (IATA) și International Civil Aviation Organisation (ICAO), un cadru comun adoptat în peste 60 de țări, fiind prima companie aeriană de transport marfă cu drone care a obținut aceste coduri, ceea ce îi conferă o recunoaștere la egalitate cu alte companii aeriene internaționale.

Dronamics a plecat la drum cu misiunea de a transforma industria logistică europeană, și nu numai, și de a revoluționa transportul aerian de marfă. Așadar, cum ar funcționa, mai exact dronele pe care compania bulgară le pune la dispoziție?
"Noi facem practic un avion de mici dimensiuni fără pilot"
”Începem dintr-un loc în care înlocuim doi piloți profesioniști din cabina unui avion cu doi piloți profesioniști aflați pe pâmânt. Avem un astfel de panou de control pentru piloți în fiecare aerodrom pe care suntem prezenți, dar introducem și un nivel mare de automatizare. În transportul de mărfuri, bunurile trebuie să ajungă la o destinație predefinită, iar asta poate fi transformată într-un model în care piloții au un rol foarte important, dar ei sunt mai mult supervizori și nu cei care operează în mod direct zborul”, mai spune cofondatorul Dronamics.
În ceea ce privește viitorul dezvoltării Dronamics, fondatorii companiei din Bulgaria nu exclud extinderea pe segmentul apărării. Comparativ cu dronele de mici dimensiuni realizate de startup-urile de dual-use – atât comercial, cât și cu uz militar -, Dronamics ar vedea dezvoltarea ca implicând tot zona de cargo. De exemplu, pentru transportul de echipamente militare, sau de muniție.
”Sunt drone și drone. Noi, în esență, facem un avion de mici dimensiuni. Când creezi o dronă de dimensiuni mici, mai ales pentru defence și dual-use, adesea o faci pentru a fi folosită o singură dată. Nu creezi drone pentru a fi refolosite de sute de ori la rând, pentru ani întregi de utilizare, mii de ore de zbor. Este o diferență la nivel de investiții pentru realizarea celor două tipuri de drone. Noi trebuie trebuie să îndeplinim un set de cerințe diferit. Noi construim gândindu-ne la durabilitate, la fiabilitate, pentru a servi o companie foarte mulți ani la rând”, menționează Svilen.

Cofondatorul Dronamics adaugă faptul că pe segmentul B2G (business to government), colaborările ar putea funcționa sub forma unui model de servicii, și dă exemplul colaborărilor pe posibile misiuni de protecție civilă, luând în considerare și posibilitatea ca guvernele să achiziționeze propriile drone de la companie.
De la idee la primele prototipuri funcționale fondatorii Dronamics au muncit vreme de aproape 9 ani, Svilen fiind convins că succesul necesită încredere și ambiție, nu doar răbdare. Fiind atât de aproape de o lansare comercială, atât pentru operațiuni logistice (transportul de mărfuri pentru clienți), cât și pentru misiuni de protecție civilă (cum ar fi alerte timpurii de incendiu, căutare și salvare, patrulare), Svilen reflectează la această perioadă ca un punct critic pentru consolidarea tehnologiei și a afacerii.